Jeg har lige siden jeg fik høns været i tvivl om hvor hønsenes foder bedst placeres - og jeg skifter altid lidt mellem forskellige løsninger.

Jeg håber på et godt råd fra nogen, der er lidt mere sikre på sagen end jeg er.
Når foderet står INDE i hønsehuset, bliver der ikke ædt ret meget af det. Hønsene går i stedet og skraber i jorden i hønsegården, og de virker meget sultne, når jeg kommer med godbidder.
Når det har stået på et stykke tid, frygter jeg, at de sulter, og så flytter jeg fodertårnet og truget UD i hønsegården. Hvorefter foderet bliver vådt hvergang det regner (Har ikke lige noget halvtag etableret (endnu?)
Så prøver jeg med foder BEGGE steder - med det resultat, at der er vådt foder udendørs og jeg er i tvivl om, om de overhovedet æder noget af det indendørs.
Det, mit spørgsmål egentlig går ud på er: Hvis der kun er foder inde - kan man så være sikker på, at de nok skal lære at finde ind til det, når sulten melder sig?
Eller skal man sørge for, at det står - sådan - altså at de kan SE det for at de benytter sig af det?

(jeg tænkte absolut ikke, at (silke)høns er dumme - bare lidt impulsstyrede

)
Jeg kan godt snedkerere et halvtag sammen i nærmeste fremtid, hvis det skal være løsningen - men det er jo nemmere, hvis det bare handler om, at jeg skal have mere tiltro til hønsenes evner (altså til at vandre ind og forsyne sig).
Jeg har altid været i tvivl - og er det stadig. Mine høns er lukket inde pt (altså i hønsegård) Når de har været fritgående har jeg ikke spekuleret så meget over det.