Hej og Godaften.
Jeg er nystartet på denne side, og prøver at få et overblik over den store mængde af viden der er og hyggelige stemning der er herinde.
Vi har nu haft høns i nogen år så er ikke helt ny med høns. Helt gennemgående har vi hele tiden haft danske landhøns, synes de er fantastisk dejlige og kunne nok ikke have høns uden landhønsene. Så for et års tid siden fik vi fire "forsøgshøns" som vi kalder dem, har været brugt til et eller andet videnskabligt forsøg, (ikke noget med smerte eller medicin men nærmere ved jeg ikke), de skulle være aflivet men af omveje endte de her og det er vi glade for, for de er meget omgængelige og hyggelige, knapt så flyvende som landhønsene. Længe anede vi ikke hvad det var for nogen og kaldte dem jo bare forsøgshønsene, men for nyligt fandt vi så ud af at det er Isa Brown høns (ah ha nikker de kloge hoveder nok, men vi vidste ikke bedre). Vi synes jo de var fine så jeg bestilte 10 af denne type fra et nærliggende rugeri, som jeg naivt nok heller ikke helt havde begreb om hvad var.
..Da vi så kommer hjem med disse nye hønikker, og vi får kigget lidt nærmere på dem, så mangler de jo spidsen af næbet. Det satte en større undersøgelse igang af hvad lige præcis Isa Brown (og lignende racer) er, hvilket medfødte en hel del dårlig mavefornemmelse og en klar beslutning om hvad det var vi ville og hvad det var vi ikke ville med høns.
Nu er de her, går frit omkring og har det gode hønseliv, men det er ikke noget jeg nogensinde mere vil stødte.
Nå men med realiteterne i øjnene besluttede vi at købe nogle kyllinger, vi savner noget med lidt størrelse som giver lidt mere en landhønsene gør, så efter lidt mere benarbejde denne her gang, blev vi enige om Australorps. Og vi fandt ti varmefrikyllinger og alting var lidt godt igen, men så begyndte de at dø. Da nummer tre var død begyndte jeg at pløje igennem jeres viden for måske at finde en forklaring, og idag hertil aften, med nu fem døde kyllinger tror jeg, jeg fandt den. Blodmider. Med mistanke om dem gik jeg ud med lygte tidligere da hønsene sad på pinde i mørket, kunne jeg se hvor levende det hele var, adr, og stakkels høns, jeg har ellers lige hovedrengjort og kalket alt for fjorten dage siden, men det her møgkryb, som jeg hidtil ikke anede eksisterede er åbenbart ikke lige sådan at fjerne.
De stakkels små kyllinger er nu isoleret et andet sted og jeg har forsøgt at fjerne hvad jeg kan se fra dem. Håber virkelig det går med de sidste og det nu ikke kun er haner.
Men i morgen står den så på iblødsætning med Insektfri fra Matas og tomme tykke lag kalk, indtil blodmider flyder i blodbad.
Rasmus