Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Pindsvin spiser også kyllinger  (Læst 13065 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Viben schliemann

• Gæst
Pindsvin spiser også kyllinger
« Dato: 02 August , 2009, 10:10 »
Syntes jeg ville nævne det, da jeg selv engang har oplevet det.

Vi elsker pindsvin her i huset og da høsten stod for døren syntes vi at vi godt kunne holde dem i bur til marken var høstet.

Vi havde på det tidspunkt 5 pindsvin som kom og fik mad hver aften, så de var nemme at få fat på.

I vores uvidenhed satte vi dem sammen med vores kalkunkyllinger som på det tidspunkt var 4 uger og stor var vores spørgsmålstegn  ???  da vi næste morgen så at de havde spist den ene.
Vi fik hurtigt dem sat i hver deres bur, og bagefter når vi tænkte over det, så kan vi godt se at vi ligefrem havde saveret maden for dem da det jo er små rovdyr.  ::)

Så var det jeg tænkte at der jo også er mange som indimellem mister kyllinger selv om de gå ved skruk og måske kan synderen være af den slags.

Mvh Viben

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Pindsvin spiser også kyllinger
« Svar #1 Dato: 02 August , 2009, 10:15 »
Mon ikke kalkunkyllingen er død af andre årsager - og derpå spist? Jeg ved at pindsvin tager nedfaldne fugleunger ligesom de spiser snegle og store biller med fornøjelse. Men at slagte en kalkun  ???
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Viben schliemann

• Gæst
« Svar #2 Dato: 02 August , 2009, 10:25 »
Nej, desværre ikke.  :(

Alle kalkunkyllingerne var friske om aftenen, så det kan kun være pindsvinene.

Mvh Viben

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 August , 2009, 10:51 »
Det havde jeg ikke tænkt over, men det virker jo egentlig logisk nok, da pindsvin jo er rovdyr.
De kan også fine på at tage fasankyllinger, hvis de kan slippe af sted med det, så hvorfor ikke også en kalkun, eller en kylling ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 02 August , 2009, 13:32 »
Ja, man skal ikke undervurdere pindsvinet som rovdyr. Det er en forbløffende hurtig dræber med meget skarpe bisser - og det er helt rigtigt, at det er ikke lige det første man tænker om dem.

GKV

• Gæst
« Svar #5 Dato: 03 August , 2009, 22:56 »
Åh ja de kære pindgrise, hvor var vi da glade for dem !!! De kom aften efter aften og fik kattemad og de blev skam også afloppet. Fantastisk at tage dem op, viklet ind i et håndklæde og langsomt se dem slappe af og blotte den lille mave <. <.

Vi havde jo alle disse kyllinger gående frit sammen med kalkunkyllingerne og aldrig havde de rørt dem, men ligefrem sætte dem i kravlegård sammen var altså for fristende.

Uhm, morgenmad på sengen /2 /2

Gunni.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 04 August , 2009, 00:34 »
der er jo heller ikke den store forskel på nedfaldne fugleunger og snorksovende kyllinger ..de ligger jo ozz bare der *gg*
Med venlig hilsen Søs

Anjasika

• Gæst
« Svar #7 Dato: 04 August , 2009, 07:26 »
Jeg fik hevet taget af en pindsvinerede den anden dag. Pindsvinemor havde valgt at få ungerne i min halmstak. Nå men moderen sad og gemte sig under en palle, hvor hun fik hevet halm ind og lavet en ny rede, og så kunne jeg lige skubbe hendes fire unger ind til hende. Det er bare hyggeligt at de også bor i stalden, men lidt uhyggeligt at læse denne tråd. Mine pindsvin bor 4 meter fra mine kyllinger. Nå men hurra for trådhegn. Er sikker på pindsvinemor spiser de korn jeg for tabt på gulvet. Ude i frugtlunden er der mange af deres lorte, så jeg har faktisk tænkt på om jeg mon har en hel koloni boende ;D

GKV

• Gæst
« Svar #8 Dato: 04 August , 2009, 09:32 »
Hvis jeg var dig ville jeg slet ikke bekymre mig, vores episode med grisene var jo en helt anden, idet de var lukket sammen på et lille areal.
Jeg anser i hvert fald ikke pindsvinet for en kyllingedræber under normale forhold, bare lidt af en æggetyv, hvis den har muligheden.
Her hvor vi bor nu ser vi dem kun når de er kørt over, men det er jo nok fordi der er så megen udenomsplads.

VH Gunni.

Lena

• Gæst
« Svar #9 Dato: 04 August , 2009, 09:59 »
vi var igang med at gøre gårdspladsen klar til nyt toplag og i oprydningen fjernede vi en bunke skrammel. OG NÆH, men se. En lille rede med pindsvine-mor og 5 unger.  Jeg ÆLSKER simpelthen pindsvin.
De er bare så søde.  *p
Dejlig oprindelig dansk dyr i vores natur. Ikke fordi jeg ønsker dinosaurene tilbage.  Vi fik reden flyttet og håber at hun accepterer flytningen.  Ingen bekymringer angående kyllinger eller æg her hos mig.  Hun kan slet ikke komme ind er jeg sikker på.
Ræv, rotte, mår og skader er nogle af de mere aggressive og intelligente rovdyr jeg holder mest øje med. Men alligevel en interessant oplysning vil jeg sige.  :) <A

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #10 Dato: 04 August , 2009, 10:47 »
Håber at det går godt med flytningen. Hvis ikke, så husk foreningen Pindsvinevennerne, der er klar til at rykke ud og redde de små (truede) priklinger...... De har en hjemmeside og svarer døgnet rundt ;).
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Lena

• Gæst
« Svar #11 Dato: 05 August , 2009, 16:13 »
tak Ankerine...- Pindsvine-vennerne kender jeg da forresten godt lidt til, men havde egentligt glemt alt om dem i vores hastværk og redningsaktion. Man kunne sikkert få lidt mere info der.  /o

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Pindsvin spiser også kyllinger - eller gør de?
« Svar #12 Dato: 26 August , 2009, 01:36 »
For nu at vende tilbage til de "kyllinge-/kalkundræbende pindsvin", så har jeg omsider fået svar på mit videresendte spørgsmål til "Pindsvinevennerne":

"Det er fuldstændig usandsynligt, at pindsvin skulle have dræbt så stor en fugl. Men hvis ungen har været syg eller døende eller ligefrem død, kan det ikke udelukkes, at pindsvin har bidt eller gnavet i den, især under så unaturlige omstændigheder som at være lukket inde i et bur sammen med fjerkræ - og sandsynligvis uden mad! - (man kan stille kattetørfoder og vand frem).

Det er ellers fint, at landmanden tænkte på pindsvinene, hvoraf mange netop bliver mast under høsten. Det er bare vigtigt, at indespærringen varer så kort tid som muligt - nogle timer -  især da der kan være tale om diegivende hunner, som har en redefuld sultne unger ventende et sted - og det er meget vigtigt, at pindsvinene bliver sat ud nøjagtigt samme sted, de blev indsamlet fra."

Med venlig hilsen
Rosemarie Beiersdorfer
Pindsvinevennerne i Danmark

Selvfølgelig er det et trosspørsmål, men jeg tror nu også at kalkunkyllingen var død af naturlige årsager, da den blev spist!

Jeg ændrede lige teksten, så den blev mere læsevenlig /Marianne - moderator
« Senest Redigeret: 26 August , 2009, 07:14 Fra Marianne Vedel »
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #13 Dato: 26 August , 2009, 08:15 »
Tak, Maianne - der var vist lidt kommunikationsproblemer computerne imellem :D.
@Lena: Hvordan gik det med din lille flyttede pindsvinefamilie? Blev moderen hos dem?
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

GKV

• Gæst
« Svar #14 Dato: 26 August , 2009, 08:45 »
Altså Ankerine, det var 8 uger gamle kalkunkyllinger og de var sunde og raske, resten endte som voksne som store flotte slagtedyr. Der er ingen grund til, at så tvivl om, hvad jeg fortalte og forøvrigt var det så os og netop ikke landmanden der var bekymrede, idet han havde sat sig for at høste det meste af natten. Han var bestemt ikke typen der ville starte fra midten af marken, langt mindre tage hensyn til vilde dyr.

Situationen var ganske rigtigt unarturlig, de gik i en relativt stor kravlegård med tag og voilerenet, 9 kvm. som vi normalt brugte til kalkunkyllingerne om natten.Vi bebrejdede ikke grisene, men blev bare overrasket over, at de kunne finde på det og var da klar over, at det var den specielle situation der var årsagen. Det kan du jo så fortælle pindsvinevennerne.

Det var VORES pindsvin ( Mor overvintrede i laden i en bunke halm) og vi havde som sagt passet dem i alle ender og kanter sommeren igennem, men jeg skal da gerne holde snitterne fra tasterne en anden gang, jeg har noget at berette, der er lidt usædvanligt.

Og Nej, vi gjorde ikke dyrene fortræd, mor og unger var sammen, kravlegården stod på vores gårdsplads, samme sted som de blev fodret.

Da vi solgte ejendommen fortalte vi køberne om grisene og de lovede at tage vare på dem fremover, hvis de stadigvæk søgte hen til huset.

Desværre er det jo sket før digitalkameraernes tid ellers havde det været foreviget og dermed også bevist.

VH Gunni.