Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hyggesnak/problemer og sygdomme ang. kalkben.  (Læst 1414 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline P. Jakobsen

• Bruger
Hyggesnak/problemer og sygdomme ang. kalkben.
« Dato: 14 November , 2009, 22:42 »
Nu har min dværgorpington lille Clara Kluk jo haft kalkben. Og jeg susede jo ud og købte NIX-shampoo som jeg troligt vaskede af hver 3 dag og så en 1-dage med vaseline.

Skete ikke rigtigt så meget... Udover det var smadder hyggeligt sådan at opleve deres nysgerrighed, tillig og også hver sin personlighed, når man sådan søvdrukne tog dem hver og en på samlebånd.. Men egentlig også lidt tidskrævende.. Og der er alligevel lige begrænsinger hvad min gemal vil være med til, hvad angår mine hønseri.. Han bygger, klukker lystigt med m.m.. blot i sit eget tempo.. Og jeg fik jo også mine høns trods tiggen og plagen.. ved han en dag sagde.. Hvis du vil have høns.. så gå ud og kig i haven!! så har du din høne.. Han faldt dog mere og mere for hende med tiden.. Og ja.. I kender jo historien.. Bortset fra vi dog ikke byggede hønsehuset omkring hende.. men hun flyttede selv ind  ;D

I starten prøvede jeg med råd herindefra  hvad angik de kalkben blot med ganske alm. madolie til en ca 9.95 kr fra Fakta... Og det gav egentlig fine resultater på blot få dage!!

Og så begyndte jeg at bruge det NIX-shampoo--- Men efter ca 14 dage uden videre resultat.. begyndte vi at smørre med madolie ca hver 2 dag, grundet der jo skal 2 til.. Og ja.. blot efter anden dag!!! der begyndte der igen at ske forbedringer!!

Min erfaring siger altså madolie og lidt lystig klukken..

Hvad er jeres bedste erfaring i behandling..

Og ja.. jeg holder mig nok til madolie fremover, nysgerrighed og lidt hyggensnak indtil problemet er løst.. end skrubbe og måske knap så mange morsomligheder for en høne..

Pointen er dog.. prøv først med det "billige" og ret uskadlige som madolie først samt en hyggestund.. det tager ingen tid udover 5 min. og 10 kr til en pensel... end bruge 78 kr på NIX-shampoo.. selv om det dufter dejligt  /o

Men det mår vel alligevel være en fordel det blot tager 5 min max.. end 10-15 min for hønsene.. Selv  om det da er dejligt at se de viser tillid, og er nysgerrige, trods man har trukket dem ud af skønhedssøvnen  ???
« Senest Redigeret: 14 November , 2009, 22:56 Fra P. Jakobsen »
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

pylle pylle

• Gæst
Sv: Hyggesnak/problemer og sygdomme ang. kalkben.
« Svar #1 Dato: 15 November , 2009, 01:57 »
altså jeg holder mig til nix-creme.. ikke shampoo, men cremen. det er en 5%. smør hele benet ind, lad sidde i 10-12 timer, vask af, og vupti, smukt og lækkert hønseben.. syntes nix cremen tager rigtig meget af "kalken", så benet hurtigt bliver helt igen..
bagefter giver jeg jeg en gang vaseline.bare sådan for en god ordens skyld..

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 15 November , 2009, 20:54 »
Har for første gang behandlet mod kalkben i dag. Var faktisk ikke klar over at det var en 'sygdom' indtil jeg stødte på indlæg om det her på Forum. Jeg troede blot hønseben/fødder kom til at se sådan ud med alderen.
Jeg har brugt madolie og vil gentage det efter behov. Regner bestemt ikke med en enkelt behandling vil tage det hele. Nogle af de ældre høns samt den gamle hane var svært angrebet.
Men det jeg ville sige var at de fleste af hønsene ved indfangning selvfølgelig flagrede en del og skræppede op og var meget urolige - indtil jeg begyndte at påføre olien. Så faldt de alle til ro og så nærmest ud til at nyde behandlingen.
Tror dog ikke at der bliver mindre hyl og skrig og flygten ved næste behandling, men det kunne jo være sjovt hvis de over tid lærte at det var noget til eget bedste der skulle foregå, når jeg kommer ind og begynder at indfange dem en efter en. Det kunne jo være fint hvis de ligefrem stillede op i kø - meeeen det gør de nok ikke.
Jeg bemærkede at deres løb og tæer blev meget røde lige efter behandling, men det er vel blot et tegn på at olien er kommet godt i dybden.
Jeg brugte en lille skål til olien og fingrene til at fordele olien på hønsenes løb og tæer. Der er nu ikke noget redskab som kan måle sig med det vi alle har fået placeret for enden af hænderne.
Mvh
Erik Andersen

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #3 Dato: 24 November , 2009, 11:25 »
Læste et eller andet sted herinde at nogle bruger program vet til små hunde ??? det er jo til at slå lopper og flåter omkuld med men det hjælper måske også på kalkbens mider ??? selvfølgelig noget dyrere end madolie
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Susanne

• Gæst
« Svar #4 Dato: 24 November , 2009, 11:53 »
Jeg har også hørt fra en meget erfaren hønseholder, at Nix-salven er det mest effektive middel. Det skal være den salve, der er beregnet mod fnat (ikke mod lus). Fås i håndkøb.

Fnat er en hudlidelse forårsaget af en lille mide - nøjagtig som kalkben - så det lyder logisk.

Men kan man undgå det giftige - og klare problemet blot med madolie - må det være nr. 1  /o

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #5 Dato: 24 November , 2009, 14:55 »
Jeg har også prøvet Nix-salven fra apoteket. Det er et lusemiddel til mennesker. Det virkede ret godt.

På med salven. Efter et par dage vaskes det af og på med noget vaseline (jeg vil tro det er fordi det smører ligesom madolie men bliver "hængende" lidt længere).
Øvelsen gentages efter behov.

Jeg har en enkelt høne der til stadighed er plaget af kalkben med jævne mellemrum. De andre har ikke noget, men hende er får behandlingen og det hjælper hende.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

frida

• Gæst
« Svar #6 Dato: 24 November , 2009, 18:29 »
Hej. Jeg må lige advare mod brug af det man drypper i nakken af hunde!
Jeg fik to store orpington som gave for et par år siden. De var begge hårdt angrebet af kalkbensmider. Jeg tænkte nemlig også, at en enkelt dråbe i nakken af hver høne måtte være en nem løsning, men begge hønsene blev dårlige og døde i løbet af ca. tre uger. Det er jo selvfølgelig ikke sikkert, at det var behandlingen der tog livet af dem, men sammenfaldet er lidt påfaldende. Har hørt (ved ikke om det er fakta), at indholdet i det medikament sætter høns` organer "ud af drift".
Jeg vil ikke prøve dette igen, så hellere lidt "knofedt".

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 25 November , 2009, 08:08 »
Hvad var det du brugte Frida?

Jeg har erfaring med at bruge frontline til kanariefugle, og det døde de ikke af. Høns burde også kunne tåle det, selvom man ikke ved om giftstofferne går i æggene.
Derfor er jeg lidt nysgerrig efter, om det er noget andet, mere skrapt, du har brugt - f.eks. bayvantic. Og selvfølgelig skal man også passe på med dosis, så de ikke får for meget.

Hvis dødsfaldet skyldes loppemidlet, ville jeg forvente en reaktion - og død - ret hurtigt efter påførslen.

Selv har jeg det sådan, at der findes andre metoder, som er effektive.. så dem bruger vi. Her i huset har vi valgt madolien som våben, og det har fungeret glimrende, selvom hønsene synes, det er sært at få marineret løbene.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #8 Dato: 25 November , 2009, 10:05 »
Den der med et dryp loppemiddel i nakken tror jeg også er risikabel. Det er stærke sager og er beregnet til "udvendigt" utøj (ex. lopper). Jeg ved ikke om det hjælper på mider (som ved kalkben) som befinder sig inde i huden.

Så længe knofedt består i at behandle med salve, olie og/eller vaseline er min erfaring at det er godt. Man skal bare ikke beynde at pille eller skrabe "kalken" af. Det gør ondt på hønen.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

frida

• Gæst
« Svar #9 Dato: 25 November , 2009, 13:41 »
Det jeg forsøgte var, det man bruger til at dryppe i nakken af hunde. Har ikke flere ampuller pt., så jeg er ikke 100% sikker på navnet, men mener det hed Frontline Pour-On Vet. Det var til mellemstor hund og gav hver høne 1 dråbe i nakken og resten på hundene. Som sagt er jeg ikke sikker på, det er årsagen til hønsenes død, men sammentræffet er meget påfaldende i mine øjne. Bortset fra kalkben virkede hønsene sunde og raske.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 26 November , 2009, 09:15 »
Hmm. Ja så har du jo ihvertfald ikke givet for meget - og som du siger, så er sammenfaldet af begivenheder noget påfaldende.

Så den information er ihvertfald lagt ind på mit mentale arkiv over utøjs-bekæmpelsesmetoder.

Du vil sagtens kunne møde dyrlæger og andre, som foreslår frontline til bekæmpelse af f.eks. kalkmider.

frida

• Gæst
« Svar #11 Dato: 26 November , 2009, 17:32 »
@Storm-Olsen. Ja, jeg har selv ringet til dyrlæge, for at høre om der fandtes en "nem" behandling af kalkbensmider. Han sagde han ikke kunne dokumentere virkning el. bivirkninger, men han vidste at flere fjerkræavlere brugte Frontline til hund, men det skulle være på spray/udvortes. Jeg har prøvet sprayen også, men synes faktisk behandling med madolie der bliver sprayet på er ligeså godt (eller bedre).

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #12 Dato: 26 November , 2009, 18:38 »
Jeg vil lige gøre opmærksom på denne
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,23.msg10790.html#msg10790

Frontline Vet.:
Ligeledes et loppe- og flåtmiddel til hunde og katte. Midlet sætter sig i hudens talgkirtler, men der er ingen forskning der fortæller, om det også går i dyret blod.
Det kan derfor absolut ikke anbefales at anvende dette stof til fjerkræ.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi