Mine erfaringer siger mig, at foderpillerne skal i huset, alt andet i gården. Dels er høns fabelagtige til at sortere, og giver man korn strøet udendørs, giver det beskæftigelse til flokken.
Det kommer selfølgelig også lidt an på hvor stor gården er og hvor mange høns man har men denne løsning
kan give en god opformering af indvoldsorm og andre parasitter. På grund af, at de så æder hvor de skider...
Når det så er sagt så strøer jeg også sommetider selv lidt korn i gården men langt hovedparten får de i en automat indenfor.
Og ja, de er gode til at sortere.
Her på matriklen får de bare ikke ikke fyldt op, før det på gulvet også er spist (som iøvrigt ikke er særlig meget).
Af korn må blandingen MAX bestå af 50% hvede, 20% byg, 20% havre, 50% majs og 10% solsikke.
Så du skal jo bare blande procentvis ud fra de kornsorter de får.
Nu er det godt nok et par år siden at jeg sidst har købt en sæk fuldfoder men dengang var der noget mere end 50% hvede i. Jeg mener det var omkring 80%. Om det så er rigtigt eller forkert kan vel diskuteres.
Er der måske nogen der lige kan kigge på sækken næste gang de er i hønsehuset?
Her er der selfølgelig også andre ting der spiller ind i forhold til andelen af hvede.
- Har de foder ad libitum?
- Er det højtydende høns?
- Er det til slagt eller andet?
- Er de i haven eller går de op og ned af foderautomaten hele tiden?
Jeg ville ihvertfald ikke have betænkeligheder ved at give mine 70-80% hvede.
Danny