Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kønsbestemmelse af Moskus ænder  (Læst 8014 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene-P

• Passiv bruger
    • Urbrand
Kønsbestemmelse af Moskus ænder
« Dato: 17 Oktober , 2009, 18:48 »
Hej.
Vil høre hvor tidligt man kan se køn på Moskusænder?
Jeg har 5 stk som er fra i sommers/juli. Jeg synes ikke rigtig der er den store forskel på dem endnu. Eller dvs der er noget forskel på dem i størrelse men er ikke sikker på om de alle er samme køn og bare ikke vokser lige hurtigt/meget (faren er ikke så stor som normalt, men moderen er ok stor)
Jeg synes ikke der er den store forskel på deres hoveder som jo ellers er den eneste måde jeg kan se deres køn på. Er der andre måder at se køn på? Kan man først se deres køn senere? Eller er det måske alle same køn?
Mvh Lene
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon

hoejberg

• Gæst
Sv: Kønsbestemmelse af Moskus ænder
« Svar #1 Dato: 17 Oktober , 2009, 18:51 »
Hej. Jeg har hørt at dem med store fødder er hanner, og dem med lidt mindre fødder er hunner.
Det er nemmest at se hvis de står ved siden af hinanden, og det er ikke altid særligt nemt at få dem til ;D

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 Oktober , 2009, 19:59 »
Hej
Hannerne har bredere og kraftigere næb og hoveder, og bliver meget større end hunnerne.
Mvh Marianne

Offline Lene-P

• Passiv bruger
    • Urbrand
« Svar #3 Dato: 17 Oktober , 2009, 20:21 »
1000 tak for svar :)
Jeg har så lige et par ekstra spørgsmål som jeg håber i vil svare på:
Hvor hurtigt er der forskel på deres størrelse/vækst? Der er 2 der er klart større end de andre, dem kan jeg vel gå ud fra er hanner så? Eller er det for tidligt at afgøre?
Mht næb og hoveder så må jeg se efter i morgen når der igen er lys :)
Hvor tidligt vil man kunne se forskellen på deres vorter i hovedet? Hvis jeg bare ikke kan se skoven for bare træer når jeg prøver at kigge på deres hoveder/næb i morgen?
Mvh Lene
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 Oktober , 2009, 20:36 »
Jeg ville tro, at du kan se forskel på størrelsen nu. Mine er lidt ældre - fra juni, mener jeg, og der har vi længe kunnet se forskel. Vi plejer at pejle efter størrelse og især ben og fødder.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 Oktober , 2009, 00:11 »
Nogen af min "andrik-ællinger" har allerede været tydeligt større ved 2-3 ugers alderen. Dog er det ikke dem alle man kan se det på så tidligt. Hvis der ikke er nogen der har "skræntet" undervejs så burde de store/største (også på nuværende tidspunkt) være andrikker.
Hvis de er fra juli så er de ca. 3 måneder/12-13 uger og der vil jeg, som sagt, mene at der burde være en del forskel i størrelse.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lene-P

• Passiv bruger
    • Urbrand
« Svar #6 Dato: 18 Oktober , 2009, 10:15 »
I skal have rigtig mange tak for jeres svar :)
Jeg har nu kigget lidt på dem alle 5 og de 3 jeg regnede med var andrikker er jeg nu overbevist om også er det ;)
Den ene jeg var lidt i tvivl om var and eller andrik er jeg nu ret sikker på er and for hun har synligt smaller næb end de andre 4 og er jo også det mindre end de 3 af dem.
Den sidste overrasker mig så lidt og nu er jeg lidt i tvivl. Det er den klart mindste men jeg har så hele tiden været obs på at den ikke vokser som de andre uanset køn. Den er frisk og fejler umiddelbart intet, men er blot meget mindre end alle de andre. Den har jeg jo troet var en and, men den har næsten det næb der størrelses mæssigt er bredest?? Kan det være en andrik med meget dårlig tilvækst? Uanset hvad har jeg hele tiden været indforstået med den skulle slagtes netop pga dens størrelse, men h*n er bare stadig så lille at der næppe er meget kød på og derfor får den lov at vokse stor....eller så stor som den nu når at blive inden foråret.