Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: selvpluk  (Læst 1450 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
selvpluk
« Dato: 13 November , 2009, 18:07 »
Jeg har nogle isa warren der plukker sig selv helt skaldede på ryggen... det er ikke hanen der gør det og det er heller ikke fordi han slider på dem... Hvorfor gør de det???
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: selvpluk
« Svar #1 Dato: 20 November , 2009, 08:11 »
Er der virkelig ingen kloge hoveder der kan komme med et svar ??? eller måske et gæt ???
Lærke Lorentzen

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #2 Dato: 20 November , 2009, 08:13 »
Jeg har hørt at havre i foderet kan gøre en forskel. Så du kan måske præve at give dem noget hel havre?
Tjek også for utøj i fjerene.
Og sidst så en masse aktiveringshalløj i gården. nedfaldsblade er super, eller tang fra stranden, grannåle fra skoven...etc etc
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Susanne

• Gæst
« Svar #3 Dato: 20 November , 2009, 08:16 »
Er du helt sikker på hanen? jeg ville liiiige tjekke hans alibi!  8)

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #4 Dato: 20 November , 2009, 08:50 »
Der er nogle, der mener, at problemet er forårsaget af at den konkrete høne har pillet sig selv/hakket en anden høne i et slagsmål, og så har fået en dråbe (velsmagende) blod med. Lidt samme problem, som hvis en høne får smag for at hakke egne og andres æg

Jeg har kun erfaring fra i alt 7 Isa Warren, men den er overmåde negativ. De plukkede sig selv og andre, og den tillid, andre tillægger Isa Warren, har jeg kun oplevet som et tvungent biprodukt forårsaget af en allestedsnærværende sult (en nødvendig konsekvens, hvis man som en sådan lille høne skal lægge så store æg hver eneste dag).

Det skal siges, at vores høns har fri adgang til en grund på 4700 m2, de får hel havre, og et pust antiutøj engang imellem, så det var hverken foder, kedsomhed eller utøj, der forårsagede fjerpilningen.

Vi har også haft problemer med enkeltindivider af vores orpington'er, men aldrig så massivt som med Isa Warren.

Bemærk! Dette er ikke et angreb på "industrihøns", bare en beskrivelse af den oplevelse, jeg har haft med et meget begrænset antal høns af "industrirace".

Håber du finder en løsning, prøv evt. at købe noget af det der ildelugtende salve/spray, man kan komme på det angrebne sted, det vil måske hjælpe?
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #5 Dato: 20 November , 2009, 09:38 »
Jeg har haft to hold "industrihøns", begge hold i tre år. Isa'erne havde en overgang problemer med fjerplukning, men det gik faktisk over af sig selv netop da bladene faldt af træerne og de var mere spændende at skrabe i. Mine Lohmann opførte sig eksemplarisk. Jeg vil også mene at du skal forsøge at give dem en anden hobby. Lykkes det ikke, så smager de rigtig godt kogt til suppe efter at brystkød og lår er hakket til kødboller (så kan man jo bare flå dem og det tager ikke ret lang tid). ;D
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #6 Dato: 20 November , 2009, 11:50 »
Tak for jeres svar... men det forbliver nok en gåde... Det er ikke hanen der gør det og de har adgang til en kæmpe have fra morgen til aften... utøj er der heller ikke noget af... men de virker generalt lidt tossede i hovederne ang adfærd så det er nok bare det der er problemet...
Lærke Lorentzen