Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rotteplage  (Læst 15197 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
Rotteplage
« Dato: 14 ſeptember , 2009, 20:56 »
Vi har fast abonement med Mortalin om rottebekæmpelse, derfor kommer der aligevel af og til en strejfer.
Jeg har nu i over en uge haft, i alle tilfælde mere end 1 strejfer, og har ikke mindre end 5 trådfælder sat op. Men hvad er Rottens livret?
Er der nogen der har et godt bud???
Min bufet i fælden består af Svesker, Ost, Spegepølse, tulipanløg, Golde rugeæg, og nogle hvedekorn på vejen ind. Men jeg har ikke fanget nogle rotter!!! i fælderne i alle tilfælde. Hunden fik snuset en op, som den også fik.
Alt fjerkræfodder er fjernet om natten.
Hilsen
Peter

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Sv: Rotteplage
« Svar #1 Dato: 14 ſeptember , 2009, 21:00 »
Vi har tidligere haft stor succes med rosiner og musegift!
Held og lykke med jagten.

Hvad fik du egentlig af forklaringer på, at hunden kaster op, når den fanger rotter? Er den bare eksalteret og kaster op af stress og spænding??

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 14 ſeptember , 2009, 21:03 »
Mine trådfælder står lige ved siden af fodringstruget for ænder og gæs og madding er det samme som ænder og gæs får. Dvs hvede, majs og grisepiller.  Sidste efterår tog jeg 13 rotter på denne måde i 2 fælder.
I år er det kun blevet til en enkelt da jeg lukkede fælderne for 4 uger siden for at de nye ællinger ikke skulle komme galt afsted og blive skadet. Men ællingerne er snart så store at jeg tør åbne igen. Vil tro om 1-2 uger, så går den vilde jagt igen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 ſeptember , 2009, 21:09 »
Ja, der er måske et lokkemiddel i muse og rottegift! det tror jeg jeg vil suplerer menuen med.
Konklusionen med hundens opkast blev, at det var stres og spændinger, (adrealinerne) der gør det, hvis rotten er der på et splitsekund. Så kommer den jo lynhurtig op i overgear.
Nu den anden dag hvor der gik ca. 5 minutter inden den fandt rotten, da brækkede den sig ikke,
Hilsen
Peter

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 ſeptember , 2009, 21:18 »
Jamen Erik, Jeg kan slet ikke klarer der er rotter. Vi har jo også stadig turister der kommer forbi, så jeg sletter alle spor om morgenen.
Vi fik også nye moskusællinger i torsdags, og den ene ælling var også gået i fælden. Den blev sluppet fri inden den blev helt kold.
Fælden er nu uden for deres rækkevidde, ellers kan jeg jo ikke bruge rottegift som lokkemiddel
Der er det med fjerkræfoderet, at det indeholder K vitamine som er modgift til rottegift! Så det skal man nok ikke bruge, men nøjes med korn.
Hilsen
Peter

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 14 ſeptember , 2009, 21:42 »
@ Peter
Bare rolig. K vitaminerne i foderet virker ikke som modgift på de rotter jeg får i fælderne. De dør af 'blyforgiftning' samme dag.  ;D

Men ellers er jeg enig i at rotterne helst ikke skal have adgang til fjerkræ- eller grisefoder. Jeg har desværre bare ikke mulighed for at hindre dem adgang, da mine ænder og gæs går ude, i en indhegnet dam, hvor foderet også gives, i et trug i et lille, til formålet, sammentømret foderhus (læ fra 3 sider og et tag til at beskytte mod nedbør).   
Mvh
Erik Andersen

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 ſeptember , 2009, 22:09 »
Nej, jeg tængte bare at jeg modarbejder Mortalin lidt, hvis jeg bruger fjerkræfoder til at lokke med, og så de aligevel ikke går i fælden.
Går de i fælden er det hunden her der får fornøjelsen.
Jeg har ingen Gøb!
Hilsen
Peter

Offline Lyysa

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 15 ſeptember , 2009, 00:14 »
Hej Peter.
Jeg har igennem lang tid døjet med samme problem som dig.
Rotter, mange endda, men ingen i fælderne.
Men så prøvede jeg at ligge en mejsebold ind i fælderne. Altså dem man fodrer fugle med.
Og i løbet af 10 dage havde jeg ekspederet 8 rotter. Mor og de syv små unger samt en stoor farmand.

Så det bruger jeg endnu.
Det virker bedst når fælderne står op ad noget. En væg, kasse eller blot et hjul. Rotter render fra ly til skjul på den måde så de finder det bedst sådan.

Havde i øvrigt læst at det kunne tage mange uger inden rotter var vænnet til en fælde.
Ikke mine.
En mejsebold og det rigtige sted - haps næste morgen.

Knæk og bræk med det  ;)
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #8 Dato: 15 ſeptember , 2009, 08:51 »
Jeg fik at vide fra rottemanden, at noget af det bedste til at lokke rotter i fælderne var chokolade. Jeg har godt nok ikke testet det, da jeg ikke har set rotter eller spor derefter i over et år nu.
Og den med mejsebolde er da også værd at prøve  /o
Jeg sætter også spande med vand de steder i stalden hvor jeg har set spor efter rotter.
Rotterne falder i vandet når de drikker og så drukner de ! På den måde har jeg faktisk fanget rigtig mange  /o
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Mette E

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 ſeptember , 2009, 08:56 »
En Norsk skovkat - hunkat - er sagen. Efter vi fik vores, har vi ingen "små"kryb. Selv vores labrador har respekt for hende  ;)

Den tager super store rotter og bitte små spidsmus - ulempen er at nogle skal samle dem op og putte dem i skraldespanden.

Selv vores tidligere Mortalin mand anbefalede det  /o
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 15 ſeptember , 2009, 09:03 »
Vores katte - og især vores store skovkatteblanding Anton - holder også fastboende rotter fra døren hos os. Kommer der en strejfer, skal han nok fange den.
Mvh Marianne

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #11 Dato: 15 ſeptember , 2009, 09:53 »
Prøv med rosiner chokolade eller marcipan.

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 15 ſeptember , 2009, 15:55 »
Tak for alle foreslagene. Den med mejsekuglerne tror jeg på, sådan nogle har jeg lige lagt i nu, måske ville chokoladen også være godt, men efterhånden er der så meget derinde at rotten dårlig kan være der!!
Jeg melder tilbage hvad der sker, men først om en 4 - 5 dage. Jeg ta'r lige en tur til Bornholm.
Hilsen
Peter

Offline vandborg

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 15 ſeptember , 2009, 16:09 »
Vores rottemand har fotalt mig, at fælder (og giftdepoter) skal have fjernet lugten af mennesker først før end de går i dem. Altså at de skal stå en uges tid uden at man rører dem før end rotter tør nærme sig. Jeg plejer at lægge nogle dynger musegift ud forskellige steder i nærheden af et rottehul, hvis jeg opdager noget. Det plejer at virke fint. Vi har ikke haft besøg i det sidste års tid.
Ellers har vi også en Dansk-Svensk gårdhund og en Jack Russel Terrier. De er også fine fælder. De har dog "lidt svært" ved at se forskel på rotter og ællinger/kyllinger, så de passer den dyrefri del af stalden.
Mange hilsner
Torben
0,20+ Gul Orpington stor.
1,2  Moskusænder
1,1 Gæs
1, 12 Skalborg

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 15 ſeptember , 2009, 18:43 »
Prøv med rosiner chokolade eller marcipan.
Sådan kunne du i hvert fald fange mig  ;D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk