Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegynder i rugemaskineri! Hjælp mig lige!  (Læst 8534 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
Nybegynder i rugemaskineri! Hjælp mig lige!
« Dato: 17 August , 2009, 12:10 »
Jeg har købt en Octagon 20. Lille motorruger med plads til 20-24 æg.

Jeg har spurgt og fået god hjælp, og jeg har læst og læst gamle tråde her på forum. Og er allerede blevet meget klogere.

Er dog i tvivl nu:

Jeg var så heldig at kunne købe 12 rugeæg. Jeg lagde seks i maskinen og seks under en skrukhøne, som havde ligget nogle dage.

Havde egentlig lyst til at lægge alle 12 i maskinen for at afprøve den, men da det er første gang og meget kan gå galt, valgte jeg at gardere mig med den pålidelige skrukhøne   /o

Tre dag senere fik jeg foræret yderligere seks æg af samme slags. Dem lagde jeg også i maskinen.

De vil blive klækket tre dage senere end de første. Går det? Med al den der fugtighed til sidst?

Jeg har læst en gammel tråd, hvor Linda spørger om næsten det samme, og hvor Tommy fortæller om, at han gør noget lignende med godt resultat.

Denne maskine har imidlertid kun en bakke ialt! Ikke noget med rugebakke og klækkebakke.

Er der nogen, der har prøvet det?

Jeg kan jo osse bare bytte de seks nye med de seks, der ligger under skrukken - så vil alle i maskinen klække samme dag (cirka)

Det kunne bare være interessant at vide - altså om man sådan kan komme æg i "løbende"  <L

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Sv: Nybegynder i rugemaskineri! Hjælp mig lige!
« Svar #1 Dato: 17 August , 2009, 12:19 »
Man kan godt, det er bare noet værre bøvl og jeg synes ike altid resultatet bliver så godt. Så hvis jeg var dig ville jeg bytte med dem under skrukken.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Susanne

• Gæst
« Svar #2 Dato: 17 August , 2009, 14:12 »
Ja, det vil jeg gøre.

Jeg havde næsten gættet at det ville være noget bøvl - egentlig er det ret logisk - men man ved jo aldrig helt! Og nogen meget erfarne herinde "gør" nogen gange bare lige "noget" som  vi andre må spærre øjne og ører op over  :o

Tak for svaret, Lisbeth Kristine  :D

Susanne

• Gæst
« Svar #3 Dato: 17 August , 2009, 14:28 »
og forresten - en tanke:

Spyr en skrukhøne ekstra damp nedenud de sidste tre dage af rugningen?   ???

Er der nogen, der ved noget om det?

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 August , 2009, 21:13 »

Jeg ved det ikke, men ser det for mig...  *g at hun ligger der som et andet dampstrygejern...

Men jeg tror der generelt er fugtigere under en høne end i en rugemaskine.
Mvh Marianne

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 17 August , 2009, 21:15 »
Jeg ved det ikke, men ser det for mig...  *g at hun ligger der som et andet dampstrygejern...

*g *g *g
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #6 Dato: 17 August , 2009, 23:12 »
Jeg har jo fået det råd - her på forum - at lægge reden på en græstørv for at opnå større fugtighed under rugningen. Og det er jo fint i overensstemmelse med vilkårene 'i naturen' - men naturligvis uden forskel på første og sidste rugedag! (Og det gik jo betydeligt bedre sidste gang, så jeg fortsætter med græstørvene fremover  ;))
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Susanne

• Gæst
« Svar #7 Dato: 18 August , 2009, 10:23 »
Dampstrygejern  :D  :D  :D

Ja, vi kan jo aldrig opnå HELT samme vilkår som i naturen. Og jeg har hørt om græstørven - selv om jeg aldrig selv har brugt den.

Jeg har også læst et sted, at det (i maskinen) vistnok er den SAMLEDE portion fugtighed, der er vigtig - og at den gerne må svinge under forløbet. Og at det er værre med for meget end for lidt - fordi luftrummet skal have en vis størrelse før kyllingen kan hakke sig ud.

Men jeg ved ikke om det betyder, at man kan slække på den høje fugtighed til sidst - i bytte for at skrue lidt op undervejs? For så ville man måske bedre kunne have æg i maskinen, der klækker på forskelligt tidspunkt.

