Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Orm og behandling, Hjælp  (Læst 18185 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maja

• Passiv bruger
Orm og behandling, Hjælp
« Dato: 27 Juli , 2009, 14:20 »
I går og i dag har jeg opdaget at der er en i min flok der har orm.
Jeg river ofte, min hver 2-3 dg, der hvor de sidder når de sover. Der er kun klatterne fra 1 høne der er orm i. I aften når jeg ved hvem af dem det er, vil jeg isolere hende i et kyllingebur i haven.

Ormen er rødligt brunlig og på tykkelse med en ukogt spagetti.
Jeg håber at kunne fange det i opløbet.
Jeg er nået frem til at jeg måske kan bruge Flubenol.?

Mit spørgsmål går på om det er nok at behandle den ene eller om jeg skal give hele flokken.
Jeg vil så lige vende jorden i hønsegården samtidig. Eller er det bedre at vande med Hydratkalk?
I aften vil jeg starte en masiv hvidløgs kur, som forebyggende. De får jævnligt hvidløg, men har desværre ikke givet i et stykke tid. Har ikke haft orm før.

Jeg ved der har været skrevet meget om orm og ormekure og jeg har læst om det.
Hvis der er nogen der ligger inde med dette eller et lignende middel, var det måske muligt at købe lidt til en enkelt høne, så jeg slipper for alt dyrlæge bøvl, resepter, store mængder ormemiddel, jeg måske slet ikke får brug for. Er det dyrt?
Gode råd modtages med taknemlighed.
Hilsen Maja

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Orm og behandling, Hjælp
« Svar #1 Dato: 27 Juli , 2009, 14:35 »
Maja, jeg ville behandle alle høns, når først der er konstateret orm.

Det er bare for at være sikker på at slippe af med det en gang for alle, ellers kan det køre rundt mellem hønsene, og du kan starte forfra med den høne du allerede har behandlet.
Ormebehandling er jo en gift, som dræber hvad der er lige her og nu, og dagen efter er giften ude.

Det er muligt du skal gentage en behandling, for at være sikker på, det er væk, måske dette kommer an på, hvilket middel der bruges.

Hvis du i forvejen har dyr, og har en dyrlæge du bruger, så kan man ofte ringe til ham/hende, og så laver dyrlægen en recept direkte til apoteket, og du slipper så for en konsultation til adskillige hundrede kroner.
« Senest Redigeret: 27 Juli , 2009, 14:37 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2009, 16:46 »
Har også hørt at saltsyre skulle være godt mod orm ;) Desuden siger mange gamle bønner at de giver deres grise bynke mod orm, men det er vist forebyggende ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2009, 18:42 »
Du skal behandle alle dyrene. Ring til dyrlægen og få enten flubenol eller Panacur. Det skulle gerne løse problemet :D

Offline viktor

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 Juli , 2009, 17:23 »
Hej...

Jeg har netop i dag konstateret nogle hvide, korte orm i afføringen fra en enkelt høne. Og det er jo ikke så godt. Jeg tror jeg prøver saltsyrekuren, men vil lige nævne, at grå bynke gror vildt i hønsegården, (og de napper faktisk til det), men det har altså ikke vist sig effektivt hos mig.
mvh
jesper
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
« Svar #5 Dato: 28 Juli , 2009, 18:26 »
Vi bruger saltsyre til vores høns, de har ikke orm... Her er opskriften som jeg fik af en meget gammel hønseavler...

Det passer med 1 spiseskefuld til 10 liter vand
gives 2-3 dage i træk - vent så mindst i 1-2 mdr. inden de kan få en kur

Mvh. Erling
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 29 Juli , 2009, 07:30 »
Du skal nok have fat i dyrlægen, for det er ikke ok at købe medicin hos hinanden:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,3375.0.html
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 29 Juli , 2009, 07:34 »
Lige et spørgsmål. De der orm i har konstateret bevæger de sig er det derfor i kan se at det er orm ?
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #8 Dato: 29 Juli , 2009, 07:49 »
@Marianne

Nej, du har ret i, at man ikke bare får medicin hos hinanden, men når vi så snakker om sådan noget som ormekur, som jo som sådan ikke er et medicin, men et giftstof, der kan man altså spare rigtig mange penge ved at købe hos en bekendt.
Ormekur var for bare ganske få år siden ikke receptpligtig, men der var nogle der overdrev brugen af dette, og for at komme dette til livs, blev den så receptpligtig.
Der findes en del, som køber dette i udlandet, netop for at få det uden betaling til dyrlæge, og samtidigt snakker vi en helt anden pris.
Det, at man skal kontakte en dyrlæge for dette mener jeg er optrækkeri.
Iøvrigt bliver der ikke lavet en undersøgelse for orm, når man beder om en kur mod dette hos dyrlægen.

Vi havde Giardia for et stykke tid siden i katteriet, og der fik vi panakur til at behandle dete med, jeg tror, at hvis vi havde brugt det til ormebehandling istedet, så havde vi haft nok til de næste 30 år, så meget røg der igennem.

@Kate

Ja, de bevæger sig. Dog, hvis der er tale om bændelorm, så er det ikke sikkert, der er noget der bevæger sig, men disse er heldigvis ret så sjældne.
« Senest Redigeret: 29 Juli , 2009, 07:52 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline viktor

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 29 Juli , 2009, 09:30 »
Hej...
Osse "mine" orm bevæger sig flittigt. Er det nok at behandle hønsene? Skal man ikke behandle hønsegården på en eller anden måde, så de ikke smitter sig selv igen?
mvh
jesper
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Maja

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 29 Juli , 2009, 10:30 »
Tak for alle jeres svar. Umiddelbart syntes jeg at saltsyre lyder noget barsk, det affedter jo hele tarmsystemet. Jeg kunne da forestille mig ( uden at vide det) at det vil gøre hønen mere sårbar overfor andre angreb.
Med hensyn til at købe dette middel af andre, så var det fordi jeg netop havde hørt det som Børge beskriver.
Mange ligger jo inde med et helt husappotek pga. disse store mængder man skal købe.
Da jeg kun har 6 dyr har jeg valgt at forsøge mig med naturmetoden.
De får hver dag en stor mængde hvidløg med timian og bynke. Desuden er jeg ved at læse om alovea og Regnfang, men har svært ved at finde noget om docering, som også skille kunne bruges mod orm.
Jeg holder dagligt øje med klatterne og hvis blot 1 høne mere får det eller den der har det, stadig har det om en uge, vil jeg købe et ormemiddel. Om ikke andet opbygger det jeg giver nu, jo deres forsvar mod angreb.
Jeg ved godt at mange her ikke har fidus til dette, men nu får det lige lov at komme an på en prøve.
Jeg har hørt at Vanding af hønsegården med Hydratkalk er virksom overfor parasitter , men jeg ved ikke om det virker på orm.

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #11 Dato: 29 Juli , 2009, 11:06 »
Maja, jeg er sikker på, at hvis du henvender dig hos dyrlægen, så ligger de inde med noget der kan kurere ormene, det er dog muligt, at der skal skrives en recept til apoteket.
Og det vil så ikke komme til at koste dig en konsultation, men bare prisen på medikamentet.

Til vores katte mener jeg at de tabletter, vi giver dem, koster omkring 70,- stykket, men jeg ved, at man kan få Panacur som pasta, og der giver man bare et antal cm pr kilo dyrevægt.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 29 Juli , 2009, 11:13 »
Jeg vil gerne slå fast, at forums holdning er som Marianne skriver og linker til:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,3375.0.html

Gamle råd som saltsyre osv. er velkomne, så længe vi blot husker at det er på eget ansvar at benytte sig af disse.

Susanne / admin.
Hilsen Susanne

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #13 Dato: 29 Juli , 2009, 11:15 »
Susanne

Den er jo lige trukket op...

Har du set der efterfølgende har været nogen, der forsøger at bytte sig til, købe hos andre eller lignende....

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #14 Dato: 29 Juli , 2009, 11:16 »
Altså, holdningen fra DFF er klar

Men hvad man reelt gør derude, det er jo ikke DFF's sag, bare der ikke foregår handel over dette forum
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail