Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kyllinger dør - ikke !  (Læst 7555 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lars

• Passiv bruger
kyllinger dør - ikke !
« Dato: 11 August , 2009, 23:33 »
Jeg har prøvet at ruge nogle gange på maskine, og der kommer ca 25% fine kyllinger ud af det, da det flere af gangene har passet med at der var en høne der selv gik med kyllinger har jeg med succes givet dem "mine". Hvis jeg selv har skulle opfostre dem er de alle døde efter en uge.
De går i en papkasse, med varmelampe, der er hverken for koldt eller varmt, de har en skål med vand og en skål med foder (kyllingestart fra mølleren). De går på en bund af spåner og grus.
Der skal efterfyldes med vand, så de må jo drikke, men jeg har en mistanke om at de ikke spiser, da de typisk bliver mere og mere sløve, og jeg ikke syntes det svinder i foderet.
Kan de ikke selv finde ud af at spise ? eller skal jeg prøve med noget andet?
Har pt. 15 æg i maskinen, så jeg skulle gerne være forberedt til om 14 dage
Det er gul dværg orpington.
MVH Lars
« Senest Redigeret: 06 ſeptember , 2009, 22:00 Fra Lars »

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
Sv: kyllinger dør
« Svar #1 Dato: 12 August , 2009, 05:09 »
Hej Lars.

Noget tyder på at du har ret i at kyllingerne dør af sult, det startfoder du bruger er det i pilleform eller granuleret... nyklækkede kyllinger kan ikke æde de store piller så det skal være granuleret startfoder du bruger de første 14 dage, de første to dage æder kyllingerne ikke meget men efter 3-4 dage skulle de gerne begynde og tage fra, en god ting i starten er at fodre med fint havregryn og undulatfrø ved siden af det granulerede startfoder, nogle kyllinger skal lære at æde, du kan evt. fodre på et stykke karton så rasler det lidt når en kylling går på det, det trækker gerne de andre til, prik evt. også med en finger i foderet så det skramler lidt, lidt opmadningsfoder (ægfoder) til stuefugle æder de med begærlighed, det bruger jeg når de præsenteres for noget de ikke rigtigt gider æde f.eks. kogte kartofler, efter 1-2 dage glider kartoflerne ned uden opmadningsfoder, kogte kartofler får mine først når de er 2 uger gamle, der æder de også fint skåret græs, mælkebøtter og i særdeleshed purløg, purløg er et stort hit hos mine kyllinger.
« Senest Redigeret: 12 August , 2009, 05:25 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #2 Dato: 12 August , 2009, 06:28 »
Jeg drysser altid lidt startfoder ud på gulvet/underlaget i starten, da de godt kan have svært ved lige at finde ud af, hvor foderskålen er. Fra 1. dag går de og småskraber og nipper til, alt hvad de finder på gulvet og der finder de jo så også foderet.

Og som Bjørn siger, så SKAL det være granuleret til deres bitte lille små næb.

Du skriver du får 25% kyllinger. Det lyder ikke af mange. Er resten af æggene ikke befrugtet eller????
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #3 Dato: 12 August , 2009, 07:22 »
Lars hvor er det synd at dine kyllinger dør, jeg blender lidt havergryn og startfoder kommer lidt hirse ved, og så strør jeg det i bunden så de selv kan gå og nippe det op, så finder de hurtig ud af at der er foder i et trug til dem, så held og lykke med dem du har i maskinen  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 August , 2009, 09:07 »
Jeg brugte også i starten spåner som underlag..men her havde jeg også mange dødsfald, har på fornemmelsen at de spiste spåner,,det bedste er i starten kun at bruge aviser eller sand som underlag..det går det også nemmere for kyllingerne at finde det foder du evt. lægger til dem..kyllingerne er sarte de første 2 uger synes jeg, jeg har derfor taget konsekvensen og gir dem noget medicin i pulverform som jeg blander i vandet, noget mod coocidiose er det vist..nu dør der ikke så mange mere, det er jo bare så ærgerligt når der dør for mange..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lars

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 12 August , 2009, 09:32 »
Tak for hjælpen
Jeg vil prøve nogle af de gode råd, og så håbe det går bedre, det startfoder jeg omtaler er i pille form men er ligesom hugget i stykker så det ikke er så stort som det hønsene får. De kyllinger der er blevet ruget ud på naturlig måde, er alle blevet fodret op med det, men om hønemor har tygget det for dem først, skal jeg ikke kunne sige  ;)

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #6 Dato: 12 August , 2009, 14:24 »
Jo, Lars, Hønemor "tygger" det netop for dem. Det er noget af det, der er festligt at se ved at have en høne med kyllinger. Hvordan hun lærer dem at spise og selv findeler for store emner og "rækker" det til udvalgte kyllinger. Jeg tror også at dine kyllinger vil overleve med lidt mere omsorg - de skal simpelt hen lære at spise og at spise det rigtige. Her er de på "æggemad" og undulatblanding de første dage. En prikken med fingeren i maden får dem til at stimle sammen som om mors næb - og så spises der /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #7 Dato: 12 August , 2009, 16:14 »
Jeg syntes at man ofte lige skal vise kyllingerne at det er mad og lige lave lidt spiselyde.... guk guk guk .... altså at efterligne hønemors mad lyd.

Havregryn opblødt i vand i små portioner er også godt.
Undulatblanding og hirse ligeledes.

Held og lykke fremover.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 12 August , 2009, 20:36 »
Mine får undulatfoder de første par dage indtil de har lært at spise, derefter blander jeg lidt startfoder i. Det går fint. jeg hakker med en negl ned på kanten af foderautomaten, så lyder det som når hønemor hakker i skålen og fortæller at der er mad. Jeg har også engang optaget en skruks spiselyde på min mobil og afspillet den for mine maskinrugede kyllinger mens jeg hakkede med neglen, det virkede :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 17 August , 2009, 12:50 »
Jeg tror egentlig det med bundlaget er vigtigt - hvis man bruger sand fra stranden vækker man dels kyllingernes trang til at 'pikke' i noget, fordi der er forskellige farver i sandet, og dels kan de finde små sten til kråsen. Tag derfor ikke det allerfineste sand. De blanke undulatfrø er også gode til at vække deres opmærksomhed i starten.
Jeg har altid brugt dette bundlag, og har ikke oplevet kyllinger, der ikke spiste fra starten.
Mvh Marianne

Offline Lars

• Passiv bruger
Sv: kyllinger dør - ikke !
« Svar #10 Dato: 06 ſeptember , 2009, 22:02 »
Der kom 5 kyllinger ud af de 15 æg, ikke voldsomt imponerende, men ok.
Der er stadig 4 i live her 14 dage efter og de trives godt, og er så småt ved at få vingefjer.

Tak til alle for de gode råd - de virkede

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 06 ſeptember , 2009, 22:09 »
Dejligt, Lars!  :D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 06 ſeptember , 2009, 22:38 »
Jeg syntes at man ofte lige skal vise kyllingerne at det er mad og lige lave lidt spiselyde.... guk guk guk .... altså at efterligne hønemors mad lyd.

Jamen, jeg kan levende forestille mig Lene kravlene på alle fire i sit nye hønsehus med et stort papnæb på, guk guk guk...  ::) ;D ;D

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #13 Dato: 06 ſeptember , 2009, 22:45 »
Jamen, jeg kan levende forestille mig Lene kravlene på alle fire i sit nye hønsehus med et stort papnæb på, guk guk guk...  ::) ;D ;D

Nå, det kan du !!  *g *g *g *f

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 06 ſeptember , 2009, 22:46 »

*g *g *g *g *g