Ja, det er desværre umuligt, at forklare dem dette.
Vi har tidligere haft en 4 kuld om året, og hver gang skal man have noget mod orm, for det siger Felis Danica's regler, at kattekillinger skal være behandlede, og jeg vil vædde på, at der ikke er mange af disse killinger der reelt har orm.
Tidligere kunne man komme over dette til en rimelig pris, men så gik der dyrlæge i det, og det blev receptpligtig, samtidig med at priserne tårnede op mod himlen, det kan sg. godt pi... en lidt af.
Det svære i brugen af disse medikamenter er jo, at nogle vil helst ikke bruge mere, end allerhøjest nødvendigt, medens andre vil hellere forebygge adskillige gange om året, og netop disse ødelægger det for alle de andre, der har et fornuftigt forhols til ormebehandlinger.
Nøjagtigt det samme kan siges om loppekure, dette er dog ikke receptpligtig (endnu), men det har jo allerede vist sig, at flere af disse midler er lopperne blevet resistente overfor, igen fordi nogle ikke kan tolerere, at netop deres lille mis eller vovse skulle gå hen og få en loppe.
Jeg mener her, at lopper ikke er noget man skal forebygge, men allerhøjst behandle, når de har fået det.
Når så alt dette er sagt, så vil jeg godt understrege, at det som jeg skal bruge af medicin, eller giftstoffer, det får jeg altsammen igennem min dyrlæge, hvor dyrlægen vurderer, om dyret skal tilses.