Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ny hønemor  (Læst 6844 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
Ny hønemor
« Dato: 13 Oktober , 2009, 22:03 »
Ja - jeg må sige jeg er imponeret over en del af Jer her på Forum. Jeg har nu gennemlæst 35 sider hønsedialog her på forummet og I giver aldrig op overfor de gentagne spørgsmål - ofte de samme.  <M

Jeg melder mig i koret af begyndere. Jeg har netop idag været hos foderstof pusheren, som var ret imponeret over, hvor forberedt jeg var på mit hønseprojekt. Men nu begynder min iver og alle informationerne at koge i mit hovedet og nu kan jeg næsten ikke huske hvad jeg skal... så endnu engang kære erfarne hønserer et par lette spørgsmål fra en begynder..

Skaller - kan jeg f.eks. stille dem i en skål i hønsegården, eller er det bedre at sprede dem, så de skal lede efter skaller, eller?

Jeg valgte af købe korn, som jeg selv blander med æglægningspiller, i stedet for et sådan færdigt pillepresset fuldfoder ting. Korn må da været det mest naturlige for en høne. Lidt besværligt dog at skulle stå og blande 75 kg foder... kommentarer er velkomne.

Er det ok, at stille vand i en beholder ude i hønsegården i den overdækkede del?

Stalosan har jeg spredt under sandet i hønsehuset - er det stalosan der skal blandes i hønsenes "sandkasse" hvor de sandbader eller er det noget andet? - og er det nødvendigt på denne tid af året. Hvordan sandbader de iøvrigt når frosten sætter ind?

Jeg har lagt hø i redekasserne for, at gøre det hyggeligt - det ser ihvertfald hyggeligt ude for mine menneskeøjne. Men hvorfor sagde foderpusheren, at jeg skulle lægge et stykke pap over hullet i forsvindingsreden til at begynde med? --kunne jo spørge ham, men det glemte jeg....

Kan godt stille 1000 andre spgm, men begrænser mig lige.... Glæder mig heeeelt vildt til imorgen -når jeg henter gokkerne hjem i deres nyindrettede hjem.

På forhånd tak for Jeres hjælp - jeg har været såå glad for dette forum i denne tid. Jeg har været logget på i al den tid jeg har kunne afse. Tak for inspiration, billeder og facts. !mc  Ja det er næsten som om det er jul...

mvh
Tina

Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ny hønemor
« Svar #1 Dato: 13 Oktober , 2009, 22:10 »
Hvor lyder det spændende, Tina, det skal nok gå godt  /o.
Det med pappet over hullet i forsvindingsrederne er nok fordi, rigtig mange høner ikke bryder sig om dem netop pga. hullet.
Du skal bare spørge løs, en af de mange fordele ved forum, er at vi alle er på forskellige niveauer, og vi har alle prøvet at stå som famlende nybegyndere.
Du må gerne have vand under den overdækkede del af gården.
Du behøver ikke stalosan i deres støvbad.
Fint med skallerne i en skål.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 Oktober , 2009, 22:13 »
Velkommen til forum ..og lad mig lige rose dig for at have læst en masse INDEN du begyndte at spørge  :D :D :D

Men så har du nok også fundet ud af at der er mange måder at holde høns på.

Skaller smider jeg bare ind til dem ..de skal da ha´noget at lave.

Korn bruger jeg kun til at drøje det noget dyrere æglægningsfoder ...især nu de alligevel ingen æg lægger. Og til hanepaner der alligevel skal i gryden. Ellers kunne jeg fint nøjes med æglægningsfoder..der er jo korn i .

Uden dørs vandskål skal jeg ikke komentere på ..da mine høns ..fyfy skamme går ude og ozz får deres mad og vand der. Du bør dog nok være opmærksom på at vandet meget snart fryser til ...så det kan om vinteren med fordel sættes ind i huset.

jeg bruger hvad jeg nu har for hånden i redekasser ..... men der jo heller ikk hul i mine. Rådet om at dække hullet er nok for at snyde pyllerne til at tro der IKKE er et hul . Har hørt høns ikk er meget for forsvindingsreder (derfor jeg ikk gider afprøve dem) Så det nok noget med at lære dem at det bare er heeelt alm kasser ...senere kan du så hive tæppet væk under dem  ;)

Rigtig god fornøjelse

Med venlig hilsen Søs

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 13 Oktober , 2009, 22:26 »
Citér
Skaller smider jeg bare ind til dem ..de skal da ha´noget at lave.

...så de gider altså godt æde skaller?
Når du smider dem ind er det så i hønsehuset og kunne det ligeså godt være udendørs?

Jeg vil jo gerne ha´at de æder dem, så de er forbliver sunde og raske. Det lyder som om de selv regulerer det efter behov. Min opgave er blot, at sikre at de har adgang til skaller. Forstået korrekt?
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 13 Oktober , 2009, 22:28 »
Jeg har skaller stående i en bakke eller gryde til fri afbenyttelse.

Jeg har foderet i sække hver for sig og blander det først når jeg skal bruge det.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 Oktober , 2009, 22:29 »
Mine pyller styrer det heeelt selv  ;)

Og ja ..mine får dem udendørs .......men hvis du ikk skal være en lovbryder må du heller sørge for der er overdækket der hvor du smider dem.