På den anden side er det vist nødvendigt med en "blødgøring" af skallen/hinden, der skal hjælpe kyllingen til en nemmere "fødsel"

Ja, sådan går jeg og tænker frem og tilbage og føler mig fyldt med spørgsmål og uden svar. Jeg forsøger ikke at starte en ny tråd - jeg kan jo se, at emnet har været grundigt beskrevet flere gange herinde. Jeg læser og læser og er ikke færdig endnu. Har også læst på "Fuglepraten.no" - og tilsammen er der jo masser af vide at tage af!

Men hvis nogen har en kommentar vil jeg selvfølgelig RIGTIG gerne høre den  :D

(Har osse fundet ud af, at det er helt normalt at kigge på æggene 231 gange i døgnet  *f )

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 18 August , 2009, 10:52 »
Hvor tit lyser du æggene *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #9 Dato: 18 August , 2009, 11:26 »
 /o I er bare gode, når der kun er en bakke så er det svært at vende de æg der skal være der lidt længere, men jeg ved du har fået en god rugemaskine, for jeg har den der er nr større, og der er utrolig god og stabil og giver god klække % hvis altså der er noget i æggene, så pøj pøj med rugningen  *p
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Susanne

• Gæst
« Svar #10 Dato: 18 August , 2009, 16:36 »
Tak, Berit - det er jeg glad for at høre.  :D Nej, jeg tror også det bliver for bøvlet med forskellige klækketidspunkter i sådan en lille maskine.

Marianne: Du rammer lige et ømt punkt. Jeg kan faktisk ikke finde ud af at lyse æg. Jeg har forsøgt det flere gange. Jeg har skåret et hul lidt mindre end æggene i et stykke pap. Gået ind i et mørklagt værelse og lyst igennem med en stærk LED-lommelygte.

Og jeg kunne godt se noget forkelligt, men jeg tør altså ikke at kassere nogen æg på den konto.

Her mangler jeg et godt kursus. Har læst og set links til æggelysning, men jeg kan altså ikke rigtig få det til at virke.  ???

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 18 August , 2009, 16:51 »
Mine erfaringer siger mig at hvis ægget er helt lyst så er det ubefrugtet. Hvis der er små blodårer og ægget er mere mørkt i det så er det befrugtet.
Så kommer det svære, nemlig at se om der er liv i fostret stadigvæk eller om det er dødt. Hvis der er en sort ring indeni så er det dødt og hvis det er et fint "træ" af blodårer og en lillebitte sort prik så er det i live. Men jeg synes det er nemmere at sortere de ubefrugtede fra ved første lysning og så vente til 18. dagen og de æg hvor man ikke kan se det bevæger sig indeni dem tager jeg væk. På 18. dagen kan man tydeligt se om der er noget inde i ægget der rører på sig, nogen gange kan man endda se en fod sparke rundt derinde.
Men ja, det kan være svært at lyse æg og man må prøve sig frem. De æg du er i tvivl om kan du evt sætte et lille kryds på med en blyant og så kan du se om de bliver til noget eller ej.  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Susanne

• Gæst
« Svar #12 Dato: 18 August , 2009, 16:58 »
God ide med krydset - så kan man jo se om man har taget fejl eller ikke - og lære af det. Jeg må igang med at øve mig.

Tør du kassere et æg efter 1. lysning på ca 7. dagen, hvis det ser lyst ud?  Det tør jeg ihvertfald ikke (endnu! - Måske bliver jeg skrap til det engang, men det kræver vist laaaaang tid og maaaange lysninger)

Tak for rådet og beskrivelserne  /o

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 18 August , 2009, 17:01 »
og forresten - en tanke:

Er der nogen, der ved noget om det?

Javist, javist ! Alle der har prøvet at plukke en høne har set alle de små knupper der er på skindet, DET ER simpelthen dampdysserne  :o  det er især vigtigt at kontrollere at der er vand nok på hønen i den sidste tid af rugningen  ::) ::) ::)  ;D

Det er i "mine" øjne noget rod at køre flere udrugninger i den samme maskine, med MINDRE at man har 2 rugemaskiner, en som ruger og en anden der klækker, den maskine man bruger til at ruge kan køre uden vand og den som klækker køre med vand på konstant.

At hæve fugtigheden i rugeperioden for at klække nogle andre æg, stopper fordampningen hos de æg som ruger, det kan resultere i store våde kyllinger eller endnu være kyllingerne drukner i ægget.

Offline viktor

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 18 August , 2009, 18:02 »
så man skal altså først hælde vand på de sidste 2-3 dage?
mvh
jesper
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund