Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Araucaneropdrættere i Danmark???  (Læst 1411 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Araucaneropdrættere i Danmark???
« Dato: 25 ſeptember , 2009, 01:24 »
Da indlæg i det lukkede forum om Araucanere er ligeså sjældne som hønsetænder, vil jeg som ny ejer og opdrætter in spe, lige komme med nogle betragtninger.

Når man følger med herinde, lader det til, at der efterhånden er rigtigt mange, der har disse høns, men hvor mange arbejder med racen??? Jeg ved godt, der er nogle seriøse opdrættere, der gør et stykke arbejde, men der må da være flere.

Har I dem blot for æggenes skyld eller for at sælge lidt i ny og næ???? Lader I dem blot rende sammen med andre racer???

Inden jeg puttede snitterne i tastaturet gennemgik jeg lige samtlige kredse og klubbers hjemmesider under DRRF, ikke en eneste stod der opført. Det vil med andre ord sige, at det ikke er muligt, at få ringede dyr, hvis det er det man ønsker.

Da der tilsyneladende ingen interesse er for en Araucanerklub, har man heller ikke muligheden for at troppe op til en Araucanerdag og få lidt staldtips.

Samtidig slog det mig, hvor mange kredse/ klubber der overhovedet ingen hjemmeside har, hvilket vil sige, at du på ingen måde kan komme i kontakt med evt. opdrættere i de kredse/klubber, medmindre du begynder at telefonere rundt i det halve land.

Jeg vil da gå ud fra, at ikke samtlige opdrættere af racehøns kommer her på forum, selvom det er godt besøgt.

Har i hvert tilfælde besluttet mig for, at melde mig i DRRF så mine kyllinger kan blive ringet og også komme på udstilling og få en bedømmelse, enten den nu bliver god eller dårlig, men det er mere af nødvendighed end lyst for det virker meget indesluttet og uden service alt sammen, men det skal prøves, håber jeg er forkert på den.

Jeg kan da godt blive lidt misundelig, når jeg læser om Brahma og Jerseykæmper og folks entusiasme omkring deres dyr.

Araucaneren har også en spændende fortid og for at det ikke skal være løgn, er det for nyligt blevet ændret, men det er en anden historie, som jeg ikke vil komme ind på her. Det er også en race med udfordringer der vil noget og som har brug for opdrættere der går op i den med liv og sjæl.

Ja, jeg er ret frustreret over det hele for jeg aner ikke, hvor jeg skal gå hen og få flere avlsdyr til at arbejde videre med, men må jo nok vende snuden imod udlandet, hvis man dog bare også der kunne finde ud af, hvor opdrætterne findes.

Jeg finder det så mærkeligt, at jeg sagtens kan finde en sjælden linie af araberhest i både USA og Australien blot ved at gå på nettet, men ikke en Araucaneropdrætter!!!!Der må da være nogle i de andre lande i resten af Europa.

Vi skriver da snart 2010 og i min verden kan man da søge på nettet, finde opdrættere af det man ønsker på organisationens opdrætterliste, inden man begynder at bruge folks kostbare tid.

Så hvis nogen af jer herinde ellers har nogle links modtages de med kyshånd. Jeg har links til Sverige, og Nej jeg kan ikke rejse til USA og hjembringe nogen derfra.

VH Gunni.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Araucaneropdrættere i Danmark???
« Svar #1 Dato: 25 ſeptember , 2009, 07:29 »
De kyllinger jeg har af dem nu er kun for hyggens skyld, så her er ikke noget særligt at hente, desværre.

Der var engang et link til en belgisk eller hollandsk opdrætterliste, med mange forskellige racer, vidst også Araucana ;).. Kan blot ikke finde den nu!
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Araucaneropdrættere i Danmark???
« Svar #2 Dato: 25 ſeptember , 2009, 08:38 »
jeg har lidt araucana, nok mest for æggenes skyld men de gar allene når jeg samler rugeæg og jeg sælger også lidt kyllinger. Det skal ikke være nogen hemlighed at jeg er ramt af Brahma febren og jeg har ikke overskud til at sætte mig ordentligt ind i flere racer så derfor er mine arucana renracet men altså mest for hyggens skyld.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Araucaneropdrættere i Danmark???
« Svar #3 Dato: 25 ſeptember , 2009, 16:23 »
Når man først er begyndt på Brahma,er der ingen vej tilbage /o

MVH Jesper
mvh Jesper

GKV

  • Gæst
Sv: Araucaneropdrættere i Danmark???
« Svar #4 Dato: 25 ſeptember , 2009, 18:03 »
Tak for advarslen  ;D ;D ;D

VH Gunni.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Araucaneropdrættere i Danmark???
« Svar #5 Dato: 25 ſeptember , 2009, 18:39 »
Brahma feber-syge er ikke til at helbrede ;D Bare spørg Elise,Lars,Lene,Bjørn etc,etc.....
mvh Jesper

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Araucaneropdrættere i Danmark???
« Svar #6 Dato: 25 ſeptember , 2009, 19:16 »
Hej

Jo der er opdrættere af  Arucana i Danmark <I som er seriøse, de 3 -4 stykker jeg kender er nok ikke på dette forum, men de findes heldigvis,
rart at der er nogle som gør et stykke avls arbejde med de virklig sjældne ting. Og de viser som regl deres dyr på diverse udstillinger i løbet af vinteren <C bla. Landsudstillingen i Herning.

mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Araucaneropdrættere i Danmark???
« Svar #7 Dato: 25 ſeptember , 2009, 19:41 »
Tak for svar Carsten. så mangler jeg jo "bare" at vide hvor de er henne disse andre opdrættere? Det er stor araucana jeg vil beskæftige mig med.

VH Gunni.

Og til Rasmussen, Nej Tak ikke flere høns til mig med "moon boots" Jeg er rigeligt bekymret for min datters Kochins og Silker nu, hvor den våde periode sætter ind  ;D ;D

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Araucaneropdrættere i Danmark???
« Svar #8 Dato: 25 ſeptember , 2009, 21:55 »
@GKV

De fleste som har høns, har dem bare for æggenes skyld, og måske også kødets skyld. De har dem sammen med alle andre slags høns, fordi det er sjovt og spændende at have en af hver farve.
De kunne aldrig drømme om at være med i en klub eller for den sags skyld udstille, så racen kan vises og udbredes til andre avlere.
Men al ære og respekt for det og dem, for de køber trods alt vores høns. /o

Med Jersey Kæmper er der f.eks kun 2 opdrættere som har udstillet dem sidste år på LU. I Orpington Klubben som Jersey Kæmpen hører til (fordi vi ikke er nok til egen specialklub) er der registreret en 7 opdrættere (2007) af Jersey Kæmper, hvor jeg faktisk kun kender 1 af dem, de andre udstiller ikke og møder heller ikke op til generalforsamling/hønsedage.








Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Araucaneropdrættere i Danmark???
« Svar #9 Dato: 25 ſeptember , 2009, 22:12 »
Så det er ikke fordi vi er mange som avler Brahma og Jersey Kæmper, tværtimod, men vi er nok enkelte som gerne vil udstille /udbrede/fremvise vores dyr på udstillinger, hønsedage og andre P.R arrangementer.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Araucaneropdrættere i Danmark???
« Svar #10 Dato: 25 ſeptember , 2009, 22:14 »
Hej Lene

Kan godt se det ikke lige er en solstråle historie det med avler bestanden inden for Jersey.Har i altid været så få? Har i haft en så kaldt storhedstid?

Hvad ville du mene der skulle til for Jersey kæmpen kunne blive et varmt emne at avle igen??
mvh Jesper

GKV

  • Gæst
Sv: Araucaneropdrættere i Danmark???
« Svar #11 Dato: 25 ſeptember , 2009, 22:42 »
[
Jamen det er fint nok for mig, jeg forstår til fulde at nogle mennesker blot vil hygge sig med hønsene..

Igår da jeg sad til langt ud på natten var det blot dette, at man ikke kunne få hul på noget som helst, ved at surfe  rundt på DFFR hjemmeside, der irriterede mig grænseløst.Jeg var skam også inde på jeres på sydhavsøerne og det var dejligt at se.

Ingen skal da føle sig tvunget til at være medlem her og der, blot synes jeg, at det kunne være sjovt, at vide noget mere om racen og prøve at udvikle den og dertil behøver man jo nogle stammer af nogenlunde kvalitet til at komme videre på og undgå for heftig indavl.

