Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: nybegynder mangler viden om mange ting bla race  (Læst 7574 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SandvigThousgaard

• Passiv bruger
nybegynder mangler viden om mange ting bla race
« Dato: 07 Oktober , 2009, 14:51 »
vi flytter snart = i denne måned engang til er hus hvor der er mulighed for at holde høns og det regner vi stærkt med at vi skal men vi ved ikke så meget om det.. der er rent faktisk ikke mindre en 2 hønsegårde en kæmpe stor en og en lille en.. men regner med at den lille skal bruges til kaniner..

her er det jeg lige umildbart ved

- man kan (desværre) ikke blande forskellige racer
 - foder mæssigt ved jeg at de kan få køkken rester og at de skal have et tør fodder.. og skaller og noget andet men det har jeg skrevet ned.
 - at der er forskel på høns temperament..

jeg vil gerne vide lidt mere om det hele så har du noget at tilføje så skriv endelig.

- hvilken race skal vi satse på vil gerne have en race der er nemme at have med at gøre, der ikke er arrige, nemme at gøre tamme, vi har tre små børn som gerne skulle kunne færdes ude hos dem også. de skal være pæne og se på eller ihvertfald søde.. de skal selvfølgelig kunne lægge æg men ikke på niveau med de der hybrider eller hva de hedder. det skal ikke være de alm brune høns for dem er jeg bange for (ved ikke lige hvorfor men det er jeg )

ved heller ikke lige om det skal være kæmper, alm eller dværg høns
 - hvor skal man købe sine høns igennem har luret lidt på dba men er ikke sikker på at det er det rigtige sted..

men skriv endelig med alt det jeg skal vide og tænke over
Linda
Høns :
0.3 Silker (i alm størrelse)
Flere skulle gerne komme.
Bor på landet ved Andst mellem Kolding og vejen med verdens bedste kæreste og er mor til 2.2 og bonus mor til 0.3

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: nybegynder mangler viden om mange ting bla race
« Svar #1 Dato: 07 Oktober , 2009, 14:56 »
I kan da sagtens blande racer ..alt det i vil . I kan bare ikk få racerene kyllinger ..... og hvad så ?
Hanen må ikk være så stor han maser for små høns .....ud over det ..så bland løs ..store og små
Ellers kan i jo lade dem i vil have renracede kyller af gå i den lille gård ? (nårh ja ..jeg er ikk sp meget for kaniner i hønsegårde..men det jo en hel anden sag)
Kig i leksikon herinde ..der er masser af racebeskrivelser. Og så læs løs alt hvad i kan her i forum ..mange har allerede fået svar på deres begynderspørgsmål. Her er en stor kilde til viden *ss*

Og så velkommen til da  ;D
Med venlig hilsen Søs

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 Oktober , 2009, 15:00 »
PS ..når man spørger herinde hvilken race man skal ha´får man lige så mange svar som der er hønseejere  ;)

Lige pludselig ser man sig selv erhverve den ene og den anden race og forsøge sig frem..... også selvom man startede med en bestemt race. Så lad jer ikk hænge så meget i de enkelte detaljer...bare forelsk jer i nogle høns og så se hvad tiden bringer  ;)
Med venlig hilsen Søs

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 07 Oktober , 2009, 15:04 »
det med kaniner i hønsegården er fordi det er sådan en lille lukket gård som jeg sys er for lille til høns og nu har vi jo den store gård til hønsene..
den lille synes jeg ville være god til ungernes kaniner fordi de så ville kunne sidde mellem dem og ikke risikere at de render fra dem fordi gården er så vores børn kan gå der ind men det er selvfølgelig værd at overveje..

jeg har bare læst mig frem til : "Bland ikke flere racer sammen, da racefæller ofte holder sammen og undgår omgang med andre racer Høns har indbyrdes en såkaldt hakkeorden, som består i en rangorden hønsene imellem."
så derfor gik jeg udfra at man ikke måtte blande dem..

havde faktisk ikke regnet med at sku have en hane bla fordi jeg ikke er/var hooked på det der med at sku avle kyllinger men læste så at en hane var en god ting til at holde styr på hønsene...

men hvis man godt kan blande kan man så have både alm størrelse og dværg i samme gård??
Linda
Høns :
Bor på landet ved Andst mellem Kolding og vejen med verdens bedste kæreste og er mor til 2.2 og bonus mor til 0.3

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #4 Dato: 07 Oktober , 2009, 16:30 »
For det første - hvis du mangler viden om høns - så er du kommet til det rigtige sted! Du er allerede godt hjulpet ved at have fundet ind til alle de hønsekyndige herinde! det hjalp i hvert fald mig enormt meget for et lille års tid siden, da jeg selv startede i hønseriet!!!   /o

Angående blanding af racer, så betyder det ikke noget, med mindre du vil udstille... (selvom jeg personligt foretrækker renracede dyr fremfor krydsninger - spørg mig ikke hvorfor, men måske fordi jeg synes man kan regne lidt mere med raceegenskaberne så...)

Angående race - så tror jeg at du vil opleve at alle herinde vil anbefale den, eller de racer de selv har  ;) - Jeg synes du du skal have nogle af mine Plymouth Rocker - de er super omgængelige, store og kødfulde og læger mange æg. (i øvrigt har jeg lige fået kyllinger i dag!)

Fodring er egentlig ret let - læs i leksikonet og sørg for at spørge hos den du ender med at købe høns af.

Og hvor køber man så høns? DBA og lignende kan være godt nok, men nu du er herinde, hvorfor så ikke finde en herinde, som du kan besøge, købe glade høns af og få en god hønsesnak med?

Velkommen til hønsenet - det er vanedannende!   ;D

Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 07 Oktober , 2009, 16:35 »
de ser da egentligt ret søde ud de der Plymouth Rocker man kan se lidt billeder af herinde ...

jeg var egentligt godt klar over at alle vil anbefale lige netop deres race..

og kan godt følge det med de ren racede..

så hvis jeg vil holde 2 forskellige må jeg jo bare ud og invistere i et kanin bur til datterens kanin så jeg har to hønsegårde

til mortends : hvor i vestjylland er du fra tænker at vi måske kunne tage en familie tur og komme og se dine dyr så vi ved hva det er for nogen for billeder er en ting men at se dem live er noget helt andet
Linda
Høns :

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 07 Oktober , 2009, 16:43 »
Angående blanding af racer, så betyder det ikke noget, med mindre du vil udstille...

Jeg synes da, at der flere andre gode grunde til ikke at blande racer end den overstående:

Renracede dyr er mere værd og nemmere at komme af med igen.
Renracede dyr kan altid avles bedre og man ved hvad de er lavet af.
Det er sjovt og belærende at avle og bevare en race.

En god ide er også at tage rundt på de lokale udstillinger og se dyrene live og tale med nogle fjerkræ folk, nu starter sæsonen for vinterudstillinger og der er indtil flere kommende udstillinger rundt om i landet i de næste mange weekender, ja faktisk lige til februar.
« Senest Redigeret: 07 Oktober , 2009, 16:50 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 Oktober , 2009, 16:45 »
Du kan sagtens have store og dværge sammen ...du vil nok gøre dig dine heelt egne erfaringer.... netop derfor vi alle herinde har en hel masse erfaringer at give af ..og de er absolut ikke enslydende  :D

Bare husk det med at hanen ikk må være for stor til hønen...det omvendte er intet problem ..... er tværtimod top underholdning at se på (regn dog ikk med at hanen kan ramme plet på en for stor høne)

Jeg har både blandede og renracede høns ...fordi jeg kan se fordelene ved begge dele.

Hvilke høns der passer til hvem er jo en temperamentssag..så ja ..ud og kig ...ind og læs .....se billeder osv.

Der er gerne kaffe på kanden her ozz hvis turen går forbi (og jeg vel at mærke er hjemme  ;))
Med venlig hilsen Søs

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #8 Dato: 07 Oktober , 2009, 17:16 »
Velkommen. Jeg vil anbefale at kigge på kortet, så kan du se at der er nogle i nærheden af dig.
Du finder det i toppen af den blå bjælke.

Der er også snart en udstilling i nærheden
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,6423.0.html
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 07 Oktober , 2009, 17:47 »
Angående blanding af racer, så betyder det ikke noget, med mindre du vil udstille...

Jeg synes da, at der flere andre gode grunde til ikke at blande racer end den overstående:

Renracede dyr er mere værd og nemmere at komme af med igen.
Renracede dyr kan altid avles bedre og man ved hvad de er lavet af.
Det er sjovt og belærende at avle og bevare en race.

Godt ord igen Lene - selvfølgelig har du ret. Jeg forsøger heller ikke at anbefale blandingsdyr - siger blot at man sagtens kan blande, hvis det er det man vil. Jeg blander heller ikke selv racer her hos mig jo...
Mvh. Morten

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 07 Oktober , 2009, 17:49 »
de ser da egentligt ret søde ud de der Plymouth Rocker man kan se lidt billeder af herinde ...

Det er de også!   ;D

til mortends : hvor i vestjylland er du fra tænker at vi måske kunne tage en familie tur og komme og se dine dyr så vi ved hva det er for nogen for billeder er en ting men at se dem live er noget helt andet

Jeg bor lidt uden for Horne ved Varde (se kortet!) - og så er der jo også Marianne Vedel i Skjern - ikke langt fra mig.
Mvh. Morten

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #11 Dato: 07 Oktober , 2009, 18:32 »
Hejsa Linda  /o
Hjertelig velkommen til forum  <I
Kik i galleriet og find den eller de racer du syntes er pæne.
Når du har fundet noget du syntes om så prøv at efterlyse dem her.
Vi prøver at hjælpe hinnanden her så du skal se, de høns du gerne vil eje er der nok en som har.
Kan se du skriver Lunderskov som tæt på dig---Der bor der en som hedder Danny, han er meget hjælpsom.

Jeg hjælper dig også gerne men har ikke høner i overskud lige nu--Sorry
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #12 Dato: 07 Oktober , 2009, 18:33 »
Og hvis du alligevel gør en tur ud af det, for at kigge på Mortens Plymouth Rocker, så kan du smutte forbi mig, på vejen op til Marianne Vedel i Skjern.
Så kan i jo få kigget lidt forskellige racer.
I skal i hvert fald være velkomne.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 07 Oktober , 2009, 21:02 »
Velkommen på forum, Linda  :D
Du skal være så hjerteligt velkommen på hønsekikketur sammen med familien her.
Jeg har tre forskellige racer, dværgwyandotter, dværgaraucana og dværgmaran. Det er alle tre gode, rolige racer, som er meget tillidsfulde, og især wyandotter fås i et utal af farver, de er også gode til at lægge æg hele vinteren igennem uden ekstra lys. Araucana og maran har jeg pga. æggenes farve.
Glæd dig til en skøn hobby, jeg tror ærlig talt ikke der findes en mere hyggelig hobby end havehøns *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 07 Oktober , 2009, 21:29 »
hvor er det fedt med så mange gode og dejlige svar..

og det med at tage rundt og kigge kunne da meget vel blive aktuelt..

den med kortet havde jeg ikke lige regnet ud men vil da kigge lidt nærmere på det...
Linda
Høns :