Med venlig hilsen Søs

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 13 Oktober , 2009, 22:42 »
Jeg blander hvede og æglægningsfoder i forholdet 3/1 og tilsætter en smule skaller hertil. En god stor håndfuld til hver ca 10 liter blandet foder vil jeg anslå.

Jeg får hveden i 50 kg's sække og æglægningsfoderet i 30 kg's sække, men blander blot til 1 uge ad gangen. Blandingen opbevares i plasticbøtter med låg.

Jeg bruger halm som underlag i hønsehuset og ligeledes i redekasserne. (dette blev der skrevet en del om i går).

Hvis der er åbent mellem hønsehus og hønsegård er der ingen grund til at stille vand udendørs. Hønsene skal nok selv finde ind til vandautomaten hvis de er tørstige.

Har aldrig brugt forsvindingsreder så det har jeg ingen erfaring med.

Velkommen til og god fornøjelse med en herlig hobby.

Mvh
Erik Andersen

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #7 Dato: 14 Oktober , 2009, 08:06 »
Mine har også bare skaller "ad libitum" i en skål, men jeg har kun fyldt den to gange siden starten af maj, så jeg tror ikke mine har det store behov for skaller...

Angående foder, så er jeg også lige begyndt at blande, da jeg har fundet en venlig bonde, der har (billigt) korn på lager. Jeg har korn stående i én tønde og æglægningspiller i en anden, hver morgen når jeg fodrer blander jeg dagens foder i en spand (jeg bruger en lille legetøjskande fra et gammelt aflagt sandkasse-tesæt), ét mål æglægningspiller og to mål korn, det kommer i foderautomaten inde i huset. Når jeg så kommer fra arbejde om eftermiddagen får de lige et mål korn kastet i hønsegården så de har noget at lave resten af dagen.

Udover foderet giver jeg dem 5-6 æbler og 4 majskolber i hønsegården om morgenen.

Ud over skallerne har jeg en skål stående med knust trækul, det tager de faktisk mere af end skallerne...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Susanne

• Gæst
« Svar #8 Dato: 14 Oktober , 2009, 08:56 »
Vedr. skaller:

Jeg har taget en 5-liters tom eddikedunk af plastic og skåret et firkantet hul midt på den ene side.
Den er så skruet fast gennem dunkens bagvæg - på en af hønsegårdens stolper. I passende højde.

Her er skallerne altid frit tilgængelige - og samtidig er de overdækket. Jeg fylder kun op nogle få gange i løbet af et år - så det er heller ikke de store mængder, der bliver brugt her.

Nem løsning.

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 Oktober , 2009, 09:27 »
Vores høns får skalder smidt i hønsehuset, så de har noget at skrabe i. Korn får de i et fodertrug for sig selv og foderpiller i en foderautomat. De kaster sig faktisk over kornene, når der bliver fyldt op!
Hilsen Trine
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 14 Oktober , 2009, 09:33 »
Hov!! Glemte lige at lave lidt reklame for Hønseguf, som du kan få opskriften på, her på Forummet!! Hønsene og kyllingerne er helt vilde med det og det gør, at dine høns ikke får lopper!!
Mine får det i perioder hver dag med en lille ske, så jeg kan komme helt tæt på mine dyr. det er smadder hyggeligt!!
Trine
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline sette

• Bruger
« Svar #11 Dato: 14 Oktober , 2009, 10:33 »
hej
jeg har mine skaller blandet med kul hængende i en gammel fodrehus til vildfugle ,jeg har vand i beholder hængende ude og en mindre stående indefor hvor mit æglægningsfoder også hænger.så på den måde er det hele dækket over og jeg har presening over den del af gården hvor det hænger ,som er udendørs.

god fornøjelse der er mange gode løsninger herinde..
hilsen Sette ;)

1 mand
4 piger
2 katte
Hund
guld fisk og koikarper
 16 forskellige race høner .

hoejberg

• Gæst
« Svar #12 Dato: 14 Oktober , 2009, 14:55 »
Hejsa.
Her bruger hønsene forsvindingsredekasser. Til at starte med kan man komme lidt hø eller halm ind i kasserne så de hønsene ikke kan se hullet i bunden. Efter et par ganges brug falder høet eller halmen lige så stille gennem hullet i bunden, og hønsene har vænnet sig til at der er et hul i bunden af kassen.
Det virkede hvert tilfælde her.

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 14 Oktober , 2009, 18:30 »
Tak, tak for fine tilbagemeldinger. Skønt at høre Jeres forskellige måder at gribe tingene an på.

Det bliver nok ala mortens model jeg bruger, i hvert fald indtil videre.

Super idé med at købe sig til venskab med hønsene via hønseguf serveret på en ske. Den vil jeg prøve når de er faldet til her. Lige nu går de i hønsehuset, og hygger sig. Prøvede sidst på dagen og åbne ud til hønsegården, men de skal vist lige have lidt ekstra tid. Jeg har smidt et par håndfulde korn og skaller som de kan gå og lede lidt efter. Nu er det vel snart tid til at de falder til ro på pinden og så kommer en ny og spændende dag i morgen, hvor deres verden udvides. <O
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle