Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan hønsene finde foderet?  (Læst 5213 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
Kan hønsene finde foderet?
« Dato: 29 August , 2009, 12:45 »
Jeg har lige siden jeg fik høns været i tvivl om hvor hønsenes foder bedst placeres - og jeg skifter altid lidt mellem forskellige løsninger.  ???

Jeg håber på et godt råd fra nogen, der er lidt mere sikre på sagen end jeg er.

Når foderet står INDE i hønsehuset, bliver der ikke ædt ret meget af det. Hønsene går i stedet og skraber i jorden i hønsegården, og de virker meget sultne, når jeg kommer med godbidder.

Når det har stået på et stykke tid, frygter jeg, at de sulter, og så flytter jeg fodertårnet og truget UD i hønsegården.  Hvorefter foderet bliver vådt hvergang det regner (Har ikke lige noget halvtag etableret (endnu?)

Så prøver jeg med foder BEGGE steder - med det resultat, at der er vådt foder udendørs og jeg er i tvivl om, om de overhovedet æder noget af det indendørs.

Det, mit spørgsmål egentlig går ud på er:  Hvis der kun er foder inde - kan man så være sikker på, at de nok skal lære at finde ind til det, når sulten melder sig?

Eller skal man sørge for, at det står - sådan - altså at de kan SE det for at de benytter sig af det? :D (jeg tænkte absolut ikke, at (silke)høns er dumme - bare lidt impulsstyrede ;D)

Jeg kan godt snedkerere et halvtag sammen i nærmeste fremtid, hvis det skal være løsningen - men det er jo nemmere, hvis det bare handler om, at jeg skal have mere tiltro til hønsenes evner (altså til at vandre ind og forsyne sig).

Jeg har altid været i tvivl - og er det stadig. Mine høns er lukket inde pt (altså i hønsegård)  Når de har været fritgående har jeg ikke spekuleret så meget over det.

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Kan hønsene finde foderet?
« Svar #1 Dato: 29 August , 2009, 12:59 »
Jeg er overbevist om at de godt kan finde det foder du stiller frem, men jeg ville lade det stå inde så det ikke tiltrækker rotter ;)
Og det at de kommer dig sulten imøde er jo fordi de ved du har noget godt med til dem  *o *o *o
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 August , 2009, 21:24 »
Mit foder står også indenfor. Og jeg har haft de samme tanker som dig... Når man smider korn ude i gården virker de skrupsultne.
Men de har altså overlevet på denne måde her i mange år.
Iøvrigt mener jeg egentlig at det, i sidste ende, er en fordel i form af at jeg ikke har haft fede høns endnu.
De "over-æder" ikke og lægger stadig mange æg.
Hvis jeg lister ned til hønsehuset så er der ofte nogen inde at æde men hvis de høre at jeg, eller min hund, kommer så står de altid ude i gården for at se "om han mon har noget lækker med denne gang"...

For at korte det lidt sammen så ville jeg ikke være nervøs for kun at have foder inde i huset så længe det ikke drejer sig om slagtekyllinger der bare hurtigst muligt skal fedes op.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 29 August , 2009, 21:52 »
Kan helt tilslutte mig Danny's svar. Jeg har altid kun foder inde, men de får godbidder udendørs i hønsegården. Og selvfølgelig virker de skrupsultne når der bliver serveret godbidder.
Det er sgu lidt som med børn. Hvis du ved middagsbordet spørger om de ikke skal have lidt mere at spise, ja så er de prop mætte og kan ikke klemme en bid mere ned. Men sætter du en slikskål frem på bordet 5 minutter senere, er der praktisks talt ikke nogen bund i de selv samme børn.
Så fortvivl ikke og bliv du blot ved med at fodre indendørs. Er de sultne finder de ind til fodertruget.
Mvh
Erik Andersen

Susanne

• Gæst
« Svar #4 Dato: 30 August , 2009, 09:54 »
Tak, Pilegården, Danny og Berit  :)
Jeg kan godt se, at der noget om snakken !

Det er vel også usædvanligt, at jeg efter snart fem års hønsehold stadig kan være usikker på hvordan jeg gør mht foder. Og når jeg tænker tilbage har jeg altid været rådvild og flyttet foder ud i perioder og ind igen i andre.

De billeder, der vises når man logger sig ind her på forum - og som er forskellige fra gang til gang - viser ofte en hønsgård. Og jeg kan se, at der er nogle, som har foder ude i hønsegården - andre ikke.

Og så har jeg tænkt at hvis det ikke var NØDVENDIGT med foder i gården, var der vel ingen, som havde det? Det er jo langt nemmere, at foderet er inde, hvor der er tørt og (næsten) rottesikkert.  ???

Men jeg vil  idag - efter jeres svar - holde foder-flyttedag. (Væk med min rød-hvide AAB-paraply, som er amputeret fra sin håndtag og stukket ned i midterrøret i fodercylinderen  8) )

Og så må jeg ha is i maven og tro på, at de små silker ikke dør af sult - selvom det ikke svinder ret meget i indendørs-foderet

Tak for hjælpen  /o

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #5 Dato: 30 August , 2009, 21:58 »
Jeg vil lige sige, at jeg har halvdelen af min gård overdækket, og at jeg så har foder hængende i en snor ned fra en bjælke i taget. Og selv om mine jo så er udenfor ved foderet hele tiden, så virker de også altid skrup-sultne, når jeg kommer med resterne om morgenen, eller hvede/majs om aftenen :D

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 30 August , 2009, 22:50 »
Ved at fodre udendørs er der den risiko at du også begynder at fodre nogle af de vilde fugle (hvis der ikke er overdækket). Det øger omkostningen til foder og øger ligeledes risikoen for udefra kommende sygdomme.

Jeg fodrer også de vilde fugle, men det foregår i en helt anden del af haven. Jeg tror det er en god ide at at prøve at holde tamt fjerkræ og vildfugle lidt adskilt hvis det kan lade sig gøre. Bare for en sikkerheds skyld.
Mvh
Erik Andersen

Susanne

• Gæst
« Svar #7 Dato: 31 August , 2009, 11:13 »
Ja, det er vist rigtigt - at hønsene virker skrupsultne - uanset hvornår man kammer med ekstra-bidder :D

Og mht. småfuglene har jeg faktsik oplevet en kæmpestigning i antallet af skovspurve, der har lært at forcere hullerne i nettet og forlyste sig med hønsenes foder. Ikke særlig hensigtsmæssigt  /d

Så når alt kommer til alt er der vist ikke noget at være i tvivl om. De må i træning må de!

Og lære at gå op af hønsetrappen og ind i hønsehuset og finde foderet der. Elle dø af sult!

Survival of the fittest!!!

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #8 Dato: 31 August , 2009, 17:58 »
Citér
Det er sgu lidt som med børn. Hvis du ved middagsbordet spørger om de ikke skal have lidt mere at spise, ja så er de prop mætte og kan ikke klemme en bid mere ned. Men sætter du en slikskål frem på bordet 5 minutter senere, er der praktisks talt ikke nogen bund i de selv samme børn.
Det gælder ikke kun for børn i vores hus - sådan har jeg det da også  *f
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #9 Dato: 31 August , 2009, 21:59 »

Offline pilegaarden

• Passiv bruger