Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Stadig ingen æg  (Læst 20176 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Janne G. J.

• Passiv bruger
Stadig ingen æg
« Dato: 17 Oktober , 2009, 23:05 »
Hej hønsevenner  :D
Jeg har tidligere skrevet om vores store Wyandotter som ikke lægger æg (indlæg: ingen æg). Jeg håber at der er nogen som kan komme med nogle gode råd, da man som nybegynder er lidt på herrens mark og det var jo ikke lige den slags problemer man regnede med at få, da man valgte at få høns.Vi købte vores 5 høns og 1 hane den 16. august og har stadig ikke her 2 mdr. efter set skyggen af æg ???. De skulle efter sælgers udsagn være fra 2008 og den ene høne var skruk da vi hentede dem. Vi glædede os meget til at få dem hjem og ikke mindst til at få nogle frisklagte æg. Vi vidste godt at vi måske ikke kunne forvente æg lige med det samme oven på en flytning og da hønsene fællede også men vi havde måske nok forventede at noget ville begynde at ske ikke mindst nu. De er vældig smukke i fjerdragten nu og ser også ud til at trives dog har 2 stk. dårlig mave. Det har dog hjulpet før at servere noget hønseguf for dem. Nå men nu har vi mistede tålmodigheden og investeret i 4 æglægningsmaskiner :) ala rød amerikaner, så nu skulle vi gerne få nogle æg, men stadig have vores smukke Wyandotter at se på. Men men men dette kan jo ikke blive ved med at gå, for målet er jo at have nogle racehøns, som er smukke at se på og som samtidig give nogle æg og noget kød ( tvivler på at der meget kød på en æglægningsmaskine ;D). Vi er blevet tilbudt at vi kan bytte vores Wyandotter til nogle Sussex, som jo også skulle være nogle gode og rare høns. Men jeg vil gerne give vores Wyandotter en chance mere, da jeg synes de er smukke og er blevet mere og mere tamme i den tid vi har haft dem, men kan det betale sig og vil de nogensinde begynde at lægge æg? Har vi nogen mulighed for at alders bestemme hønsene og hanen når de ikke har ring? Er blevet fortalt at man kan se en hanes alder på størrelsen af dens spore, er det rigtig?. Håber nogen har nogle råd og takker for de tidligere svar om samme problem.   
Mvh. Janne
pt. ejer af
0,1 sort Orpington
1,0 rød Orpington
1,3 sort Kæmpe Jersey
1,3 Maran
1,2 Sussex
1,2 gæs
0,6 moskusænder
1,0 hund
4,1 katte
2,3,4 Dværg geder
2,2 gammel landrace grise
1 pige på 6 år og en dejlig tålmodig mand

Offline Tina Holmberg

• Bruger
Sv: Stadig ingen æg
« Svar #1 Dato: 18 Oktober , 2009, 00:18 »
Det eneste jeg umiddelbart kan tænke på, er om de måske spiser for godt.
Normalt er Wyandotte en rigtig god æglægger, også på denne årstid - samtidig med at de er rigtig smukke og hyggelige. Og på 2 måneder burde de alt andet lige ha' tilpasset sig. Og du skriver jo også at de har fællet, og er pæne i fjerene igen.
Hvad fodre du dem med?
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Janne G. J.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 Oktober , 2009, 08:24 »
Jeg fodre med æglægningsfoder som de har fri adgang til, hvede, og engang imellem får de køkkenrester og hønseguf. Er fornyelig begyndt at gi dem lidt solsikke og majs. Har selv spekuleret på om de er for fede, for det kan man vel ikke se? Hvor meget foder skal de have om dagen, så må vi igang med vægten. De har iøvrigt fri adgang til motion uden for hønsegården hver dag :)   
Mvh. Janne
pt. ejer af
0,1 sort Orpington
1,0 rød Orpington
1,3 sort Kæmpe Jersey
1,3 Maran
1,2 Sussex
1,2 gæs
0,6 moskusænder
1,0 hund
4,1 katte
2,3,4 Dværg geder

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #3 Dato: 18 Oktober , 2009, 09:33 »
OK - jeg kan ikke lige finde dokumentationen for det, men her får du lidt frit fra hukommelsen...

Jeg mener at huske at høns skal have ca. 120 gram foder pr. dag - selvfølgelig afhængighed af race og størrelse, men jeg vil tro at dine store høns skal have den mængde.

Jeg har læst et sted at man ikke må give alt for meget solsikke, da det indeholder en del træstof, især hvis det er MED skaller. Det betyder at de vil blive for hurtigt mætte og ikke indtage den rette mængde af det andet foder, men de olieholdige frø er gode for hønsene.

Majs er lidt samme historie. Jeg oplever at hvis jeg giver mine for meget majs i hønsegården, så kan de ikke nå at spise deres foder op inden aften. Men de ELSKER majs - det må bare ikke blive for stor en del af deres foder.

Jeg gør det til daglig at jeg fodrer med 2/3 korn (blandet hvede og byg) og 1/3 æglægningspiller. Derudover får de 2-3 majskolber (skal nok skæres ned til 1-2) og et par æbler om morgenen. Og så selvfølgelig rester fra køkkenet.

Prøv at give dem afmålt foder i stedet for at give dem fri adgang til hvede. Jeg tror de spiser for meget til at de gider lægge æg. Lad dem evt. gå en en hel dag uden foder, det tager de ikke skade af.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline The Mother

• Mangler profiloplysninger
« Svar #4 Dato: 18 Oktober , 2009, 09:47 »
1
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:15 Fra The Mother »

Offline Janne G. J.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 Oktober , 2009, 09:59 »
Tak for beskrivelse om fodermængde. Lige en rettelse så der ingen misforståelser er, de har ikke fri adgang til hvede kun æglægningsfoder :).
mængden af solsikke og majs er ikke særlig stor, de får det blandet med hvede, sidst på eftermiddagen inden de går i seng. Er der noget med at høns skal have spist op inden for et vist tidsrum, 10 min mere eller mindre?
Mvh. Janne
pt. ejer af
0,1 sort Orpington
1,0 rød Orpington
1,3 sort Kæmpe Jersey
1,3 Maran
1,2 Sussex
1,2 gæs
0,6 moskusænder
1,0 hund
4,1 katte
2,3,4 Dværg geder

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #6 Dato: 18 Oktober , 2009, 10:13 »
Så fodre du jo nogenlunde som jeg selv gør.
Mine har også fri adgang til foderpille, om eftermiddagen tager giver jeg dem endten hvede/havre, maj eller gammelt hvidt brød i hønsegården. Derudover får de rester fra køkkenet.

Nej, man kan ikke se, om en høne er for fed. Men prøv i en uges tid at skære ned på kornet, og se om der måske så kommer æg. Prøv fx. med det halve af det de får i dag.

The Mother: har du overvejet om hønsene måske lægge æg rundt omkring i naturen. Det er temmelig mange m2 at skulle tjekke igennem, så det er jo en mulighed, at du bare ikke har fundet en eller flere æglægningssteder.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #7 Dato: 18 Oktober , 2009, 10:16 »
Hvis ikke at der er mulighed for at de ligger æg andre steder eller æder æggene er der vist kun en meget sansynlig forklaring. Nemlig : ÅRSTIDEN.

Jeg får heller ikke mange æg pt. hvilket vist er gældende for mange herinde.
Har du læst om lys i hønsehuset ?

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #8 Dato: 18 Oktober , 2009, 10:19 »
Er der noget med at høns skal have spist op inden for et vist tidsrum, 10 min mere eller mindre?
Nej, det er akvariefisk :D. Hønsefugle bruger meget af deres vågne tid på at lede efter mad og spiser normalt langsomt. Så her har de fri adgang til æglægningsfoder, hvede gives som beskæftigelse strøet ud i halmen (halmet hønsegård) og køkkenrester som hygge. Det har givet masser af æg det meste af året, dog færre om vinteren - og efter hvilken race hønsene er.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #9 Dato: 18 Oktober , 2009, 17:43 »
Mine giver også meget få æg for tiden. Jeg har også kun 5 høner på ca. halvandet år og den ene har lige været skruk og går med kyllinger.

Så har jeg seks kyllinger fra d. 20. maj, og jeg kan se at de er begyndt at øve sig i at lægge æg (hvordan lærer man dem egentlig at læge æggene i reden? de taber dem alle mulige steder...  ??? )

I går fik jeg slet ingen æg, men jeg har da nok fået et par stykker om dagen i gennemsnit de sidste uger, men de ER gået meget ned i produktion - sikkert pga. årstiden...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #10 Dato: 18 Oktober , 2009, 19:42 »
jeg kan se at jeg passer FINT ind i selskabet her! ingen æg (undtagen fra primmadonnaen - som i øvrigt lægger tyndskalllede æg, noget med alder siger de kloge?!?!  ??? ) og fodrer med en blanding af byg og havre smidt ud i hønsegården, fri adgang til hønsefodder og skaller i hønsehuset og lidt ekstra enten som squasch, majs eller hønseguf... men sjældent mere end en delikatesse pr. dag.... nå ja og så græstørv... da de ikke har fri adgang til haven - vi har nemlig en flot og meget varieret udgave af samtlige rovdyr i området og ræven kommer tit forbi... TÆT forbi... men den skal ikke spise sig mæt i MINE høns.... så NUL haveadgang til dem... de må nøjes.... med "buret"
Ligenu betegnes de som de flotteste og STØRSTE kanariefugle i området.... ::)
min hane galer i øvrigt heller ikke (han er ca. 6-7 md OG  en rigtig tøffelhelt, kun de mindste wyandotter har lidt respekt for ham  :-\) ... men når han galer, forventer vi at hønsene vil begynde at lægge æg....
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline The Mother

• Mangler profiloplysninger
« Svar #11 Dato: 18 Oktober , 2009, 19:59 »
1
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:16 Fra The Mother »

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 18 Oktober , 2009, 21:54 »
Enig med Lene. Hovedårsagen er årstiden. Jeg får heller ikke mange æg for tiden, og det har stået på nu i mindst 4 uger.
Jeg har et fodertårn stående i hønsehuset, så hønsene altid har fri adgang til hovedfoderet som består af 3 dele hvede og 1 del æglægningsfoder.
Derudover får de diverse godbider fra husholdningen og majskolber som er faldet af høstmaskinerne på naboens mark. Og lige nu får de også masser af hyldebær, der står et hyldetræ i hønsegården. Vi har høstet hvad vi skal bruge af hyldebær til vintersæsonen, så hvad der er tilbage bliver plukket og kastet ned til hønsene, som er helt vilde med hyldebær.
Det gør det iøvrigt lettere at spotte klatterne i hønsehuset da de er nærmest sorte. :D
Mvh
Erik Andersen

sussie

• Gæst
« Svar #13 Dato: 18 Oktober , 2009, 22:12 »
Mine hybrider lægger æg og jeg troede der kom lidt fra mine sussex....Men da jeg checkede ved at lukke dem inde i deres hønsegårde raceindelt, viste det sig at det har været en af hybriderne der havde være søde at dele med deres sussex venner. Flovt for jeg havde ellers stolt lovet succe æg til en der gerne ville have haft rugeæg fra sussex.

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #14 Dato: 19 Oktober , 2009, 00:12 »
I Janne's tilfælde har det intet med årstiden at gøre. Det er Wyandotter, som lægger æg det meste af året - de lægger normal +200 æg om året.
Jeg har haft Wyandotter, som har ruget egne kyllinger ud både i november og december.

Her er det endten fordi de spiser for godt, elller som du selv er inde på Janne, at du måske er blevet snydt med alderen. Men den ene var jo skruk, da du hentede den. Så jeg hælder stadig mest til for god fodring. Det er jo også svært ikke at forkæle dem lidt  ;)
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless