Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp, jeg har mistet en høne i dag  (Læst 37152 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Hjælp, jeg har mistet en høne i dag
« Svar #45 Dato: 23 Oktober , 2009, 14:49 »
Ja det virker faktisk,  /o /o /o
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #46 Dato: 24 Oktober , 2009, 15:34 »
I dag hænger de igen, :-[
Tror at det er væltesyge ved kyllingerne, de har jo bare lagt og ikke rigtigt ku rejse sig op og så har vi jo taget livet af dem hen af vejen, Jeg har bestilt roba-B og levertran ved amerika i dag og håber ved gud at det hjælper.
Nogen der har erfaringer med væltesyge?
Ser det ikke bedre ud mandag ringer jeg til en dyrlæge, det er for surt det her.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #47 Dato: 24 Oktober , 2009, 19:12 »
Jeg tror da også at du har en infektion i flokken. Det er nok en dyrlæge, der skal til. Håber så at du finder én, der har forstand på fjerkræ..... Det er da næsten ikke til at holde ud at der er noget galt med nogen hele tiden :(. Så er det jo ikke nogen fornøjelse at have høns. Jeg tror ikke at kyllinger, der har fået startfoder, mangler noget. Så det er nok ikke kosttilskud, der er vejen frem, desværre. Håber det bedste for dig og kræene.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #48 Dato: 24 Oktober , 2009, 20:36 »
Tak, Jeg har læst en del herinde om væltekyllinger og det er det de fejler ser det ud til, de er 3 mdr gammel, har tænkt på at slå kyllingerne samt de 2 sussex og 1 faverolles ihjel som det er galt med, de andre fejler jo ingenting.
 Har snakket med en gammel mand som har haft høns hele hans liv næsten og han sagde at de skal have roba-b i deres vand engang imellem, ellers ender det sådan her, han syntes dog ikke at jeg skal ringe til en dyrlæge før at jeg har prøvet det roba-b og levertran og der er jo ingen nye tilfælde, alle andre er kommet sig af det virkon s.
Har læst om når de mangler A og E vitamin og det minder meget om det her. Jeg troede at alt var i vispumin men det er det ikke.
Ja det er trist at de har det sådan og igår var de så friske, og så sider de bare og hænger i dag. Men de er ikke så slem forkølet i dag, og jeg har blendet noget hvidløg og hældt i deres vand istedet for virkon s, købt en pose ærter og givet dem, samt meget mere + har gjort en spireblanding klar også.

Ja det betyder altså rigtig meget om dyrlægen har forstand på det og at han giver den rette vejledning, stoler mere på gamle kendinge af høns end på en dyrlæge med ikk så meget erfaring må jeg nok tilstå. :-\ Men ringer til nogen dyrlæger og hører ad på mandag hvis der ikke er bedring.
Tror efterhånden alle er ved at være træt af mig og mit "hvad er der galt".  :D
Mange tak skal du have. :)
Mvh Bettina.

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #49 Dato: 24 Oktober , 2009, 20:59 »
Det var da en træls omgang du er røget ind i  *t..
Men krydser fingre for du får bugt med det *k

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #50 Dato: 24 Oktober , 2009, 21:13 »
Bettina, du skal ikke undskylde noget som helst! Det er bl.a. det, der er karakteristisk for dette Forum: der er altid nogen, der har tid og overskud til at dele bekymringer (og glæder). Det er tungt at stå alene med ansvaret for andre levende væsener. Det er derfor jeg nok i din situatin ville ty til dyrlægen (efter at have udspurgt dem om deres viden - længe!!!) - for at få lettet ansvaret. Man kan jo også vælge at aflive dem, der skranter - men så finder man jo aldrig ud af, hvad der var årsagen. Vanskelig situation  :-\. Men skriv endelig videre. Vi andre bliver jo også klogere af dine erfaringer  ;).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #51 Dato: 24 Oktober , 2009, 21:59 »
Tror efterhånden alle er ved at være træt af mig og mit "hvad er der galt".  :D

Nej, bestemt ikke. Jeg tror vi er mange der er interesserede i at følge udviklingen hos dig. Hvem ved, i morgen står en af os andre måske overfor en lignende situation (det håber jeg dog ikke).

Vi har været rundt om mange forslag og teorier i denne tråd, men vi synes ikke at være kommet længere. En ting jeg bider mærke ved er dit aller første indlæg i tråden, hvor du skrev at du havde oplevet lignende sygdomstilfælde sidste år.

Er der noget du har overset, en fællesnævner for sidste år og i år, som du ikke har tænkt over tidligere.

Dyrlæge><hønseerfaren bekendt: Tja, hvis du føler at den hønseerfarne er fagligt dygtig ville jeg ikke et øjeblik betænke mig på at prøve at følge hans råd og vejledning. Det er umådeligt svært at finde en dyrlæge der har megen praktisk erfaring med fjerkræ (de findes, det er jeg klar over) da de fleste kun har en teoretisk viden om fjerkræ og deres sygdomme. 
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #52 Dato: 24 Oktober , 2009, 23:01 »
Bettina.
Har lige pløjet Jeres hjemmeside igennem. Med de forhold I kan tilbyde Jeres høns tror jeg (som jeg har været indepå tidligere) at I skal afskrive træk, som årsagen til Jeres sygdomsproblemer.

Har svært ved at bidrage med meget andet konstruktivt, desværre.
Havde det ikke været fordi I havde oplevet noget lignende sidste år ville jeg have mistænkt det 'urene' foder/korn du skrev om i et af dine indlæg. Men det burde det ikke være hvis det kun er i år I har fået en gang 'affaldsfoder'.

Hold humøret oppe, så kommer der nok en afklaring på et tidspunkt. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #53 Dato: 25 Oktober , 2009, 07:53 »
Sidste år troede jeg at det var pga foderet da det var noget skodfoder med biller,kattelort og diverse i og vi brugte byg men så fik vi fat i noget nyt foder og det blev bedre. i år sådan set det samme, enten er det foder der har hjulpet eller det er virkon s der har stoppet udbrudet. Dem der var hårdest ramt sidder stadig og hænger, men de andre er jo friske igen :) Førkølelsen er væk men har stadig øjenbetændelsen.

Jeg prøver lige om jeg kan indsætte noget.
Det ku jeg ikke finde ud af, men går man ind i venstre søjle under spiret korn og frø står der om A og E vitamin mangel og det tyder det meget på her.

Grunden til at træk måske kan bære skylden er at da det blæste sådan stod det ind af deres låger.

Nu jeg tænker tilbage, har der været lidt forkølelse hen af vejen men ikke noget alvorligt. Er virkelig overbevidst om at jeg må følge Mikkels råd om roba-b og levertran, sommeren har nok bare hjulpet en del på dem og jeg har jo givet en del spireblanding men det er jeg kommet lidt fra de sidste par mdr.
Tror ikke at det er så alvorlig en sygdom som først troet, men det er jo klart at hvis de mangler nogen vitaminer kommer de jo ikke bare sådan ovenpå igen.

Jeg må nok tilstå at jeg ikke er glad for at få en dyrlæge indblandet, hvis nu at de ikke kan finde noget, så er det jo mange penge. Det er jo et stykke tid siden at der er nogen døde og smittet, Så sygdommen breder sig ikke mere.
Jeg er forvirret, hvad skal jeg og hvad skal jeg ikke. ???

Men tak skal i have alle sammen. :)
Jeg vender tilbage senere med en opdatering.

Mvh Bettina.

hoejberg

• Gæst
« Svar #54 Dato: 25 Oktober , 2009, 10:31 »
Hej. Kom lige til at tænke på om du evt har prøvet at give Vispumin ??? Hvis det er vitamin mangel skulle det vel hjælpe  :-\

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #55 Dato: 25 Oktober , 2009, 12:35 »
Ja det har jeg givet, eller rettere sagt gør, men der er ikke A og E vitamin i.
I dag er de bedre end igår, det er ikke meget der er tilbage derovre af sygdom mere, men helt friske er de dog ikke, de spiser da.
Skal lige prøve og se om jeg kan tage et billede af en af dem og lægge ind her.
Mvh Bettina.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #56 Dato: 26 Oktober , 2009, 10:26 »
 <B Jeg har fundet en orm i deres afføring i dag. Ringede til en dyrlæge og han sagde at jeg skulle prøve en ormekurtur mere. Fandt en tråd herinde fra om lungeorm og det har er skam nok det, de har jo desværre nok ikke fået nok da jeg gav dem det her sidste gang.
Dyrlægen var ikke klar over om det verminator tog alle orm, kendte knap nok navnet på det. Nogen der ved om det gør det?
« Senest Redigeret: 26 Oktober , 2009, 10:33 Fra bettina30 »
Mvh Bettina.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #57 Dato: 26 Oktober , 2009, 18:01 »
Øj hvor er det surt, men det minder desværre meget om det jeg prøvede sidste efterår også. Så tror man der er bedring, og så er der ikke alligevel, og sådan bliver det bare ved!.. Men det lyder som noget andet her, for ved mig var det en sygdom der sansynligvis var slæbt med ind ved et køb udefra. Valgte at slå mine ned, men det tror jeg ikke der er brug for her.

Lige pt bøvler jeg lidt med noget snotnæse, men dog ikke mere end at det burde kunne klares med lidt ekstra godt.

Dyrlæge regningen var ikke billig, men jeg mener vidst at du bare kan ringe helt gratis og spørger ad.

Håber at alt igen bliver godt ;)!
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #58 Dato: 26 Oktober , 2009, 19:22 »
Det er skide træls rent ud sagt. Dyrlægen sagde at jeg kun kunne finde ud af hvad der var galt ved at sende en død ind. spurgte nemlig til at sende en halsprøve eller afføringsprøve og han sagde at det nok ville rende i et par 1000 >:( Dårligt at det er så dyrt. Han ville også anbefalde at slå dem ihjel istedet for hvis de ikk kom i bedring.

Mikkel ville du turde at give ormekur og roba-b samtidig?
Eller nogen der ved om man kan det?
« Senest Redigeret: 26 Oktober , 2009, 20:04 Fra bettina30 »
Mvh Bettina.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #59 Dato: 26 Oktober , 2009, 20:37 »
Jeg tror at du sagtens kan give roba-B samtidigt med ormekuren.
Roba-b er jo bare æsteriske olier, jeg tror ikke atdet vil påvirke en ormekur negativt.
Hvis det er en lungeorm er saltsyre tricket også en god ide´.
Rigtig meget held og lykke ønskes du ihvertfald....