Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skævt næv  (Læst 16570 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pierre

• Bruger
Skævt næv
« Dato: 25 Oktober , 2009, 20:49 »
Har tidligere skrevet herinde da jeg har en ung høne med skævt næb og ville høre andres erfaringer om dette. Næbbet ser ud som når man krydser fingre - altså pege og langefinger. Hønen er nu knap 6 måneder og næbbet vokser meget da det ikke slides normalt, det er en del længere end de andres. Hun spiser blødfoder uden problemer men har svært ved at samle korn op fra jorden - det tager lang tid, da næbspidserne efterhånden er 1/2 cm fra hinanden og så er det der med pincetgreb jo svært :o) Hendes foderstand er ok dog en smule tyndere end de andre, hun er aktiv og er fin i fjerdragten.
Jeg overvejer om man evt. kan klippe næbbet - som jeg ved man gør ved undulater, der får for lange næb fordi de ikke slider det nok. Men har nogen prøvet det eller har I andre ideer?
Vh.Pernille

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Skævt næv
« Svar #1 Dato: 25 Oktober , 2009, 21:39 »
Det lyder umiddelbart som et problem der vil forsætte med at være der. Jeg tror jeg ville fede en sådan høne op og slagte hende, så snart hun er slagteklar.
Mvh
Erik Andersen

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Oktober , 2009, 06:57 »
Jeg tror også, jeg ville slagte hende. Det er jo et handicap, som plager hende og forringer livskvaliteten en del. Og for dig er det bøvlet at skulle holde øje med og hele tiden vurdere på, om hun har det okay.

Jeg har aldrig prøvet at klippet et hønsenæb. Man gør det jo nogle gange med f.eks. undulater og det kræver en rolig hånd! Det er vigtigt at starte med meget lidt, fordi der vokser nerver og blodbaner med ud i næbbet, ligseom i negle og kløer og alt efter hvor langt ned, de er vokset med, kan man nemt komme til at tage for meget af og DET gør ondt.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Oktober , 2009, 08:07 »
Jeg ville ozz dømme suppegryde  :)
Med venlig hilsen Søs

Offline Lone

• Bruger
« Svar #4 Dato: 26 Oktober , 2009, 09:28 »
Jeg har netop gjort samme, korte proces med en silkekylling med samme skavank, havde observeret den i et stykke tid, og da det kun blev værre, måtte den af med hovedet.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #5 Dato: 26 Oktober , 2009, 11:42 »
Når jeg har kyllinger kikker jeg dem jævnligt efter, og hvis der er skavanker ved dem er det kort process.
Oftest er det hverken værd at fodre op eller at bruge til æglægning, og da slet ikke til avl..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Pierre

• Bruger
« Svar #6 Dato: 26 Oktober , 2009, 22:39 »
Tak for svar. Hun er 1 ud af 4 dværgwyandot-hyggehøns så suppe høne bliver hun ikke - tror ikke at børnene vil tilgive mig dette :o)
Fik ikke studeret de 4 damer nærmere førend vi lukkede dem ud herhjemme og med en længere køretur foran os for at bytte hende tjaaaa så har jeg bare gået og håbet at det ikke ville give hende problemer. Ja man bliver klogere!
Jeg vil konsultere min kusine, der er dyrlæge. Godtnok smådyrspraksis men der kan da ikke være så stor forskel på papegøje og hønsenæb.... Hun må stå for klipningen :o)
Vh Pernille

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Oktober , 2009, 23:52 »
Pierre, kan du ikke lige skrive hvad kusinen siger til næbbet. Jeg er ny i hønse-livet og har en høne, som jeg hele tiden har skulet lidt til, fordi den bare er anderledes. Nu så jeg lige rigtigt på den idag, og så, at den øverste del af næbbet er kort og helt klart fyldt med blodkar, men den nederste del er ca. 7 mm længere og ligner bare næb uden kar. Denne hønen ser jeg oftere end de andre stå ved foderautomaten og tænker at den måske skal kæmpe mere for føden. Min første indskydelse var at klippe næbbet til passende størrelse. Så hvad sagde og gjorde din kusine?
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 27 Oktober , 2009, 09:18 »

Jeg mener bestemt ikke, at du skal begynde at klippe næb på unghønen. Jeg er sikker på, at det nok skal udligne sig.

