Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min nye andedam  (Læst 6733 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Thiemer

• Passiv bruger
  • Ja, og jeg har papir på, at jeg er lam i roen !
Min nye andedam
« Dato: 15 November , 2009, 16:54 »
For 3 år siden gravede jeg en dam med folie til mine ænder, ca. 3 x 3 meter og skånende til ½ meters dybde. Det har fungeret fint, men er ikke rengøringsvenligt.
Nu er jeg så i gang med et projekt som jeg forventer mig meget af.
Jeg får gravet en dam på 5 x 4 meter. Fra siderne skråner det nedad mod midten. Dammen støbes i beton og males med Epoxy.I den ene ende bliver der et afløb som har forbindelse til en nygravet brønd, ca 1 meter dybere end bunden af dammen. I denne brønd placeres en dykpumpe der kan håndtere meget snavset vand. Via et tændsluk-ur skal denne pumpe en gang i døgnet "lufte" vandet. Vandet får jeg fra Vorherres vandhane, idet gårdens regnvand samles i forbundne IBC Palletanke. Når vandet bliver for mudret pumper jeg det væk og renser bassinet med en højttryksrenser.
Jeg forventer mig meget af projektet og glæder mig til det er færdigt. Spændt på, om det kommer til at fungere !
« Senest Redigeret: 16 November , 2009, 13:26 Fra Thiemer »
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu !

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Min nye andedam
« Svar #1 Dato: 15 November , 2009, 22:52 »
Det lyder spændende men der kunne måske komme et par problemer med denne løsning.
1. Du kan risikere at hele støbningen flækker i frost vejr, på grund af at jorden og evt. vandet inde i søen, "arbejder".
2. Nogen dykpumper er konstrueret til at klare beskidt vand med urenheder/mindre genstande på et par cm. Men hvis den suger det rene mudder/sand op så kan den sagtens brænde sammen alligevel. Det har jeg/vi prøvet et par gange på mine arbejdspladser.
3. Denne regel er fuldstændig åndssvag... Men rent faktisk så skal du fortælle dine ænder at de ikke må drikke det opsamlede regnvand da det er forbudt. Dette blev vedtaget under fugleinfluenza-hysteriet.

Når det så er sagt så synes jeg som sagt at det lyder meget spændende. Jeg havde faktisk selv udtænkt noget nær samme plan i forhold til at have et kammer under bassinet som man kunne pumpe vandet væk fra og skylle alle urenheder ned i.
Skriv gerne igen når du har konstrueret hele herligheden.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 November , 2009, 23:01 »
Jeg går lidt og har de samme planer, jeg vil dog prøve med to brønde, den ene med sandfang til at tage urenhederne og den anden til at pumpe "rent" vand fra, de to brønde skal selvfølgelig være forbundet med hinanden med et rør og en form for sandfilter.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 November , 2009, 23:09 »
Jeg går lidt og har de samme planer, jeg vil dog prøve med to brønde, den ene med sandfang til at tage urenhederne og den anden til at pumpe "rent" vand fra, de to brønde skal selvfølgelig være forbundet med hinanden med et rør og en form for sandfilter.

Du kan "bare" forbinde de 2 beholdere med et rør i toppen af beholderne. På denne måde vil sandet lægge sig i bunden af den første beholder og det "rene" vand vil løbe over i næste beholder. Dette er lavet i flere af staldene på mit arbejde og fungere stort set problemfrit. Den første beholder skal selfølgelig tømmes for sand inden at laget kommer helt op til røret der forbinder de 2 beholdere.

Så har du dit "sandfang".

Danny

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 November , 2009, 23:18 »
Jeg tror jeg fik formuleret mig forkert... planen var at filtrere vandet gennem en meter sand i den første brønd og pumpe det op igen fra den anden brønd, urenheder fra vandet kan så fjernes efter behov i toppen af den brønd med sand, men jeg kan godt forstå din model med bundfældning.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 November , 2009, 23:21 »
Okay!
Det kan også bare være at det var mig der ikke læste ordentligt (det ville jo ikke være første gang ::) )
Hvorfor vil du rense vandet? Er det for at pumpe det op i ændernes dam igen, eller?

Danny

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 November , 2009, 23:28 »
Ja ! det er for at rense vandet, der går ikke ret mange timer før de har overskidt det hele, så hvis man kunne rense vandet lidt og pumpe det tilbage kunne der spares lidt på vandet, godt nok har jeg landbrugsvand, men det er mange liter pr. dag der bruges, måske kunne man på denne måde kunne nøjes med at skifte vandet en gang om ugen el. lign.

Offline Thiemer

• Passiv bruger
  • Ja, og jeg har papir på, at jeg er lam i roen !
« Svar #7 Dato: 16 November , 2009, 13:30 »
Brønden kan jo osse gøres større så mudderet (andelortet) samles på bunden. Når så min ven slamsugeren er på besøg kan han stikke snabelen ind og tømme. Den udgift kan vel ikke vælte budgettet.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu !