Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bolig betingelser for gæs ....  (Læst 6060 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
Bolig betingelser for gæs ....
« Dato: 11 Oktober , 2009, 18:44 »
Som det nok er nogen bekendt har vi en del jord til vores bolig, der tiltider giver hovedbrud omkring anvendelsen. Længst væk har vi en ( måske ) naturlig dam grænsende mod grundens hjørne. Den var indtil jeg kom derned i dag nogenlunde rund og vel ca 50 m2 tilgroet med alt muligt hvor jeg kun kender dunhammer.
Jeg luntede derned for første gang siden før sommeren ( det passer jo bare sig selv ) : hva ba : jeg plejer ikke at have dunhammer i den nordligste ende af søen , stor var min overraskelse da jeg kunne konstatere naturen havde taget tingene i sine egne hænder og udviddet sig selv med en kile mod nord , så søen nu pludselig er dråbe formet  ???  Der er tale om en kile på knap 3 mtr i bunden ( det tidligere stop for søen )  ca. 3-3,5 mtr lange sider og vel knap 1 mtr bred i toppen. Vandet er meget klart , hvad det ikke altid har været , endvidere er der små kolonier af "andemad" , hvad jeg aldrig har set i søen før - uanset årstid  ???
Dejlig gave fra naturen  :D
Bjørn har tidligere nævnt gæs, at gæs fint ville kunne hjælpe mig med mine " vilde marker " , så når nu naturen selv udvider søen ( og en rendegraver med de sidste m2 ) er det ved tide jeg begynder at blive klogere på boligforholdene til gæs !
Jeg har læst meget her på forum , googlet og pløjet de 5-6 komplette årgange af det grønne blad jeg har , igennem. Det kniber bare gevaldigt med oplysninger omkring boligforholdene ! ?
Under formodning af 1 gase og 4-5 madammer , hvor meget hus har de brug for ?
Hegnet , hvordan skal det opbygges ?

Hvis en geolog interesseret ved noget om fænomenet med søen , kune det da være spændende med et bud herpå også ?

dunhjernest
jan

Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Bolig betingelser for gæs ....
« Svar #1 Dato: 11 Oktober , 2009, 19:02 »
Hej Jan

Tak for besøget tidligere i dag - det var super hyggeligt!   /o

Boligforholdene for gæs kan jeg ikke rigtig hjælpe med, men jeg vil da tro at de ligesom ænder ikke stiller de store krav til boligforhold - jeg har læst et sted at gæs kan nøjes med noget i retningen af et hundehus...

Se i øvrigt denne artikel vedr. gæs: http://www.havenyt.dk/artikler/dyr_i_haven/dyrehold/414.html

Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 Oktober , 2009, 19:07 »
Gæs kræver ikke det store, grunden til at man tager dem ind for natten er kun for at værne dem mod rovdyr, en gammel brugt A-hytte fra en svinefarm er perfekt til formålet, den har også en låge der kan påsættes om aftenen, en brugt A-hytte koster mellem 500 og 1000 kr. og er nærmest uforgængelig da den er galvaniseret, desuden er den isoleret og med soltag i taget... dog ville det være godt og sætte en bund på den så mikkel ikke graver sig ind i den.

Gæs løber sjældent langt hjemmefra så hegn er så som så, kun vis de skal gå på et bestemt stykke er et hegn godt, men mikkel er man nød til at hegne lidt for...

Se evt. vedr. hegn :

http://www.landbrugsinfo.dk/Planteavl/Filer/projekt206.pdf

Med hensyn til søen, kan der være sprunget en hovedledning til vand nær søen  ::) eller er det alt det vand i har fået i sommer...

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 11 Oktober , 2009, 19:25 »
Det er godt nok et fint link  /o
Med lidt mindre vand , end på billede 1 , kunne det godt være en del af det hjørne hvor jeg har søen , ikke langt fra søen er der en bæk ( indtil videre - nogle mener det burde kaldes en å da den er kraftig nok vandbærings mæssigt ).
Der er jo også den fineste rugekasse med mål osv.
Og hegnet - wow - gennemtænkt.
Mange tak Bjørn
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 11 Oktober , 2009, 22:59 »
Gæs er meget lidt krævende mht bolig. Faktisk tror jeg de foretrækker at være i det fri hvis muligt.
Jeg holder gæs i en indhegnet naturdam. Jeg byggede et flot hus til gæs og ænder på et tidspunkt men de brugte det stort set aldrig.
Min dam er indhegnet med ca 1.7 m højt hegn og indtil videre er det lykkedes at holde Mikkel ude (efter at jeg forhøjede hegnet med 60 cm i foråret).
Jeg havde et voldsomt 'angreb' af andemad for 4 år siden. Jeg købte 5 Koi-karper og satte dem i dammen i maj-juni måned. Allerede inden efteråret satte ind var der ryddet totalt for andemad, og jeg har ikke set antydning af andemad siden. Jeg har nu 11-12 voksne Koi og et hav af unger i dammen. Jeg vil dog tro at mange af ungerne går til i løbet af vinteren.
Min dam er noget større end din sø, så hvis du vil forsøge med karper for at regulere andemadden skal du nok nøjes med 3-4 stykker. Er der fiskehejrer/skarv i området må karperne ikke være meget mindre end 23-25 cm ved anskaffelsen og gerne større (det betyder desværre også væsentligt dyrere.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 11 Oktober , 2009, 23:12 »
Mine gæs bor også i søen uden noget hus og bliver kun taget ind på stald, når søen fryser til og ræven har frit spil.

Og 7-9-13 så er Svanegæssene så opmærksomme, så jeg har ikke fået taget en eneste af ræve i alle de år jeg har haft dem, og mit hegn omkring søen er kun 90-110 cm. højt.

Jeg har ikke andemad eller dunhammer mere i søen.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline viktor

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 Oktober , 2009, 09:27 »
Mine svanegæs har et gammelt fårehus, de kan gå ind i. De er der sjældent, faktisk kun for at æde korn og så når de ligger på æg. Det har vist sig at være en fordel at jeg kan lukke hunnerne inde med deres unger til de er vokset ordentligt til; ellers ville måger, katte og krager forgribe sig på dem. Svanegæs er meget robuste, selv i hylende snestorm vil de helst være ude.
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #7 Dato: 21 November , 2009, 11:05 »
Jeg vil igen sige, uden at jeg har nogen erfaring i praksis, at gæs er monogame. I hvert fald i naturen. Derfor ville jeg selv gå efter en mere 50-50 kønsfordeling af gæs hvis det var mig.
Nu tilbage som Johanne Schiødt