Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skræmt underhøne gemmer sig, slutning  (Læst 4345 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maja

• Passiv bruger
Sv: Skræmt underhøne gemmer sig
« Svar #15 Dato: 30 Juli , 2009, 14:37 »
Hvor er det ærgeligt jeg ikke har et kamera. Nu har jeg brugt 3 timer på at dele hønsegården og lavet et palads til prinsessen. Jeg havde tænkt mig at dele den op under alle omstændighedder for jeg har 2 huse og vil godt have lidt mere styr på farverne.
Så da jeg var færdig satte jeg hende i hønsegården og lukkede lemmen. Hun står stædigt på trinet ind til huset og vil ind. Men jeg lukker hende ikke ind før til aften. Om lidt går jeg ud og spreder lidt vildtfuglefrø i hønsegården.
Jeg har fundet ud af at det mest er hendes egen mor hun er bange for, hun er førehønen, så når hun er faldet til ro (hvis hun gør) vil jeg prøve at sætte den næstlaveste i hirakiet ind til hende.
Det bliver noget rod med farveopdelingen, men jeg må jo lige tage 1 ting ad gangen.
Det bliver også noget rod med rugeægene for jeg samler æg på bestilling.
Jeg føler jo ikke at jeg med god samvittighed kan sælge hende, men hvis hun kan med resten af flokken kunne jeg jo sælge førehønen fra, ved ikke om det er en god ide?
Tak for jeres gode råd. Nu må vi se om det virker.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 30 Juli , 2009, 15:55 »
Det kommer jo an på så meget.. men hvis førerhønen faktisk er liiige skrap nok.. det oplevede jeg jo med mine brakler for nylig, så hjælper det ihvertfald ikke, at slagte eller sælge den underste høne, som bliver kanøflet. Da ville det hjælpe mere at skille sig af med "mobberen" end med offeret.

Mine to ondskabsfulde brakel damer blev sendt hjemmefra. Deres to ofre fik nyt hønsehus og nye makkere og det kører som smurt i olie. Også for de to onde damer (som fik så mange bank de første dage. Så lærte de at opføre sig ordentligt, og nu fungerer det.) Jeg ville nok ikke sælge en ond høne uden advarsel til den nye ejer. Det er jo en vurderingssag om den nye hane/ førerhøne i den nye flok kan ordne madammen!

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 30 Juli , 2009, 16:29 »
Jeg vil også mene, at hvis der er en bestemt høne der er styg mod hende, så må det være hende der ryger for øksen eller til salg.
Vi har altid været ret konsekvente her i vores hønsegård. Det er klart der er noget hieraki blandt hønsene, men der skal ikke være noget med grove overfaldt eller gruppetæsk, så ryger dem der er for slemme, ikke den svage.
Om det er det rigtige at gøre ved jeg ikke, men det er det vi har det bedst med og det er måske også derfor vores høns/haner er nemme at komme til, for dem der har for meget temperament har vi skilt os af med.

Offline Maja

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 30 Juli , 2009, 17:27 »
Jeg syntes nu heller ikke førehønen er specielt skrap. Det går jo også fint med de andre sammen.

Men nu er Prisessen vågnet lidt op til dåd, hun har støvbadet og gået og pillet korn. Hun er meget opmærksom på de andre men jeg tror hun er klar over at de ikke kan komme ind til hende. Jeg har åbnet igen så hun kan gå ind igen, men hun er stadig ude. Så langt så godt. :P

Ved så ikke lige hvor længe jeg skal lade hende gå sådan før jeg sætter et par andre ind til hende.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #19 Dato: 31 Juli , 2009, 22:29 »
Hej Maja. Ser ud som det går fremad med det lille stridsproblem, hvilket er glædeligt. Skulle det imidlertid ikke lykkes dig at finde en holdbar løsning på problemet og du beslutter dig for at skille dig af med en af madammerne, vil jeg gerne prøve om jeg kan håndtere den hos mig. Du skal blot lade mig vide.

Mvh
Erik
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #20 Dato: 01 August , 2009, 07:28 »
Tankeeksperiment: gad vide hvordan det ville gå, hvis man tog førerhønen og underhønen, og flyttede dem sammen til en fremmed hønsegård? Så ville det jo være "dem" mod "os".
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 01 August , 2009, 09:11 »
Ved ikke hvordan det ville gå Marianne, men det lyder faktisk som en rigtig god ide  ;)

Offline Maja

• Passiv bruger
Sv: Skræmt underhøne gemmer sig - forsættes
« Svar #22 Dato: 01 August , 2009, 23:29 »
Tja jeg håber jo på at problemet løser sig, jeg kan ikke skille mig af med de 2 hvide, for så har jeg ingen hvide. Som ellers er den farve jeg holder mest af at kikke på.
Da jeg jo fik solgt alle kyllingerne. <L <W
Jeg håber på at få en skruk eller 2 igen snart, så jeg kan få noget at vælge imellem.

I går gik Prinsessen som en løve foran tråden i sin egen indhegning og ville ud til de andre, i den extra hønsefold. Det fik hun så lov til.  <P
Det gik godt i 10 minutter indtil Hr. Hansen skulle vise hvor meget han havde savnet sin yndlingshøne. <. <- <+

Hun skreg i vilden sky og gemte sig under en hyld. Der lå hun så i 10 min som en struds. Men Så kom Fru Olsen  <C forbi og så tog Prinsessen  *d benene på nakken og masede sig ud af den intermistiske indhegning , som ellers er nok til at holde dem inde.  <T
Hun gik over og lagde sig under Pilen, der hvor hun gik med sine kyllinger. Så kunne jeg ellers lige så stille bære hende indenfor. I dag har hun så tøffet rundt for sig selv, jeg har ikke haft tid til at holde øje med hende.
Hvad det ender med vides ikke, men skal da nok fortælle hvad vej det går.
Det er jo lidt hyggeligt at skrive om det her i dette dejlige forum. /o
Man kan jo ikke kalde det et problem, det er jo nogen af de hovedbrud der følger med, når man elsker høns <K <F !n !l !k !u
Eller hvilket som helst hobby dyr iøvrigt.
 <E for jers deltagelse og gode råd.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 01 August , 2009, 23:43 »
Nu er der sikkert nogen der mener jeg er dyrplager, men jeg ELSKER dyr og derfor vil jeg ikke stå og se på at de behandler hinanden sådan.
Når jeg lukker skrukker eller nye høns ind i gården står jeg selv derinde som "overhønen" med min forlængede arm (en bambuspind) som vi normalt bruger når vi har kyllinger, for vi gider ikke blive ved at løbe hele gården rundt. Pinden fungerer normalt som forlænget arm og ikke pisk. Jeg går ikke ind for at slå dyr.
MEN, når der kommer nye står jeg som sagt derinde de første 10 min. og den eller de høns eller hane der hakker på skrukken eller de nye får altså et lille rap i r..... Det hjælper at overhønen blander sig. Så holder de hurtigt op med det pjat. Det kan godt være nogen synes jeg er ond, men jeg pisker dem ikke og jeg slår dem heller ikke så de ruller gennem gården. Det er blot en lille markering, som hvis jeg som høne hakkede på dem.

Skriver det lige igen så ingen misforstår mig:
DET ER KUN EN MARKERING  ;D ;)

Offline Maja

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 02 August , 2009, 00:00 »
Ja den er god med dig 8) , lige så snart du har vendt ryggen til har de deres egen lov og jeg kan så gu ikke stå hele dage og holde styr på dem.  ;D
Så vidt jeg har set er fru Olsen der kun med en svag markering, men Prinsessen Panikker totalt.
Hanen er også meget blid, hønsene har ikke så meget som en knækket fjer på ryggen.
Jeg har også markeret mig som OverHøne, men det er de da ligeglade med når jeg ikke er der.
Jeg tror desværre at det vil være det bedste hvis Prinsessen kunne få et hold kyllinger mere og så sælges til en tom hønsegård. For der er ingen problemer med de andre.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 02 August , 2009, 00:10 »
*GH*...jeg har gjort det samme når en ny lille vag pylle skulle ind til de andre. behøvede ingen pind ... blot en høj rømmen HRMHmmm...... så glor de åndsvagt op på mig og lader være med at hakke. men lizzå snart jeg vender ryggen til såååååååå ...... ja ja ..gør det nu alligevel ..naiv som jeg er   :D
Med venlig hilsen Søs

Offline Maja

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 02 August , 2009, 00:44 »
@ Pilegården Jeg skal nok huske dig hvis jeg skal af med en af de hvide, eller hvis det lykkes mig at få flere kyllinger i år.
Sidste år havde jeg vinterskrukker, der fik lov at ruge, men den hopper jeg ikke på igen, det er for bøvlet. Jeg syntes heller ikke det er optimalt for kyllingerne. Selvom jeg jo sørgede for at de fik hvad de havde brug for.

@ Søs tror du ikke det kan lykkes for dig at få en Hvid derovre i det Mørke Jylland? Hvis ikke så skal jeg nok huske dig også. Jeg vil også gerne sende dig lidt rugeæg, hvis du får en skruk.
Håber Prinsessen snart lægger æg igen og bøjer sig i støvet for Hr. Hansen ;D
Ja signal indlæring med lyd er et supert værktøj til dyr, det bruger jeg også.

@ Lisbeth Jeg er ikke i tvivl om at mine kyllinger har det godt hos dig. Mit indlæg er ment lidt humoristisk.
Det er ikke et stort problem, men noget der skal løses. Problemet ligger mere i at Prisessen er kommet lidt ind under huden på mig, jeg knytter mig ellers ikke til mine dyr på denne måde, da jeg så ikke kan slagte, spise eller sælge. Men Prinsessen har ramt mig.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 02 August , 2009, 09:08 »
Kommer tid kommer glæde ...jeg har ikke travlt....  :D ..lige pt syns jeg faktisk mine 2 silkekyller ligner tøser alligevel ??  ::) ikk til at finde ud af  :D
Med venlig hilsen Søs

Offline Maja

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 06 August , 2009, 14:24 »
Det jeg gør ser ud til at virke, dog kender jeg endnu ikke det endelige resultat, men jeg håber min tålmodighed virker.

Efter et par dage alene opførte prinsessen sig mere som en alm høne, så jeg valgte at sætte en anden underhøne ind til hende. Efter et par dage var de pot og pande. Derefter endnu 1 høne ind til dem.
De hygger sig alle 3 nu ( er dog holdt op med at lægge æg,).

Hanen går så med fru Olsen og en vildtfarvet. Om et par dage flytter jeg så den vildtfarvede. Om en lille uger flytter jeg så hanefar. Så må jeg se om prinsessen panikker igen, for så tror jeg ikke jeg orker hende mere. Jeg har så tænkt mig fru olsen får en tid alene, inden hun sættes ind til dem.

Hvis hun laver balade, <P så bliver hun sat til salg. Hvis altså  *d Prinsessen skal blive.

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 07 August , 2009, 19:52 »
Maja,  *b   hvor er du sød!
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk