Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kokke adskildt fra hønsene.  (Læst 1329 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bettina

• Bruger
Kokke adskildt fra hønsene.
« Dato: 30 Oktober , 2009, 14:22 »
Hvordan kan det være at jer opdrættere ikke har kokken til at gå ved hønerne her om efteråret?
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kokke adskildt fra hønsene.
« Svar #1 Dato: 30 Oktober , 2009, 15:17 »
Ganske helt enkelt :

Hvis det er ungdyr, så er de skilt ad fordi hanerne ellers ville slide på hønerne, så fjerdragten bliver mindre god.

Hvis det er "ældre" dyr, så er det mere for at give hønsene "et break" fordi de i avlssæsonen er blevet godt slidte og endda bare, især hvis det er de store racer.

Desuden er det heller ikke den bedste årstid for kyllinger.

Men lige så snart udstillingerne er vel overstået, så bliver hønsene igen sat i stammer, så den nye generation kan laves.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #2 Dato: 30 Oktober , 2009, 16:13 »
Okay :) Ja tænkte nok at det var sådan noget.
 Er det helt tosset af mig at lave kyllinger nu? Jeg har yderst sjældent frost i stalden og selvfølgelig skal de jo have varmelampe i længe og sådan, men udover det?
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #3 Dato: 30 Oktober , 2009, 17:58 »
Nogle mener kyllingerne bliver noget skravl, jeg har ikke prøvet at lave kyllinger på denne årstid.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 31 Oktober , 2009, 22:18 »
Jeg synes bestemt at de bliver noget skrammel når de er lavet så sent, bare det at de skal have varme længere gør dem mere skravlede.
Jeg har set Jersey Kæmper som er klækket 1 september og som aldrig blev store nok. Men de kunne selvfølgelig sagtens gå i en have og lægge æg. Det kommer jo helt an på hvad man vil have ud af sin hønseavl.

Så hellere starte tidligt midt januar eller februar.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #5 Dato: 01 November , 2009, 08:17 »
Hvad er forskellen? De skal jo også have længe varme når de kommer i  januar og februar.  :D
Men nu laver jeg forsøget og så må jeg jo bevise det modsatte, ;) lader dem også gå i hestestalden hvor der sjældent er under 5 grader om vinteren.
Det var ligeså meget for at se om det hjalp at stille rugemaskinen i baggangen. Havde mange dårlige rugeresultater i den. Så det er kun et forsøg.
Mvh Bettina.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 02 November , 2009, 22:33 »
Der er jeg også lige med på et lille hva ba ?
Som uøvet og ny lyder det da helt naturstridigt , at det lige nettop er kulden / varmen i efteråret der giver skravl i forhold til janar / februar .. I følge min almanak har vi det da betydeligt "varmere" fra nu og til december end vi har fra januar til marts ? Eller hva ?
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 02 November , 2009, 23:06 »
Har også umiddelbart svært ved at se logikken, men man må jo stole på de mere erfarne. Eller gøre sig sine egne erfaringer :D

Fra andre dyr ved jeg at man ofte siger at efterårskattekillinger, typisk bliver mindre og noget skravlede, men det synes jeg nu ikke har passet de få gange vi har fået et sent kuld killinger.
Mvh
Erik Andersen

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 02 November , 2009, 23:38 »
Når en kylling klækker i februar så kan den komme ud at spise græs, insekter og alverdens andre ting i en alder af 2 måneder. Hvis den klækker i oktober så er der altså 6 måneder til at den kan komme ud og få noget af "alt det gode", inklusive vitaminer. Dagene er også meget kortere om vinteren
Hvis en kylling klækker i oktober og eksempelvis går i en stald så er der varmt under lampen men når de går rundt i løbet af dagen (udenfor lampens stråler) skal den bruge mere energi på at holde varmen hvis der eks. kun er 5 grader.
De kyllinger man evt. ruger ud i efteråret er "en del sværere" at fravænne varmen/lampen da overgangen er en meget større.

Så tænker i måske: De kan da bare gå et sted hvor der er lunt, lys tændt i 16-18 timer i døgnet og ekstra tilskud af vitaminer... Og ja, så er det måske fint nok men ellers tror jeg at der vil være en forskel. Dermed ikke sagt at kyllinger der klækker i efteråret er så skravlede at de ligefrem dør. Jeg har selv fået kyllinger både i efteråret og midt på vinteren og det har været med blandede resultater og det er ikke noget jeg stræber efter.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Susanne

• Gæst
« Svar #9 Dato: 03 November , 2009, 08:11 »
@Bettina!

Der er nok ingen tvivl om, at opdrætterne/udstillerne, der stræber efter de sundeste dyr har ret. Man kan ikke helt skabe optimale forhold med de mange måneders vinter forude.

Jeg tror dog at det aller-aller bedste for en kylling ville være at komme til verden i mart-april, som det oftest foregår i naturen. Under en skrukhøne. Med adgang til solskin og masser af natur.

Der er andre grunde til, at den model heller ikke holder for dem, der skal udvælge, videreavle  og være klar til vinterens udstillinger.

Jeg har selv fået kyllinge i oktober. Og sidste år i december. Til kæmpestor fornøjelse  *o  

Jeg er da også kun en glad havehønse-amatør, der ikke skal tænke på størrelse og standarder. Og om de blir mere skravlede, kan jeg ikke svare på - men det kan man da godt forestille sig. Jeg kan bare ikke se det - og har heller ikke erfaring i at vurdere et enkelt individ med professionelle øjne.

En af de bedste silkehøns jeg har og nogensinde har haft i min hønsegård er en af de tre, der kom lillejuleaften sidste år.  Den går i øjeblikket og passer syv kyllinger på hhv tre og to uger. Med stor dygtighed. De to andre er blevet ofre for ræv eller musvåge i sommer.

Vil egentlig bare sige: Klø på, hvis det kribler i kyllingefingrene - vi amatører er slet ikke bundne - som de dygtige opdrættere er. Det gir altså nogen fordele  /o  

Og så kan vi være dybt taknemmelige for, at andre laver det gode avlsarbejde, så vi kan få lov at ha racehøns i vores små amatør-haver  <E
« Senest Redigeret: 03 November , 2009, 08:16 Fra Susanne »

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 03 November , 2009, 09:54 »
Ja, tænk hvad der ville ske, hvis der var ingen til at avle og holde racerne rene og hvis der ikke var nogen som ville udstille ??
Så gik der ikke lang tid før racerne var forsvundet.   ;D :o
« Senest Redigeret: 03 November , 2009, 09:57 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #11 Dato: 03 November , 2009, 11:28 »
Ja Lene der har du ret ;) Se bare med mine "ægte" jersey kæmper som ikke er ægte alligevel. ;D

Nu laver jeg forsøget og må ty en del til spire blandingen og diverse. :)

Hvor længe bruger i opdrættere så jeres avlsdyr inden de bliver skiftet ud med nyere?
« Senest Redigeret: 03 November , 2009, 11:30 Fra bettina30 »
Mvh Bettina.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 03 November , 2009, 21:30 »
Jeg bøjer mig for logikken , og prøver - som du bettina - allligevel . ( starter anden tråd / beretning nu i aften )
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 03 November , 2009, 21:45 »
Et par af mine høner er så vit jeg ved klækket i november sidste år, og de er værken små eller skravlede, ligger godt med æg og er lige så kvikke som de andre, så jeg ved ikke helt hvad jeg skal tro, men jeg kan sige hvad jeg primært gør selv ;)

Normalt laver jeg kun kyllinger fra slutningen af februar og frem til midt i juli, og det har jeg næsten altid gjort, men i år har jeg besluttet mig for et par enkelte kyllinger til vinter i form af et "julekuld" om disse bliver skravlede må vi se ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.