Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: En solskinshistorie om børn, æg og kyllinger  (Læst 2042 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
En solskinshistorie om børn, æg og kyllinger
« Dato: 21 ſeptember , 2009, 19:21 »
Jeg har i foråret ruget kyllinger ud i en nyanskaffet rugemaskine. Genboens 4 drenge (11, 9, 6 og 5 år) har løbende fulgt med i projektet selvfølgelig sammen med vores egne 2 børn. Balndt andet var de med til begge lysninger af æggene. Meget fasinerende for dem. I dag blev jeg så overrasket...... Drengene havde været på gårdbesøg. Der havde også været røde silkehøns, og de kunne malende beskrive, hvor flotte de var. I hver lille barnehånd lå så et smukt lille æg, hvert med sit kendetegn. Ja, det var ikke æg til madpakken, men derimod kyllinger! Ja, det var da meningen, at jeg skulle putte dem i rugemaskine og ruge æggene ud så de kunne få kyllinger, der kunne gå sammen med mine høns, i min hønsegård. :D

Det er et skønt bevis på, at det er et mirakel, at der kan komme kyllinger ud af et æg. Børns forhold til æg bliver aldrig det samme, når først de har forstået at der kan kommme kyllinger ud af ikke at spise dem. Og jo, den ældste på 11 år kunne bekræfte at der havde været en hane!

Jeg ved godt, det er et fuldstændig tosset tidspunkt at ruge kyllinger ud på, men jeg nænnede simpelt hen ikke, at sige at jeg ikke ville. 4 lysende ansigter fulde af håb :)

Desværre får jeg ingen æg selv i øjeblikket (tror det er fældning), så jeg bliver nødt til at starte rugemaskinen op med bare 4 æg og så krydse alt, hvad der krydses kan.  *k
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
Sv: En solskinshistorie om børn, æg og kyllinger
« Svar #1 Dato: 21 ſeptember , 2009, 19:36 »
Jeg kan godt forstå, at du ikke nænner at sige nej til de 4 lysende ansigter  ;D.

En dejlig historie. Skønt når børn finder ud af hvordan naturen kan udarte sig, specielt når det er på den positive måde  ;)

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 ſeptember , 2009, 20:37 »
Der er vist ingen vej uden om. Rugemaskinen var også blevet startet her!
Skulle noget kikse, så der ikke kommer kyllinger, ja så er det jo også lærerigt (selvom det er skuffende.)

Hvor er det dejligt, at du tager dig tid til det - også til naboens knægte. Det er den slags gode barndomsminder bygges af :)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 ſeptember , 2009, 20:45 »
Godt gået Helle!! ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #4 Dato: 21 ſeptember , 2009, 21:20 »
Gid vi havde dig som nabo! *p Mine børn ville ELSKE dig! *l

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #5 Dato: 21 ſeptember , 2009, 23:15 »
jeg krydser også fingre (og alt andet der måtte hjælpe) for at I får kyllinger ud af projektet! Det ville bare være sådan en god oplevelse - og hvor ville de eeelske at komme og se til deres helt egne kyllinger ;)

PØJ PØJ PØJ!!! :)
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 22 ſeptember , 2009, 07:48 »
Jeg krydser også *k især for at det ikke bliver fire haner.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

hoejberg

• Gæst
« Svar #7 Dato: 22 ſeptember , 2009, 07:59 »
Åhhh, man smelter jo helt *d

Offline Lone

• Bruger
« Svar #8 Dato: 22 ſeptember , 2009, 09:30 »
En rigtig sød historie, jeg havde også startet hele maskineriet op igen, mens familien rystede på hovedet. Og tænk lige på, Helle, du har chancen for at få mere nyt blod i besætningen! Bliver det lutter høner, kan det være, de 4 drenge overtaler deres ophav til at holde høns. Og bliver det haner, aftager jeg meget gerne en 'kollega' til Frandsen. 2 haner i flokken mindsker efter min sandsynlighedsberegning risikoen for indavl en del.
Og melder der sig en skruk her inden for de næste 3 uger, giver jeg et praj..  ;)
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Helle

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 22 ſeptember , 2009, 11:16 »
Ja. Det bliver lidt spændende. Har ind til for ca. 1½ uge siden nærmest konstant haft først den ene og så den anden af mine "gamle" høner skruk. Så jeg håber det kommer igen. Det med blodsfornyelse kan blive vældig spændende. Det ene æg er et dværghønseæg,- men hvad ved jeg ikke. Det var hvide høns!!! Jeg krydser fingre! Det ene æg er desværre blevet vasket. Han synes det var så beskidt at han ville gøre det rent til det skulle i maskinen! Tja,- en sød tanke, men uheldigt for chancerne for succes.

Det er også lidt fedt og kunne dele ens passion med børn. Det er bare så nervepirende.....
Helle

Offline Lone

• Bruger
« Svar #10 Dato: 27 ſeptember , 2009, 21:50 »
Man har vel styr på sine silker..  /o
Smed 10 gummiæg ind i reden og kommanderede: 'Skruk så!'
Og nu ligger Berits 'dalmatiner' med et drømmende udtryk og venter på 'børn'..  ;D
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Susanne

• Gæst
« Svar #11 Dato: 27 ſeptember , 2009, 21:56 »
Dejlig beretning!

Jeg havde gjort fuldstændig det samme (og skal iøvrigt starte min egen lille maskine i morgen, da jeg har fået foræret otte spændende æg. September eller ej!)

Held og lykke med de fire små æg  /o

Offline Helle

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 23 Oktober , 2009, 10:39 »
Æv. Det blev ikke til noget. Der var godt nok liv på 18. dagen i 3 af æggene, hvoraf det en var mit eget, men siden skete der ikke noget..... Æv. Synd for børnene, til gengæld har jeg lovet at i januar kan de selv vælge blandt mine æg, hvilke vi skal prøve at ruge ud. Jeg ved ikke hvad der er gået galt, men det ene af æggene var blevet vasket. Vil det have betydning for mulighederne for at komme ud af skallen?

Trøsten må være at det var et forsøg. :-\
Helle

Offline Lone

• Bruger
« Svar #13 Dato: 23 Oktober , 2009, 12:22 »
Hvor synd, for jer alle sammen. Giv lyd, når du vil starte maskinen igen, så kan jeg nok levere æg fra næsten alle farver, hvis I er interesseret.

hoejberg

• Gæst
« Svar #14 Dato: 23 Oktober , 2009, 12:25 »
Æv altså. Det var da ærgeligt :-[