Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: spørgsmål til foder  (Læst 4757 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vigge

• Passiv bruger
spørgsmål til foder
« Dato: 19 Oktober , 2009, 18:51 »
Hej, jeg skal over til en landmand og hente havre og hvede - han har ikk byg, så det må jeg finde andetsteds..

Men hvordan skal jeg blande det? hvilke forhold? og hvad skal de ellers have udover? Lige nu får de voksefoder, og vi går over til æglægningsfoder v juletid..

Den blanding jeg får lavet, skal den serveres sammen med æglægningsfoderet eller?  ::)

Mvh
Vigge - som er nybegynder

Offline Tina Holmberg

• Bruger
Sv: spørgsmål til foder
« Svar #1 Dato: 19 Oktober , 2009, 19:08 »
Mine erfaringer siger mig, at foderpillerne skal i huset, alt andet i gården. Dels er høns fabelagtige til at sortere, og giver man korn strøet udendørs, giver det beskæftigelse til flokken.

Af korn må blandingen MAX bestå af 50% hvede, 20% byg, 20% havre, 50% majs og 10% solsikke.
Så du skal jo bare blande procentvis ud fra de kornsorter de får.

Mine får ikke byg, og solsikke er kun som tilskud i vinterhalvåret. Normalt giver jeg endt halv havre og halv hvede som tilskudsfoder, eller kun majs.
De dag hvor jeg har meget fra køkkenet, får de ikke korn.

I foderpillernerne blander jeg ca. 2 gange ugentligt lidt grus i.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #2 Dato: 19 Oktober , 2009, 19:18 »
Hej Vigge

Der er en udmærket tråd om nøjagtig det du spørger til her:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,6520.msg60596.html#msg60596

Mit svar fra samme tråd får du da også lige her:

Mine har også bare skaller "ad libitum" i en skål, men jeg har kun fyldt den to gange siden starten af maj, så jeg tror ikke mine har det store behov for skaller...

Angående foder, så er jeg også lige begyndt at blande, da jeg har fundet en venlig bonde, der har (billigt) korn på lager. Jeg har korn stående i én tønde og æglægningspiller i en anden, hver morgen når jeg fodrer blander jeg dagens foder i en spand (jeg bruger en lille legetøjskande fra et gammelt aflagt sandkasse-tesæt), ét mål æglægningspiller og to mål korn, det kommer i foderautomaten inde i huset. Når jeg så kommer fra arbejde om eftermiddagen får de lige et mål korn kastet i hønsegården så de har noget at lave resten af dagen.

Udover foderet giver jeg dem 5-6 æbler og 4 majskolber i hønsegården om morgenen.

Ud over skallerne har jeg en skål stående med knust trækul, det tager de faktisk mere af end skallerne...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 19 Oktober , 2009, 19:50 »
Mine erfaringer siger mig, at foderpillerne skal i huset, alt andet i gården. Dels er høns fabelagtige til at sortere, og giver man korn strøet udendørs, giver det beskæftigelse til flokken.

Det kommer selfølgelig også lidt an på hvor stor gården er og hvor mange høns man har men denne løsning kan give en god opformering af indvoldsorm og andre parasitter. På grund af, at de så æder hvor de skider...
Når det så er sagt så strøer jeg også sommetider selv lidt korn i gården men langt hovedparten får de i en automat indenfor.
Og ja, de er gode til at sortere.
Her på matriklen får de bare ikke ikke fyldt op, før det på gulvet også er spist (som iøvrigt ikke er særlig meget).

Af korn må blandingen MAX bestå af 50% hvede, 20% byg, 20% havre, 50% majs og 10% solsikke.
Så du skal jo bare blande procentvis ud fra de kornsorter de får.

Nu er det godt nok et par år siden at jeg sidst har købt en sæk fuldfoder men dengang var der noget mere end 50% hvede i. Jeg mener det var omkring 80%. Om det så er rigtigt eller forkert kan vel diskuteres.
Er der måske nogen der lige kan kigge på sækken næste gang de er i hønsehuset?
Her er der selfølgelig også andre ting der spiller ind i forhold til andelen af hvede.
- Har de foder ad libitum?
- Er det højtydende høns?
- Er det til slagt eller andet?
- Er de i haven eller går de op og ned af foderautomaten hele tiden?

Jeg ville ihvertfald ikke have betænkeligheder ved at give mine 70-80% hvede.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #4 Dato: 19 Oktober , 2009, 21:39 »
i voksefoder er der 52,48% hvede
i æglægningsfoder er der 55% hvede

så må alle mine høns jo ha' rigeligt store gårde, da jeg aldrig har haft problemer med indvoldsorm eller andre parsitter  ;)
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene