Som det nok er nogen bekendt har vi en del jord til vores bolig, der tiltider giver hovedbrud omkring anvendelsen. Længst væk har vi en ( måske ) naturlig dam grænsende mod grundens hjørne. Den var indtil jeg kom derned i dag nogenlunde rund og vel ca 50 m2 tilgroet med alt muligt hvor jeg kun kender dunhammer.
Jeg luntede derned for første gang siden før sommeren ( det passer jo bare sig selv ) : hva ba : jeg plejer ikke at have dunhammer i den nordligste ende af søen , stor var min overraskelse da jeg kunne konstatere naturen havde taget tingene i sine egne hænder og udviddet sig selv med en kile mod nord , så søen nu pludselig er dråbe formet

Der er tale om en kile på knap 3 mtr i bunden ( det tidligere stop for søen ) ca. 3-3,5 mtr lange sider og vel knap 1 mtr bred i toppen. Vandet er meget klart , hvad det ikke altid har været , endvidere er der små kolonier af "andemad" , hvad jeg aldrig har set i søen før - uanset årstid

Dejlig gave fra naturen

Bjørn har tidligere nævnt gæs, at gæs fint ville kunne hjælpe mig med mine " vilde marker " , så når nu naturen selv udvider søen ( og en rendegraver med de sidste m2 ) er det ved tide jeg begynder at blive klogere på boligforholdene til gæs !
Jeg har læst meget her på forum , googlet og pløjet de 5-6 komplette årgange af det grønne blad jeg har , igennem. Det kniber bare gevaldigt med oplysninger omkring boligforholdene ! ?
Under formodning af 1 gase og 4-5 madammer , hvor meget hus har de brug for ?
Hegnet , hvordan skal det opbygges ?
Hvis en geolog interesseret ved noget om fænomenet med søen , kune det da være spændende med et bud herpå også ?
dunhjernest
jan