Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Bonderøven er tilbage!  (Læst 3754 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kaj

• Passiv bruger
Sv: Bonderøven er tilbage!
« Svar #15 Dato: 05 November , 2009, 12:38 »
Hej Stinne....du bor jo lige om hjørnet.....!
og, ja, det skal jeg nok.... /o
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline mutti

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 05 November , 2009, 13:00 »
YES! Bonderøven er tilbage på DR2 med nye afsnit, søndag d. 8. november kl. 21.00 - SKØØNT!   ;D

Super nyhed  <I <I
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2

Offline Katja

• Passiv bruger
  • med grøn ægge kullllller
« Svar #17 Dato: 06 November , 2009, 13:49 »
ja han er for cool, jeg sidder og klapper i mine små hænder, det er så inspirerende, man får jo lyst til at gøre noget i samme stil... er nu også på sporet.
glæder mig til på søndag
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 06 November , 2009, 13:59 »
fortæl ... fortæl Katja...
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #19 Dato: 07 November , 2009, 10:53 »
Tja, det er lang fra alle der er begejstret for bonderøven
http://politiken.dk/tjek/tjekmad/tjekmadartikler/article828348.ece

Citér
Minister giver Bonderøven tærsk
Danmarks fødevareminister, Eva Kjer Hansen, var inde på det samme, da hun i onsdags, ved Landbrug & Fødevarers delegeretmøde for 450 landmænd i Herning, gik i flæsket på DR-programmet om den selvforsynende landmand, ’Bonderøven’, for at idealisere et gammeldags landbrug uden kobling til det moderne.

»Danmark skal (...) have et landbrug med satellitstyring og topmoderne staldsystemer. Landbrugets virksomheder er højteknologiske biofabrikker. Det er den slags billeder, Danmarks Radio burde slå fast i serier som ’Bonderøven’«, sagde hun.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Vigge

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 07 November , 2009, 11:34 »
Argh Eva henter sikkert selv alt sit kød og fjerkræ på en lille øko farm  <H

Offline Katja

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 07 November , 2009, 13:28 »
hi hi hvad skal jeg fortælle.. at jeg er på sporet?,  vi bor på en kvæggård, så vi har eget oksekød, så har vi en del høns, som jeg er ved at ville lave en del flere af, også lidt til at sælge til naboerne, der ikke vil gnaske industri kyllinger.
jeg vil have kalkuner til næste år, har haft får og geder men de larmede for meget i den stald de stod, men lur mig om ikke der kommer nye en dag, vi havde 2-3grise og kalkuner hver sommer,som blev slagtet og vi fik lavet en masse lækkert pållæg, grise kan varmt anbefales de er så sjove at se på, og kan blive ganske tamme, ja og de ligger godt i fryseren. der skal dog registreres en del bare for et par grise, og det tager lidt af overskudet.
så er der grønsager til hele året, så jeg kun behøver at købe i det tidlige forår, vi lever meget efter årstidens grønt.
og helst økologisk (det er nu kun mig der går op i det)
vi har en del bær buske, og i år er det plantet ½ha med frugttræer af gamle sorter, der bliver syltet og frosstet en del, jeg maler mit eget mel, og laver alt "hvidt brød" selv spelt rug ølandshvede osv, hver anden dag. jeg har heste men ikke til at trække en plov, det har vi maskiner til.
nu skal det så siges at vi fik et barn for et par år siden, og mit bækken er i udu og jeg venter mig igen så derfor er selvforsyningsgraden ret lav pt, men brød grønt høns og lidt forskelligt bliver det til, og dyrene kommer helt sikkert også igen, jeg har en lille drøm om at lave noget lidt større med høns til restaurenter, men trækker den i langdrag. måske det skulle blive til gårdbutik istedet for.
håber det var det svar du ønskede
Katja Arkesteijn    
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 08 November , 2009, 14:16 »
Katja, det lyder sejt, især det med melet... Det er godt vi er nogle, der forsøger at lave noget af vores mad selv, uanset hvad fødevareministeren siger.... - hvad tænker hun dog på? (Finn's indlæg)
Mvh Marianne

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #23 Dato: 08 November , 2009, 14:34 »
Jeg er altså ikke enig med Eva >:(
Nej det er nok ikke rentabelt hvis alle landbrug skulle have køer, grise, korn osv.
Men derfor skal alle os med have eller mindre landbrug da ikke holde os tilbage for at være selvforsynende eller så godt som. Og blive inspireret af at se Bonderøven.
Tænk hvor meget CO2 man sparer hvis man dyrker en del af sit eget frugt og grønt?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #24 Dato: 08 November , 2009, 15:16 »
Øhh der er også en del registrering ved at have geder.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #25 Dato: 08 November , 2009, 15:20 »
Dyrene i industrien er ikke mere levende væsner, de er blevet produkter.

Jeg kan godt lide tanken om at være selvforsynet. Det er dog desværre ikke alle mennesker, som har mulighed for det, til gengæld kan de så købe ved stalddøren.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 08 November , 2009, 15:44 »
tusind tak for svaret Katja....jeg er imponeret og synes at du har helt ret, når du skriver du er på sporet, og, jeg vil gerne lade det her være et stort skulderklap til dig...og, andre som tænker i de baner...
i dag blev jeg selv helt euforisk, og det eneste som er sket er at vores unge høns har lagt 2 æg....YEEEEE-HAAAAA......nøøøj, ....ja, det er måske en overdrevet begejstring, men, her hos os varmer det vore glade hjerter, og betyder mere end hvad de to små æg er værd.
Lige nu går hønsene rundt og søger føde i baghaven, som mest består af ukrudt og græsser.....og, de ser så sunde og glade ud....sådan skal høns ha´ det....et godt hønseliv....
Venlig hilsen
Kaj

Offline Katja

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 08 November , 2009, 19:49 »
tusind tak, og tillykke med æggene, jeg bliver også helt vildt glad når det går godt med dyrene, om det er nyt æg, en hest der får føl, et stykke mørbrad, jeg har lavet på en ny måde, med egne gode råvarer. Ja det er de små ting i livet der gør det skønt at leve, og jeg værdsætter det hele, hellere det end at købe et nyt dyrt mærke fjernsyn, det siger mig ikke noget.
Der er nok mange der synes det er et slæb bare for at få mad på bordet, men man skal jo se det som en livsstil.
og det er fedt når man har en del venner der også går op i det. glemte vidst at nævne slagte kaniner, ja og må jeg lige sige at man kan købe noget der hedder vaskeskalder, til at vaske tøj med i stedet for vaskemiddel, det er meget økologisk og holder længe, afkog kan bruges til at vaske hår med og til opvask, lige for dem der vil lidt ad samme vej. de vasker ikke tøj der er uhyggelig beskidt, men ellers er de gode.
Ang. mel så kan man købe en melmølle ved Aurion, og også korn der fra, men man skal nok bage en del før det bliver rigtig sjovt ... det er lidt dyrt, men man får ikke sundere mel og dermed brød end på denne måde.
tak for skulderklappet, jeg er beæret nogle gange synes man jo, man går og bliver næsten mad-dyr-grønsags-nørdet, he he
mvh Katja
Katja Arkesteijn    
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 08 November , 2009, 21:58 »
Først forbrydelsen, så Bonderøven , så læse denne tråd igennem : er Eva Kjer Hansen mon bonderøven eller forbryderen  ???
Ja ja , som nævnt tidligere : civil ulydighed trives fint i regelfaste Danmark - hvorfor mon ?
Det varer nok ikke længe inden vores unge ven får besøg af en eller anden statslig instans : har han nu også orden i alle sagerne bla bla bla
Back to basics er da fint for mig , han smitter jo ligefrem - fjerkræhold gør det  ;D

Katja : Glæd dig til kalkunerne , men de har altså ikke meget mellem ørerne   <J

mvh
hanegakkelak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #29 Dato: 08 November , 2009, 22:28 »
grise kan varmt anbefales de er så sjove at se på, og kan blive ganske tamme, ja og de ligger godt i fryseren. der skal dog registreres en del bare for et par grise, og det tager lidt af overskudet.

@Katja
Første del af ovennævnte (taget fra dit indlæg 7. nov) kan jeg helt tilslutte mig. Man nænner jo næsten ikke at sende grisene til slagteren når tid er.
Anden del om registrering kan jeg ikke helt tilslutte mig. Har man et CHR nummer, skal man blot huske at registrere tilgang og afgang af grise. Det kan gøres på nettet. Det ville selvfølgelig være lettere hvis man ikke behøvede at gøre noget overhovedet, men myndighederne ønsker at vide hvor der findes svin i tilfælde af udbrud af sygdom, og det synes jeg egentligt er betryggende nok. Omkostningerne forbundet med registrering er nogle relativt beskedne gebyrer.
Mvh
Erik Andersen