Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så sker der noget (i min nye rugemaskine)  (Læst 2964 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
Så sker der noget (i min nye rugemaskine)
« Dato: 01 ſeptember , 2009, 14:21 »
Jeg skal bar lige dele med nogen:

Jeg købte en lille Octagon 20 for ca tre uger siden. Har aldrig prøvet noget som helst med rugemaskiner før.

Der kom 12 æg i - to viste sig at være ubefrugtede og to er kasseret pga "blodring"  (jeg har nemlig osse lært at lyse :D)

Og i morges var der et lille hak udad i et af æggene  *o Man kan heldigvis kigge gennem låget  :D

Jeg har nok været henne og kigge ca fjorten tusinde gange. ::)    Indimellem kan man høre noget pippe fra maskinen.

Det er SÅ spændende - jeg er dog osse nervøs for hvis der sker noget "forkert". Har læst alle gamle tråde herinde om emnet - så jeg synes jeg er forberedt. Men altså - alligevel!

Jeg skal på arbejde idag fra kl 15 - 23 og tror nok jeg medbringer rugemaskinen  :D (mit arbejde ligger få skridt væk - og jeg har at gøre med unge mennesker, som vil synes det er "mega-nice" at se kyllinger klække  :D    Hvor heldig kan man være?
« Senest Redigeret: 01 ſeptember , 2009, 14:22 Fra Susanne »

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Så sker der noget (i min nye rugemaskine)
« Svar #1 Dato: 01 ſeptember , 2009, 15:27 »
Det bliver en god dag *o Susanne
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 ſeptember , 2009, 15:31 »
Held og lykke med de søde små!
Mvh Marianne

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 01 ſeptember , 2009, 16:29 »
Eih, jeg elsker bare det indre billede af dig på vej på arbejde med den pippende rugemaskine under armen :)

Det bliver en herlig dag. Tillykke med de små.

PS: Hvad er en blodring? (Jeg har så alligevel ikke helt lært at lyse æg endnu ;)

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 ſeptember , 2009, 17:25 »
Ih hvor ville jeg gerne se dig trippe på arbejde med en rugemaskine under armen, det lyder da super hyggeligt.

Blodring er når der er en slags rund ring inde i ægget. Det viser at ægget har været i live men er dødt, måske pga bakterier eller noget.
Venlig Hilsen
Lisbeth

GKV

• Gæst
« Svar #5 Dato: 01 ſeptember , 2009, 17:34 »
Det syn ville jeg også gerne se, men også de unge menneskers ansigt når den første kylling er kommet ud af ægget. Held og lykke med dem.

VH Gunni.

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 ſeptember , 2009, 17:46 »
Hvor er det fedt at høre om klækkende kyller igen.  *p  Nu er det snart længe siden sidst.  ;D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Susanne

• Gæst
« Svar #7 Dato: 02 ſeptember , 2009, 06:41 »
Det blev en fin dag på arbejde igår  :D

Men ingen kyllinger havde lyst til at komme ud før i nat.

Rugemaskinen blev igår placeret så alle kunne se den, og tre unge piger sad helt stille og kiggede. Man kunne høre "se, nu bevæger det sig" og "hør, det pipper" og "åh" i en uendelighed.

Jeg håbede jo, at der ville komme bare en enkelt kylling før sengetid - men det blev kun til små huller og revner.

Kl 23 listede jeg hjem til mig selv med rugemaskine under armen. Kl 2.30 stod jeg op og kiggede - og der var tre fine levende kyllinger. Det har regnet og tordnet i nat, så jeg var nervøs for at strømmen ville gå - og har været oppe adskillige gange  *f

Nu er klokken 6.30 og der er stadig kun kommet tre kyllinger. Der er hul på et par æg mere - men jeg synes jo, at de tre første går og skøvler rundt og forstyrrer de andre æg. Jeg har lyst til at åbne og fjerne skaller og kyllinger (de skal ud til en høne som har ligget skruk i halvanden uge) men tænker at jeg vist bare skal lade være med at blande mig  ???

Jeg håber at det kommer til at gå fint med resten af æggene. (De tre føromtalte piger er trofaste gæster i mit hønserige, og jeg skal helt sikkert ha barselsgæster idag  :D )

Susanne

• Gæst
« Svar #8 Dato: 02 ſeptember , 2009, 08:36 »
Nu har jeg flyttet de tre første kyllinger ud under Sidse. Den ældste og bedste silkehøne, jeg har.

Jeg løb hurtigt ud til hønsehuset med kyllingerne under trøjen (fik lige snuppet et foto mens de alligevel var et smut ude i samfundet). Jeg placerede de tre lige foran hende. Hun kiggede på dem i et splitsekund, hvorefter hun løftede sig, så de kunne komme ind i varmen :D

Er de ikke fine? Æggene stammer fra Sjælland og er sendt hertil med posten  /o

Det pipper igen i maskinen - jeg er spændt på, hvor mange, der klækker. Der var otte ialt.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 02 ſeptember , 2009, 08:50 »
Der er noget særligt over silke-kyllinger! Hvor er de bare kære! Og et supergodt billede, forøvrigt.
Mvh Marianne

hoejberg

• Gæst
« Svar #10 Dato: 02 ſeptember , 2009, 09:07 »
Hold da op de er fotogene. Smukke kyllinger. tillykke.

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #11 Dato: 02 ſeptember , 2009, 10:08 »
Nøøøj, de er godt nok kære - og meget fotogene. Tillykke med dem  *p

De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Susanne

• Gæst
« Svar #12 Dato: 03 ſeptember , 2009, 08:09 »
Tak  :D

Endeligt resultat:  syv ud af otte æg. Der var ellers lidt krise til sidst. To æg ville ikke rigtig klække - der var bere et lille hul, som havde været der i halvandet døgn.

Jeg havde heldigvis en hotline på telefonen og blev rådet til forsigtigt at gøre det lille hul ved næbbet lidt større. Bare jeg undgik mave- og numsområde.

Det gik fint med den ene, som derefter kom hurtigt ud ved egen hjælp. Da jeg pillede lidt i skallen omkring hullet på det sidste æg, begyndte det pludselig at bløde :o

Jeg lagde ægget tilbage og tænkte, at jeg havde myrdet den lille kylling. Og jeg gik til køjs med en rigtig dårlig fornemmelse.

Men! Mirakel :D Her til morgen pippede den rundt i maskinen - fin og hel *o

Det var mit første rugemaskine-forsøg. Det har været utrolig spændende - men hold da op, hvor stjæler det meget af ens (min i hvertfald) opmærksomhed i forhold til når klukhønen bare ordner sagen.

Glæder mig dog allerede til næste gang  :D

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #13 Dato: 03 ſeptember , 2009, 08:23 »
Ja - næsten inden de sidste er kommet helt ud, synes man allerede, der er alt for lang tid til at næste hold kommer ud. ;D
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #14 Dato: 03 ſeptember , 2009, 13:46 »
Årh, hvor er de bare søde!!! *h Og dejligt at høre at rugeæggene var så gode, selv om de var blevet sendt!! Hvordan blev de pakket ind i forsendelsen?

- og jeg har at gøre med unge mennesker, som vil synes det er "mega-nice" at se kyllinger klække  :D 

*g *g *g Hvor sjovt at høre dig bruge det udtryk! :D