@Bettina!
Der er nok ingen tvivl om, at opdrætterne/udstillerne, der stræber efter de sundeste dyr har ret. Man kan ikke helt skabe optimale forhold med de mange måneders vinter forude.
Jeg tror dog at det aller-aller bedste for en kylling ville være at komme til verden i mart-april, som det oftest foregår i naturen. Under en skrukhøne. Med adgang til solskin og masser af natur.
Der er andre grunde til, at den model heller ikke holder for dem, der skal udvælge, videreavle og være klar til vinterens udstillinger.
Jeg har selv fået kyllinge i oktober. Og sidste år i december. Til kæmpestor fornøjelse
Jeg er da også kun en glad havehønse-amatør, der ikke skal tænke på størrelse og standarder. Og om de blir mere skravlede, kan jeg ikke svare på - men det kan man da godt forestille sig. Jeg kan bare ikke se det - og har heller ikke erfaring i at vurdere et enkelt individ med professionelle øjne.
En af de bedste silkehøns jeg har og nogensinde har haft i min hønsegård er en af de tre, der kom lillejuleaften sidste år. Den går i øjeblikket og passer syv kyllinger på hhv tre og to uger. Med stor dygtighed. De to andre er blevet ofre for ræv eller musvåge i sommer.
Vil egentlig bare sige: Klø på, hvis det kribler i kyllingefingrene - vi amatører er slet ikke bundne - som de dygtige opdrættere er. Det gir altså nogen fordele
Og så kan vi være dybt taknemmelige for, at andre laver det gode avlsarbejde, så vi kan få lov at ha racehøns i vores små amatør-haver