Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Klumper på tæerne  (Læst 9610 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline FruTimm

• Bruger
Klumper på tæerne
« Dato: 17 August , 2009, 13:43 »
Dette er mit første indlæg, så bær lidt over med mig. Jeg kender ikke jargonen herinde endnu  :)

Jeg er blevet kastet ud i kyllingehold fra den ene dag til den anden. Har ikke nået at læse noget om dem endnu.

Mine forældre har ruget en flok orpington kyllinger ud hjemme i rugemaskine. Et nyt projekt, da de gamle høns blev taget af ræven. De skulle på ferie, og nu har jeg 17 kyllinger, ca 7 dage gamle, gående i en kæmpe papkasse i mit køkken. Der skal de gå de næste 14 dage.

Der er en varmelampe over kassen, og avis på bunden.

Jeg skifter avissiderne 1-2 gange om dagen, og de får foder mere eller mindre hele tiden. En lille smule af gangen. Jeg ved ikke hvad det er for noget foder, men det er i en stor hvid plastiksæk. Det er noget gråt fint granulat med valset korn i. Mor sagde at det var specielt til kyllinger.

De har altid frisk vand til rådighed.

Jeg har også givet dem lidt fintklippet græs en enkelt gang, og det var de ret vilde med.

Der er nogle af dem der har fået nogle klumper af skidt på tæerne. Hvad kan jeg gøre ved det? Overvejer at sætte dem ud i badekarret i ½ cm vand og lade dem gå lidt rundt der.

Der ligger nogle få tynde klatter i kassen, er det noget man skal gøre noget ved? De havde også lidt tynd mave inden jeg gav dem græs.

Kom gerne med gode råd til hvad jeg kan gøre og evt forbedre.

Mvh Laura
Mvh Laura

Offline FruTimm

• Bruger
Sv: Klumper på tæerne
« Svar #1 Dato: 17 August , 2009, 13:51 »
Her kommer lige lidt billeder
Mvh Laura

hoejberg

• Gæst
« Svar #2 Dato: 17 August , 2009, 13:55 »
Syntes der ser rigtig hyggelig ud. Kan desværre ikke hjælpe med svar, da vi kun har haft kyllinger hos hønemor. Men velkommen til, og der skal nok komme nogen der kan hjælpe dig.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 17 August , 2009, 14:01 »
Tag kyllingerne op og vask tæerne på dem. Dyp fødderne i en skål med lunkent vand og brug en klud til at tage klumperne væk. Tør dem igen og sæt dem ned.

Og velkommen til, iøvrigt.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline FruTimm

• Bruger
« Svar #4 Dato: 17 August , 2009, 14:05 »
Tak for velkomsten begge to :D

Tak for hjælpen Finn!
Jeg vil straks prøve at vaske tæerne på de små dunbolde.

Andre må også gerne komme med forslag eller forbedringer til mit setup.
Mvh Laura

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 17 August , 2009, 15:44 »
Du kan ligge et lag sand eller spåner ovenpå aviserne, det suger klatterne lidt så du slipper for at give pedicure hele tiden  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 17 August , 2009, 16:55 »
Også velkommen fra mig, Laura  :D
De forslag du har fået er gode, så følg du bare dem  /o
Du skrev de havde lidt tynd mave? Du kunne give dem lidt smuldret havregryn, det er med til at stoppe. Hønseguf er også en god ting:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=13
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #7 Dato: 17 August , 2009, 20:18 »
Velkommen til vores forum, som er en ren guldgrube af gode råd !

De ser godt nok søde ud, de små  *p
Jeg vil også foreslå et tyndt lag sand ovenpå avisen. Det holder fusserne fri for klatter og kyllinger nyder at gå og prikke i sandet. Sandet suger væsken fra klatterne og evt. spildt vand så det er nemmere at holde rent ved dem  /o
Du skal bare bruge alm sandkasse/strandsand og en god ide er at drysse lidt grit (knuste skaller) på også.
Det kan, ligesom sandet, købes i en korn og foderstof-forretning eller hos en dyrehandler.
Til maverne vil Jeg også foreslå havregryn blandet op i a38 eller en mild bl. hønseguf. Bland endelig nok havregryn i så det virker tørt....ellers bliver kyllingerne helt smurt ind i a38  ;D
Held og lykke med kyllingerne og skriv endelig hvis du har flere spørgsmål....der er masser af søde mennesker herinde som altid er klar til at give gode råd  :D
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #8 Dato: 17 August , 2009, 23:20 »
Man kan også bare købe en lille pose fuglesand i et supermarked. Det er godt nok dyrt i kilo-pris, men en pose til 10 kr. holder faktisk længe. Så er der også blandet skaller mv. i...
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline FruTimm

• Bruger
« Svar #9 Dato: 17 August , 2009, 23:37 »
Tak for alle jeres svar :D

Fusserne er blevet vasket, og de meget trætte kyllinger strækker sig helt ud under varmelampen. De er bare søde ;D

Jeg prøver at finde noget sand med skaller i i morgen. Og noget A38 + havregryn. Hønseguf ser effektivt ud, men prøver lige med havregryn først.
Mvh Laura

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #10 Dato: 18 August , 2009, 06:04 »
Selvom man bruger sand, kan de sagtens få små klumper på tæerne, så hold endelig øje med dem.

Jeg tjekker gerne mine hver dag, så bliver evt. klumper ikke større, end jeg lige kan nulre dem lige så forsigtig af.  ;)
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 18 August , 2009, 06:49 »
Vil lige understrege vigtigheden af at gøre enhver havregrynsblanding godt tør som før skrevet ....gav mine små en rest havregrød fra morgenmaden ....Så kunne jeg ellers gå i gang med at kropsnuldre alle kyller ...Nøøøj et griseri  ;D
Det gør man kun een gang !

Og hjertelig velkommen til forøvrigt
Med venlig hilsen Søs

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #12 Dato: 18 August , 2009, 08:01 »
Nu er dine kyllinger jo heller ikke helt velopdragne, vel Søs? Mine to (!) kan altså godt klare en alm. gang havregrød uden at behøve en vasker efterfølgende  :D
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline FruTimm

• Bruger
« Svar #13 Dato: 18 August , 2009, 20:18 »
De små pus har fået et tyndt lag sand+skaller i dag. De har møjsommeligt gået og nipset samtlige skaller på bunden. Blev helt nervøs for dem. Må de godt det?
De har også fået foder ;)

Jeg skal nok holde øje med deres tæer. Laver nærmest ikke andet end at kigge på de kære små.  ::)

Fik ikke givet dem havregryn eller A38 i dag. Har ikke lige været i nærheden af en dagligvare butik.

Hehe det kan være jeg bare skal sætte min 2-årige datter til at spise havregrød i nærheden af kassen, så skal de pipper nok få havregryn ;D
Mvh Laura

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 18 August , 2009, 20:59 »
Det må de gerne  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth