Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Stadig ingen æg  (Læst 20186 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline The Mother

• Mangler profiloplysninger
Sv: Stadig ingen æg
« Svar #15 Dato: 19 Oktober , 2009, 07:21 »
1
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:16 Fra The Mother »

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 19 Oktober , 2009, 07:24 »
Jeps ..ved vintertide skal de.

I samme tidsrum som var det sommer.

Søg fx på lys herinde ...så dukker der sikkert en del tråde op ang dette emne .
Med venlig hilsen Søs

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #17 Dato: 19 Oktober , 2009, 16:23 »
@janpan, jeg synes du skal beholde dine wyandotter og så i det tidlige forår få ruget nogle kyllinger ud fra dem. Det kræver self at de lægger æg, men med mindre at de er meget gamle så kommer de igang inden. Meget tidlig er inden april. For så vil de kyllinger nemlig være store nok og begynde at lægge æg når de gamle går i fældning og på den måde vil der være æg hele tiden.. Selvfølgelig med udsving i antallet, men hele tiden med æg.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Janne G. J.

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 25 Oktober , 2009, 20:01 »
Hej
Jeg siger endnu en gang tak for de mange svar. Hvor er det dog skønt at man kan få svar på sine spørgsmål på så kort tid. Nu er der jo sket noget siden sidst. Vi har som sagt købt fire røde amerikanere og de har gjort underværker for nu får vi ikke alene æg fra amerikanerne men Wyandotterne har da også forsøgt sig. De lagde 2 æg i fredags, dog noget mindre men nu ved vi da de kan /o. Jeg ved ikke med sikkerhed om de har lagt nogen siden, men de opføre sig helt anderledes, mere som høns efter de har fået selvskab af amerikaneren. Før synes jeg wyandotterne var kræsne, de spiste bestemt ikke hvad som helst men da amerikanerne er altædende vil wyandotterne ikke stå tilbage derfor får de ikke så meget korn længere fordi de spiser mere grønt og de får også mere motion da amerikanere er mere eventyrlystne og wyandotterne følger bagefter. Vi har også set vores hane Dennis forsøge at parre sig med både en amerikaner og en wyandotte , dog ikke samtidig ;D Så meget kan sikkert nå at ske endnu, da der jo kun er gået en uge, siden vi ingen æg fik.
Lige et spørgsmål her til sidst :) Finn skriver at jeg skal få ruget nogen kyllinger ud af mine wyandotter og det er også meningen, men så har jeg hørt eller læst et eller andet sted at det ikke er agerhønefarvet Wyandotter der kommer ud af det, men hvad er det så der kommer udover at jeg regner med at det er kyllinger der kommer :)? Og hvad skal der til for at de bliver agerhønefarvet?
Mvh. Janne
pt. ejer af
0,1 sort Orpington
1,0 rød Orpington
1,3 sort Kæmpe Jersey
1,3 Maran
1,2 Sussex
1,2 gæs
0,6 moskusænder
1,0 hund
4,1 katte
2,3,4 Dværg geder
2,2 gammel landrace grise
1 pige på 6 år og en dejlig tålmodig mand

Offline Anna M

• Bruger
« Svar #19 Dato: 01 November , 2009, 10:28 »
Hvor gamle skal Australorps være før de lægger æg? Ved det kommer an på racen. Men burde der ikke ca. gå 10 måneder?

Offline Ling

• Bruger
« Svar #20 Dato: 01 November , 2009, 10:34 »
Hej Anna
Vi har ruget australorps ud i foråret og dem der er 6 mdr nu, er begyndt at lægge æg.
Brahma stor + dværg, australorps, welsumer, purhøns, kalkuner bronce + kobber, cauchois duer, guldfasaner og undulater.
www.herning-fjerkraeklub.dk
www.australorpsklubben.dk
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.brahma-klubben.dk

Offline Mette E

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 04 November , 2009, 10:01 »
Jeg får heller ingen æg fra mine 4 Danske Landhøns, de har lige været i fældning, men er blevet pæne igen, dog er karmene små - mindst på hanen, som har set forfærdelig ud.
Jeg vil også prøve at skære lidt ned på foderet, da de også har fri adgang til foderpiller.
Håber snart der sker noget, for 3 æg på en 1 måned er for lidt  :'(

Mette, der savner sine æg
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

mbilenberg

• Gæst
« Svar #22 Dato: 04 November , 2009, 11:26 »
Giv hver høne 70-80 g korn pr. dag, f.eks. 40% hvede, 40% byg og 20% majs. Selv bruger jeg 25% havre, 25% vårbyg, 25% vinterhverde og 25% majs i kornblandingen til mine høns. Korn tildelingen svarer ca. til hønsenes vedligeholdelses behov, der udover skal de have et lødigt æglægningsfoder købt fra foderstoffen indeholdende 180-190 g. ford. råprotein pr. foderenhed. Derudover kan de tildeles grøntfoder f.eks. grønkål, græs og lignende. Æglægningsfoderet æder hønsene selv den mængde af, som de har behov for i forhold til deres aktuelle ægydelse.  Jeg plejer at give mine høns 70 g korn dagligt, hvilket svarer til mine hvide italieneres vedligeholdelses behov, fordelt således, at jeg hver morgen giver 30 g. korn pr. høne og ca. 40 g. inden hønsene går til ro om aftenen. Derudover er det vigtigt at du sørger for, at dine høns har mindst 12-13 timers dagslys, dette kan du opnå ved at give kunstlys om morgenen. Det er vigtigt at dine høns får tilstrækkeligt protein, ligeledes må de ikke lide af vitaminmangel, hvilket ligeledes kan medfører nedgang i æglægningen. Især A og D vitaminer er vigtige. Om vinteren kan du evt. give dine høns en gang blødfoder bestående af 50 - 100 g skummetmælk (gerne syrnet) eller sødmælk  tilsat f.eks. lidt soyaskraa og evt. lidt æglægningsfoder samt f.eks. lucernemel. De kan også få en spiseske levertran pr. ca. 10 høns. Hønsene skal ikke have mere blødfoder end at de har ædt op efter ca. en halv times tid.

Held og lykke.

mbilenberg

• Gæst
« Svar #23 Dato: 06 November , 2009, 14:39 »
Hej Mette,

Giver du dine landhøns lys, således at de har mindst 12-13 timers dagslys inde i hønsehuset til at være aktive i? Hvis ikke så tror jeg det er det der mangler. Giv dem lys fra om morgenstunden af og til opad formiddagen indtil der kommer naturligt lys ind i hønsehuset. Så skulle der gerne begynde og ske noget inden for 14 dage.

Ligeledes er det vigtigt at dine høns ikke er for gamle, da en hønes ægydelse falder med ca. 20% pr. år. Optimal sammensætning vil være 2/3 unghøner (hønneker) og så 1/3 høns der har lagt æg i en sæson. Der bør mindst være 50% hønneker i flokken, og de burde være begyndt og lægge æg allerede tilbage i september/oktober afhængigt af hvornår de er lagt til. Det er især i vinterhalvåret de gode høns skiller sig ud fra de dårlige, hvorimod forskellen er mindre i sommerhalvåret.

Men du burde nok også overveje og udskifte dine landhøns med en mere produktiv race, f.eks. Hvide Italienere af skolborg linjen, eller Rhode Island Red eller New Hampshire, hvis det er målet og få mange æg også om vinteren. 

Offline Mette E

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 06 November , 2009, 21:31 »
Hønsene er fra sidste forår, altså 1,5 år gamle. Og ja jeg har lys hos dem fra 4 morgen til 20 aften, så det kan ikke være lyset. Så nu ved jeg ikke hvad der så skal til.
Vi har overvejet at skifte lidt ud i racen, så vi har nogle æg lægningshøns i stedet, for det er for lidt mht. æg.
Tak for svaret.

Mette
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

mbilenberg

• Gæst
« Svar #25 Dato: 12 November , 2009, 09:32 »
Hej Mette,

Det er mystisk. Hvis ikke det var fordi du havde skrevet, at hønsene havde overstået fældningen, så ville jeg evt. have troet, af de stadig var igang, da jeg godt kunne have forestillet mig, at landhønsene ville have en forholdsvis lang fældeperiode. Hvor lang tid varede hønsenes fældeperiode? Har du nogen fornemmelse for, hvor mange æg hver høne lagde i gennemsnit i perioden 2008/09?
Når de både får lys og korrekt fodring så skulle man tro de meget snart måtte komme igang igen. De er vel ikke evt. i lidt for god en foderstand?

Skriv når de kommer i lægning igen, der må meget snart ske noget.

Hilsen Michael

Offline Mette E

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 12 November , 2009, 09:57 »
Hej Michael

Jeg fik i foråret ca. 5-6 æg pr. uge pr. høne.
Jeg er nu begyndt at rationere på deres foder, så håber jeg at det hjælper.
De sidste 3 æg, fik jeg for over en måned siden, og se er for længst spist.
Du får en melding såsnart æglægningen starter igen.
Mette
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #27 Dato: 12 November , 2009, 22:49 »
Mette,

Der kører en anden tråd om samme problem. Prøv at checke den.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,6798.0/topicseen.html
Mvh
Erik Andersen

Offline Mette E

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 13 November , 2009, 08:47 »
Tak, så må jeg vel også hellere ty til jod.

Mette
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #29 Dato: 13 November , 2009, 12:30 »
Tak, så må jeg vel også hellere ty til jod.

Mette

Prøv det! - og lad os høre hvordan det så går - det må da være den ultimative test. Hvis de begynder at lægge æg når du giver jod, så tror jeg vi er mange, der skal en tur på apoteket...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.