Vi mangler en smiley. En der hiver alle hår af hovedet.

Har haft nogle ubehagelige oplevelser med silkehaner over weekenden.
Inden det gik galt havde jeg 1 hane og 1 høne gående sammen med 8 kyllinger, ikke deres egne. Og det gik fint. De gik i deres eget aflukke, et stykke fra hønsehus/gård.
I hønsehuset/gården gik 2 silkehaner, sammen med alle mine store høns og 2 New Hampshire haner. Ingen problemer. Udover at silkehanerne forsøgte at træde nogle af de store høns, uden synderlig succes. Silkehanerne var for korte

.
Jeg hentede et par silkehøner (hos Tommy) lørdag formiddag og satte dem i hønsehuset/gården sammen med en halvstor silkehønekylling jeg havde gående andetsteds. Dvs ind til de 2 haner der indtil da omgikkes hinanden, og de 2 New Hampshire haner, også indtil da, uden problemer.
Det skulle jeg aldrig have gjort. Pludselig hørte jeg en masse larm fra hønsegården, og da jeg kom derover, kunne jeg se to silkehaner, som tilsyneladende på skift var i kamp med den yngste af mine New Hampshire haner. Blod i hoved og på hals af silkehanerne. Så meget resolut tog jeg New Hampshire hanen ud og slukkede på hovedafbryderen. Den kunne jo ikke være bekendt på den måde at sætte sig op mod mine små, nuttede og uskyldige, silkehaner.
Nå, men regnede jo med at alt så var fryd og gammen i hønsegården igen, og der var ingen lyde som kunne indikere yderligere ufred.
Et par timer efter ville jeg lige se til de nye frøkener, og samle æg. Da jeg kommer ind i hønsehuset, danser de 2 silkehaner rundt om hinanden og er fuldstændig indsmurt i blod i hoved og på hals. Min tilstedeværelse syntes ikke at påvirke dem. De havde helt klart et eller andet kørende som de bare skulle have afgjort.
Resultatet er at jeg nu kun har 1 silkehane i hønsegården, sammen med 4 silkehøner, og min besætning er blevet 1 silkehane kortere.
Jeg kunne godt tænke mig at høre om I andre har samme erfaringer. Altså, hvis der er mere end 1 silkehane i det 'aflukke/gård' hvor der er silkehøner til stede. Bliver der så, indædt, slagsmål mellem silkehanerne.