Alle mine 5 Isaèr havde kraftigt underbid, da de var i samme alder. Selvom sælger sagde det modsatte, så tror jeg, at de var næbklippede hele banden...måske kun lidt..men noget var gjort. Det rettede sig heldigvis efterhånden, som de voksede, og i dag er der ikke noget underbid.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 27 Oktober , 2009, 09:57 »
Jeg må altså tilstå selvom det nok er upopulært at jeg mener hønens trivsel kommer i første række. Og dette kan børn sagtens forstå. Og selvom der måske er brok ...ja så må man bare være den onde mor der gør ende på et kæledyrs lidelser.
Det kommer selvfølgelig an på sværhedsgraden. Umiddelbart virker et skævt næb mere problematisk end et der bare ikk er lige langt ?
Næbet er er vel stadig skævt selvom der klippes af det ? Nå det svært at vurdere uden billede  :)

Personligt fik jeg det virkelig skidt sidst jeg slagtede en høne. Hun lagde ingen æg ..men havde fået lov at leve sommeren ud ...da hun jo var meget sød. Til min skræk kunne jeg se at hun har haft den grummeste læggenød !!! Arme dyr.

Så jeg vil til hver en tid foretrække at lade et dyr få ende på sine lidelser. Høns viser jo ikke de har det skidt .... hellere være på den sikre side.

Dette skriver jeg kun fordi der i første indlæg står at hønens foderstand ikk følger med de andres.... er godt klar over at det kan være problemet kun er kosmetisk ..og så det jo underordnet.

Det jeg vil frem til er vist egentlig bare ..... man skal ikke skåne en høne fordi det synd for børnene  ;)
Med venlig hilsen Søs

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #10 Dato: 27 Oktober , 2009, 11:19 »
@Søs

Vi er vist meget enige her, Søs
Man lader jo heller ikke en gris leve, hvis den har problemer med at indtage føde, bare fordi der sidder nogle gode koteletter på den.
Ok, måske lige lovligt hårdt sagt, men hvis der på nogen måde er gener for hønen bør den aflives.
Man kan ikke altid spille Florence Nightingale.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #11 Dato: 27 Oktober , 2009, 16:16 »
@ Tina, det lyder meget som om din høne er næbkuperet. Så længe den "kun" skal finde føde i en fodersilo plejer det at gå godt, men den kan sikkert ikke bide f.eks. græs over, så hold godt øje med om det kugler sig sammen i kroen og giver problemer. De andre høns er jo sandsynligvis også kuperet, hvis du har købt dem samme sted. Det positive er at det ikke er arveligt!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 27 Oktober , 2009, 17:18 »
Hvor grelt er det, burhøns "lever" jo med kun et halvt overnæb, fordi de er næbtrimmede, dette gror ingengang ud igen, da næbbet også er brændt ved afklipningen.

Jeg selv ville aflive hønen, hvis det er det der kaldes korsnæb, ellers prøv at file næbbet med en neglefil, du kan file alt det af det som ligesom er "gennemsigtigt" og så se hvordan næbbet ser ud bagefter.

Eller nemmere har du ikke et billede.??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 27 Oktober , 2009, 17:22 »
@ Helle K

Dine hybrider har helt sikkert været næbklippet, idet de garanteret har pillet hinanden som gale under opvæksten, under forhold med RIGTIG mange kyllinger sammen.

Heldigvis har dine ikke været brændt også, for så vílle næbbene ikke været groet ud igen.

Gad om det gør ondt at klippet næbbet så meget af ?? ???
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #14 Dato: 28 Oktober , 2009, 07:42 »
Ja, i må sgu godt nok have mig undskyldt, men hvor vigtigt er det at lige netop den høne skal overleve...
Har den nogle supergener, der skal videreeføres, eller hvad?

Aflivning.....
Hos os der har havehøns er der ikke plads til hverken korsnæb, eller til næbkuperede, de vil klare sig dårligere end andre der ikke har dette...
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail