Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ak Ak de stakkels små (og ny i gårde)  (Læst 15481 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fisker

• Passiv bruger
Ak Ak de stakkels små (og ny i gårde)
« Dato: 21 August , 2009, 22:52 »
Hej og Godaften.
Jeg er nystartet på denne side, og prøver at få et overblik over den store mængde af viden der er og hyggelige stemning der er herinde.
Vi har nu haft høns i nogen år så er ikke helt ny med høns. Helt gennemgående har vi hele tiden haft danske landhøns, synes de er fantastisk dejlige og kunne nok ikke have høns uden landhønsene.  Så for et års tid siden fik vi fire "forsøgshøns" som vi kalder dem, har været brugt til et eller andet videnskabligt forsøg, (ikke noget med smerte eller medicin men nærmere ved jeg ikke), de skulle være aflivet men af omveje endte de her og det er vi glade for, for de er meget omgængelige og hyggelige, knapt så flyvende som landhønsene. Længe anede vi ikke hvad det var for nogen og kaldte dem jo bare forsøgshønsene, men for nyligt fandt vi så ud af at det er Isa Brown høns (ah ha nikker de kloge hoveder nok, men vi vidste ikke bedre). Vi synes jo de var fine så jeg bestilte 10 af denne type fra et nærliggende rugeri, som jeg naivt nok heller ikke helt havde begreb om hvad var.
..Da vi så kommer hjem med disse nye hønikker, og vi får kigget lidt nærmere på dem, så mangler de jo spidsen af næbet. Det satte en større undersøgelse igang af hvad lige præcis Isa Brown (og lignende racer) er, hvilket medfødte en hel del dårlig mavefornemmelse og en klar beslutning om hvad det var vi ville og hvad det var vi ikke ville med høns.
Nu er de her, går frit omkring og har det gode hønseliv, men det er ikke noget jeg nogensinde mere vil stødte.
Nå men med realiteterne i øjnene besluttede vi at købe nogle kyllinger, vi savner noget med lidt størrelse som giver lidt mere en landhønsene gør, så efter lidt mere benarbejde denne her gang, blev vi enige om Australorps. Og vi fandt ti varmefrikyllinger og alting var lidt godt igen, men så begyndte de at dø. Da nummer tre var død begyndte jeg at pløje igennem jeres viden for måske at finde en forklaring, og idag hertil aften, med nu fem døde kyllinger tror jeg, jeg fandt den. Blodmider. Med mistanke om dem gik jeg ud med lygte tidligere da hønsene sad på pinde i mørket, kunne jeg se hvor levende det hele var, adr, og stakkels høns, jeg har ellers lige hovedrengjort og kalket alt for fjorten dage siden, men det her møgkryb, som jeg hidtil ikke anede eksisterede er åbenbart ikke lige sådan at fjerne.
De stakkels små kyllinger er nu isoleret et andet sted og jeg har forsøgt at fjerne hvad jeg kan se fra dem. Håber virkelig det går med de sidste og det nu ikke kun er haner.
Men i morgen står den så på iblødsætning med Insektfri fra Matas og tomme tykke lag kalk, indtil blodmider flyder i blodbad.

Rasmus

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Ak Ak de stakkels små (og ny i gårde)
« Svar #1 Dato: 21 August , 2009, 23:03 »
Velkommen til og ja det er et ret hyggeligt sted herinde. /o
Det var da godt nok ikke rart for hverken dig eller høns, fy for den da. har aldrig haft det i min hønsegård (7-9-13 bank bank). Håber da at du slipper af med dem nu.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 21 August , 2009, 23:19 »
Hej Rasmus
Du har da allerede fået gjort dig nogle erfaringer, om end det ikke er af det gode, men tilgengæld nok de mest anvendelige.
Høns skal have et godt liv og helst fra de kommer ud af æget, og utøj skal væk og kan være dødeligt.
Når man har styr på det, er resten fyld der kommer med nysgerrighed efterhånden som man lære sine dyr at kende.
Velkommen til, der er altid gode råd at hente.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 22 August , 2009, 07:24 »
Velkommen på forum, Rasmus  :D
Sikke noget med de blodmider, jeg gjorde desværre også deres bekendskab sidste år, heldigvis mistede jeg ingen af mine den gang meget små og ikke varmefri kyllinger.
Jeg vedlægger lige et link til den tråd jeg lavede sidste år, for det jeg gjorde tog i hvert fald livet af bæsterne uden at skade høns og kyllinger.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,2185.0.html

Held og lykke med bekæmpelse af skidtet *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 22 August , 2009, 14:00 »
Tak for opmuntringerne og gode råd til alle.
Blodbadet er igang. Da den sidste høne havde lagt æg (og det tog meget meget længe idag synes jeg, men måske er det ikke så sjovt at lægge æg når der hele tiden står en med kost og skovl og tripper), blev alt taget ud og alt brændbart kørt på bålet.
Så frem med to dåser af insektfrispray( der er uhyggeligt mange revner i et hønsehus som ligger som en del af en gammel stald. øv) nu tror jeg så jeg venter en times tid og lader det hele godt virke. Så bliver mest muligt spulet med vand og derefter den tykke kalk, som jeg har rørt op og bare venter.
Håber det tager det værste, for Ak endnu en lille kylling var død her til morgen.
(jeg tager også turen hos ænderne, for de kan vel også blive ramt ikke?)

Rasmus

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 22 August , 2009, 14:16 »
Jo ænderne kan godt blive ramt. Men nu ved jeg ikke om du ved det, men ænder og høns må ikke gå sammen...
Har du behandlet kyllingerne/hønsene med noget, for blodmiderne sidder jo også på dem?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 22 August , 2009, 14:30 »
Det var måske mine traumatiske oplevelser med blodmider, der fik dig på sporet.  Jeg føler med dig, det er forfærdeligt.  Jeg gav mine høns - som er 2 store lyse sussex - et pift Chok fluespray under vingerne og i gumpen.  De blev nødt til at overnatte i transportbure, da Rentokils sprøjtevæske skulle tørre helt, inden de måtte gå i hønsehuset igen.  Om morgenen kunne jeg se døde mider i begge transportbure, så det har været effektivt, og hønsene har det godt.  Du kan læse om Chok spray under utøjsartiklerne ovre i venstre kolonne på skærmen.

Held og lykke med det hele.  Jeg føler virkelig med dig.  *t

Og så velkommen i forum!  *h
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 22 August , 2009, 16:07 »
Jo ænderne kan godt blive ramt. Men nu ved jeg ikke om du ved det, men ænder og høns må ikke gå sammen...
Har du behandlet kyllingerne/hønsene med noget, for blodmiderne sidder jo også på dem?

Jo ved godt at ænder og høns ikke må gå sammen.. men nu går både mine ænder og høns frit. Ænderne har en stor sø som de bruger når de er blevet store nok til at gå over trappen til deres indhegning, hvor der bare er et lille vandhul. Og lidt det samme med hønsene når de er store nok til at komme over 90 cm hegn, så kan de i princippet gå næsten hvor de vil. Og selvfølgelig hænder det at deres veje krydses..Også selvom jeg har sagt at de ikke må..

Jo hønsene får også en tur med giften når de skal ind igen. Jeg kom til at tænke på, at når nu giften i hovedsagen består af Krysantemum, kunne man så ikke dyrke en bunke at det og stoppe i redekasserne, det må vel også kunne smitte lidt af og evt sammen med hvidløg i foder/vand, som flere skriver.

Iøvrigt så løb jeg også lige en runde med gasbrænderen, det er jo de færreste levende væsner der bryder sig om kraftig varme, måske ikke det mest brandteknisk fornuftige men jeg havde jo vandslangen lige ved siden af.
Nu står det hele så i kalkblød og jeg venter på at det tørre.

@Liski Ja det var også din tragiske historie der fik mig på sporet. Det kunne du nok også gerne have været foruden.

Rasmus

Offline vini

• Bruger
  • hønsefødder gulerødder...
« Svar #8 Dato: 22 August , 2009, 19:35 »
Hvordan ser de der blodmider ud, kan de ses med det blotte øje? Er der primært om natten man kan se dem?
0,4 hvid wyandot og 0,1 blandings kochin, 1,0 gammel kat, 1,1 børn og 1,0 handymand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 22 August , 2009, 19:38 »
Det er nogle små sorte prikker på størrelse med et punktum, med de bevæger sig.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 22 August , 2009, 21:06 »
Jo ved godt at ænder og høns ikke må gå sammen.. men nu går både mine ænder og høns frit. Ænderne har en stor sø som de bruger når de er blevet store nok til at gå over trappen til deres indhegning, hvor der bare er et lille vandhul. Og lidt det samme med hønsene når de er store nok til at komme over 90 cm hegn, så kan de i princippet gå næsten hvor de vil. Og selvfølgelig hænder det at deres veje krydses..Også selvom jeg har sagt at de ikke må..

Ja de kan være så pokkers svære at opdrage de dyr  ;) :D

Må jeg spørge hvordan du har lavet din sø? Eller er det en naturlig sø?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 22 August , 2009, 21:48 »
Jo vi har jo som sagt to. Den lille "kravlesø" har min bedste halvdel gravet ud. Den er vel omkring 4-5m2 og omkring 80 cm på det dybeste. Den er godt stampet med lerholdigt sand i bunden og så bare en stor pressening over og fyldt med vand. Den kan ikke holde helt tæt så ca engang hver anden uge fylder vi ekstra vand i.
Den store er omkring 1000 m2, den ligger i den ene ende af grunden som er lavtliggende og støder op til en bæk. Det er ikke os der har gravet den ud, men den tidligere ejer, som havde kontakter til folk med store maskiner. Grundvandet ligger så højt at de konstant kørte med store pumper der kunne lede vandet ud i bækken.
Det plejer at være sådan at når andemor synes de er klar så fører hun dem ned til den store og så går de op igen når der er blevet mørkt. Lige i dag er de altså blevet dernede(nok på grund af alt det sprøjten og kalken tror jeg) men det gør ikke så meget, for der er også et lille hus hvor de kan overnatte og hvor der ligger en anden and og ruger, samt et par gæs til at holde dem med selskab.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 22 August , 2009, 22:40 »
Det lyder rigtig hyggeligt. Ser frem til billeder af herlighederne  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 22 August , 2009, 22:48 »
Ja, du kan lige så godt lære det med det samme - vi er vilde med billeder herinde  ;D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 23 August , 2009, 08:02 »
Bare for at være rigtig træls, vil jeg lige sige, at du nok bliver nødt til at gå alle de steder efter, hvor du har dyr, der opholder sig, altså også i det lille hus ved søen  :( For der kan nemt være mider også.
Man kan sammenligne midernes levevis med loppernes: De bor i omgivelserne i revner og sprækker, de hopper på dyrene, for midernes vedkommende især om natten.
Miderne kan være svære at få øje på, den måde jeg tjekker på er ved at se under skåle o.l. der står på gulvet, og så mit møgbræt, det hviser på nogle metalvinkler, og jeg løfter lige en gang om ugen eller så, og lader en finger kører under brættet, der hvor det hviler, for det er et typisk midegemmested.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk