Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æblemost?  (Læst 3486 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Æblemost?
« Dato: 21 August , 2009, 21:51 »
Ja nu mens jeg sad her kom min far lige og spurgte om jeg ikke kunne finde et mosteri et sted, hvor vi kunne få nogle af alle vores æbler lavet til most.
Vores ene skov består af rigtig mange æbletræer af alle mulig sorter, og selvom vi har samlet, gemt, spist, most og lavet grød, så har vi aldrig kunne bruge dem alle, nogle gangen kun halvdelen, så derfor vil vi godt have lavet æblemost i år. Det drejer sig om cirka 1 ton æbler.

Er der nogen der har et godt forslag til et mosteri? Det skal ikke være for langt væk.
Jeg slog op på nettet, og det nærmeste var på sydals, så det er jo et stykke vej.
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Sv: Æblemost?
« Svar #1 Dato: 21 August , 2009, 21:57 »
Ørbæk mostfabrik - det er på Fyn.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 21 August , 2009, 22:03 »
Mikkel. Forstår godt hvis I vil lave most af nogle af alle de æbler, men inden i sender afsted til et mosteri så tag endelig rigeligt fra til Jeres mange dyr. Mange af de dyr du har i din underskrift vil sætte meget stor pris på friske æbler, og gerne i store mængder  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 August , 2009, 22:05 »
Det gør jeg også så godt jeg kan. Det er som regelt de æbler, som ikke er så gode at spise. De lidt sure grønne, så de får skam æbler :D..

Den har jeg også kigget på, hvor langt ovre på fyns land er det Lisbeth? :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 August , 2009, 22:14 »

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 August , 2009, 22:25 »
Har du sådan en, Bjørn? Er den god? Hvad med konservering? (Har også mange æbler). Ellers er Ørbæk ikke så langt herfra, men jeg har hørt man kun får 25 cl for 1 kg. Og så er det ikke ens egne æbler.
Mvh Marianne

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 August , 2009, 22:37 »
Nej, men jeg har en kammerat der har en og den fungere fint, dog fortryder han at han ikke fik den med vandtryk, med hensyn til konservering fryser han det ned i 2 liters dunke, men man kan vel tilsætte noget så det holder sig, jeg selv foretrækker en ganske anden konservering der er noget mere holdbar, vis altså der er nok af det :
http://www.aigis.dk/mix/dest.html

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 21 August , 2009, 22:38 »
Bjørn, god fornøjelse :D.. Den metode er mine forældre ikke til længere. Hvis du vidste hvor meget saft de har stået og lavet, og mos og grød, puha :D...

Marianne: Det er rigtigt, fandt et par bryggerier, og den bedste lyder som den der ligger i storevorde. Der får man 33 cl for et kg ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 21 August , 2009, 22:42 »
Tja det ligger i Ørbæk Mikkel... ;) her er deres side: http://www.oerbaekmost.dk/index.php?page=39
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 21 August , 2009, 23:21 »
Ang. konsevering: "Bonderøven" lavede æblemost i et af hans programmer og det blev konseveret ved at blive varmet op, for bagefter at blive fyldt på lufttætte flasker.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 22 August , 2009, 07:13 »
Da vi boede på Als, brugte vi det mosteri på Sydals, og ja, på de fleste mosterier foregår det på den måde, at man kommer med sine æbler, de bliver vejet, og man få det antal liter, der svarer til æblerne. Jeg havde det også lidt "ærgerligt" med at det ikke var vores egne æbler, men jeg kan godt se, hvorfor det ville fordyre processen ganske meget.
Der er også nogle steder på lokale museer, hvor man kan komme og lave sin egen most af sine egne æbler, og endelig kan man leje maskineriet.
Mht. konservering, ville jeg enten fryse eller henkoge mosten.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 22 August , 2009, 10:20 »
Ja noget kunne jo tyde på at vi skal til sydals  ::)

Vi skal have lavet mosten sådan at den kan holde sig vinteren over ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

karina dj

• Gæst
« Svar #12 Dato: 22 August , 2009, 10:31 »
 :D Der skal en stor fryser til 1 ton æbler...

Held og lykke med det! Måske kan man få mosteriet til at proppe det på flaske så det holder sig  ???

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #13 Dato: 22 August , 2009, 11:02 »
Ang. konsevering: "Bonderøven" lavede æblemost i et af hans programmer og det blev konseveret ved at blive varmet op, for bagefter at blive fyldt på lufttætte flasker.
Danny

Var det ikke dem, der bagefter gærede så de var udrikkelige?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 22 August , 2009, 11:21 »
Vores skal hældes på flasker, så det kan holde sig :D... Ja der skal en stor fryser til, men fordi vi alligevel slagter vores dyr, og fordi vi jo også skyder et rådyr af o til, så har vi plads nok :D.. Jeg tror vi har tre store frysere. Der skal jo både være til koen, grisen, rådyr og alt muligt andet, så pladsen ville ikke være noget stort problem :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.