Det er jo når alt kommer til alt rigtigt sjovt når racen også har en historie, som nu f.eks. disse der bliver fortalt om Brahma og Jersey og lidt synd hvis hele tanken bag opdrættet bare bliver mere eller mindre tilsidesat, således at racen af og til faktisk ikke svarer til det oprindelige ønske, men omtales som sådan.

I starten var der jo, trods alt, mange meninger om Araucanerne, hvordan de skulle se ud o.s.v. og så faldt det helt til jorden altsammen, måske det for nogle bare er så kedeligt og svært, vi er jo heldigvis forskellige.

Jeg håber stadigvæk på at få nogle link til Europæiske opdrættere, fik at vide der var en del i Spanien, men aner ikke hvordan jeg kommer i forbindelse med dem.

Regner med at når jeg bliver medlem af fjerkræforeningen at de måske har nogle adresser på de respektive organisationer rundt omkring.I det mindste landenes hovedorganisationer.

Forleden dag da min datter kom hjem efter at have besøgt silkehønsedagen kunne hun gå ud og tage fat i alle sine og med sine nye erfaringer faktisk begynde at sortere.Jeg blev helt misundelig for hvor var det bare sjovt at få lidt mere viden.

Jeg skal da til Herning og jeg håber så, at der er et par Araucanerudstillere, der kan belyse lidt for mig. For een ting er at læse alt hvad man kan finde, en anden ting er at stå med dyret og få forklaret af en person, der ved hvad der tales om.

Jeg har skam planer om at troppe op med nogle af de afkom der måtte komme her og tage skraldet hvis det skulle være, men ingen af de dyr jeg har nu er ringet eller noget, så indtil videre er det blot et ønske.

VH Gunni.



Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Araucaneropdrættere i Danmark???
« Svar #12 Dato: 25 ſeptember , 2009, 23:06 »
Det er det med hjemmesider, at de tager tid og at de (for at være interessante) skal være opdateret, der er ikke noget mere kedeligt end at komme ind på en hjemmeside, for blot at konstatere at den senest har været opdateret for 10 år siden.

Jeg prøver dog at styre Sydhavsøernes og min egen efter bedste evne. ::)

Det er det samme med opdrætter lister, de virker også bedst hvis folk opdaterer den jævnligt, det er noget pinligt at ringe til en opdrætte blot for at snakke med enken til manden som havde hønsene og få at vide at han har været død i 5 år.

Du kan også se her på forum at der i starten var en del begejstring og velvillighed til en Araucana special klub, hvor rigtigt mange ville være med, men når det så komme til "benarbejdet" og evt. betaling ja så falder folk lige så stille fra.

Jeg kender ikke så meget til Araucanaen udover det som jeg har læst i standarden og set på udstillinger. Men den er uden tvivl (ligesom mange andre racer) en facinerende race med en historie bagved.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Araucaneropdrættere i Danmark???
« Svar #13 Dato: 26 ſeptember , 2009, 15:59 »
Hej GKV, du har vel set disseher:
2 engelske http://www.araucana.org.uk/ og http://www.countryfayre.co.uk/index.php?module=Breed&func=display&breed_id=79

denneher er Hollands hønseforum (høne hedder kip på hollandsk)
 http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewforum.php?f=30&sid=dcf4001b5ebca2043b1be89c231af12a
  Du kunne måske forsøge dig med et spørgsmål på engelsk?

her er tysk hønseforum med i hvert fald 1 araucanaelsker http://www.vogelforen.de/  og endelig en liste over araucanaopdrættere i Tyskland
http://www.jersey-giants.de/Araucana_Private_Zuchter_Adressen.pdf

De er måske ikke umiddelbart brugbare men kan sikkert lede dig videre.  Den tyske liste ser brugbar ud.  *l


« Senest Redigeret: 26 ſeptember , 2009, 19:11 Fra Finn Jensen »
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Araucaneropdrættere i Danmark???
« Svar #14 Dato: 26 ſeptember , 2009, 18:48 »

NB : Hvor mange ønsker iøvrigt at reservere Stor Blå randtegnet Araucana ungdyr i 2010.

Med Sportslig hilsen Lugovets.



Jeg vil meget gerne reservere en stamme af dem, min plan er jo at have 2 forskellige stammer/farver så det ville være kanon  :)