Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Orm og behandling, Hjælp  (Læst 18189 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Orm og behandling, Hjælp
« Svar #15 Dato: 29 Juli , 2009, 11:19 »
Her er lidt mere om orm (med billeder..)
http://www.lr.dk/fjerkrae/informationsserier/artikler/fjk_artikel_09050.htm

Bemærk at

Orm kan ikke udvikles til infektive stadier, når temperaturen er under -10 °C til -15 °C eller over 34 °C, når der ingen ilt er til stede, eller når æggene udtørres f.eks. ved direkte solskin.

Temperaturen er nok ikke en mulighed, men udtørring i sollys kan udnyttes.

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #16 Dato: 29 Juli , 2009, 11:47 »
Børge, jeg kan kun give dig ret i, at det er ærgerligt, at det er blevet receptpligtigt, jeg river da også mig selv i håret, når jeg skal have medicin mod bændelorm til min kat, det koster en halv formue, for ampuller til et par gange  >:(
Men hvordan forklarer man lige en kat, at den ikke skal fange og spise mus, som jo desværre er værter for bændelorm?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #17 Dato: 29 Juli , 2009, 12:00 »
Ja, det er desværre umuligt, at forklare dem dette.

Vi har tidligere haft en 4 kuld om året, og hver gang skal man have noget mod orm, for det siger Felis Danica's regler, at kattekillinger skal være behandlede, og jeg vil vædde på, at der ikke er mange af disse killinger der reelt har orm.
Tidligere kunne man komme over dette til en rimelig pris, men så gik der dyrlæge i det, og det blev receptpligtig, samtidig med at priserne tårnede op mod himlen, det kan sg. godt pi... en lidt af.

Det svære i brugen af disse medikamenter er jo, at nogle vil helst ikke bruge mere, end allerhøjest nødvendigt, medens andre vil hellere forebygge adskillige gange om året, og netop disse ødelægger det for alle de andre, der har et fornuftigt forhols til ormebehandlinger.
Nøjagtigt det samme kan siges om loppekure, dette er dog ikke receptpligtig (endnu), men det har jo allerede vist sig, at flere af disse midler er lopperne blevet resistente overfor, igen fordi nogle ikke kan tolerere, at netop deres lille mis eller vovse skulle gå hen og få en loppe.
Jeg mener her, at lopper ikke er noget man skal forebygge, men allerhøjst behandle, når de har fået det.

Når så alt dette er sagt, så vil jeg godt understrege, at det som jeg skal bruge af medicin, eller giftstoffer, det får jeg altsammen igennem min dyrlæge, hvor dyrlægen vurderer, om dyret skal tilses.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 29 Juli , 2009, 12:30 »
Marianne... jeps vores mis forstår heller ingen argumenter ..og nu har vi ham jo bla også for han kan holde musene i ave. han får kun ormekur hvis jeg synes han er ved at blive for slank ..... udover det prøver jeg at være en smule forebyggende.... Han elsker hønseguf med hvidløg og levertran *ss*
Med venlig hilsen Søs

GKV

• Gæst
« Svar #19 Dato: 29 Juli , 2009, 12:58 »
Jeg kan til dels forstå det med ormekurene at man har skredet ind. Mange orm er resistente og lige nu er der kun et middel der virker på spoleorm hos heste. Når ormene har kringlet det middel også, ja så er det sket.

Men oveni i alle de andre uoverskuelige forordninger, regler og paragraffer er det altså for meget.

Vi grinede engang af Russerne og deres papirnusseri, vi kan vist godt smøre det grin af igen.

Jeg slettede lige hestesnakken ;D ;D

VH Gunni..
« Senest Redigeret: 29 Juli , 2009, 14:26 Fra GKV »

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #20 Dato: 29 Juli , 2009, 13:22 »
Her er lidt mere om orm (med billeder..)
http://www.lr.dk/fjerkrae/informationsserier/artikler/fjk_artikel_09050.htm

Bemærk at

Orm kan ikke udvikles til infektive stadier, når temperaturen er under -10 °C til -15 °C eller over 34 °C, når der ingen ilt er til stede, eller når æggene udtørres f.eks. ved direkte solskin.

Så har vi endelig fundet noget positivt ved den globale opvarmning!  ;)
Temperaturen er nok ikke en mulighed, men udtørring i sollys kan udnyttes.

Jeg fiksede lige din quote for dig :D / Marianne - moderator
« Senest Redigeret: 30 Juli , 2009, 08:54 Fra Marianne Vedel »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #21 Dato: 29 Juli , 2009, 13:23 »
Øh, der gik kludder i citatet i mit indlæg???
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Maja

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 29 Juli , 2009, 13:31 »
Så må en gasbrænder i hønsegården jo være effektiv! Og ret overkommeligt.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 29 Juli , 2009, 14:58 »
Min kat spiser også mange orm og havde konstant orm. Lige når den havde fået en kur til 130 kr fik den orm igen efter en uges tid. Men så købte jeg noget hvidløgsgranulat på Møllen somer beregnet både tilkøer, heste, katte, hunde fjerkræ osv. DET virker! Jeg kan klart anbefale det. Katten er ikke så glad for at æde det og kæresten siger at huset lugter som en shawarmabar bagefter  :D Men i noget blødfoder og katten spiser det alligevel og jeg har 7-9-13 ikke set en orm side. Hun får ca en halvteskefuld hver anden dag, de andre dage får hun alm tørkost.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #24 Dato: 30 Juli , 2009, 08:15 »
Jeg giver nu også kun mine katte ormekur, når der er fysiske beviser på ormene, det samme med loppemiddel, for som Gunni skriver, når først bæsterne er resistente, er vi på herrens mark.
Det gælder med al medicin til alle (dyr og mennesker), at vi ikke skal give sådan for en sikkerheds skyld (her kan være enkelte undtagelser).
Jeg er glad for at jeg bor i et land som Danmark, hvor man ikke pr. automatik får fire forskellige slags medicin, når man går til lægen, eller render til lægen ved det mindste nys. Vi har boet nogle år dels i Paris, dels i Massachusetts, og der var det en helt anden kultur end her i Danmark.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Maja

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 01 August , 2009, 22:42 »
Hvis der skulle være nogen der er interesseret i at høre mere om mit forsøg, så vil jeg da lige fortælle lidt om situationen.

Jeg lavede en blanding indeholdende 1. helt hvidløg, 2 store håndfulde frisk timian, 2 store håndfulde frisk bykefrø, et halvt pulver gurkemaje, tilsatte youghurt naturel , havregryn og plante olie på slump. kørte det i food prosessern....Kartoffelwomen /o

Denne portion delte jeg til 3 dage til 6 dyr. I morgen har de ædt hele 2.portion.
Den første dag måtte jeg sulte dem for at få dem til at spise det, næste dag spiste de det uden at sulte og nu kaster de sig over det.
Døgnet efter den først dag de fik det, var der døde orm i klatter fra 2 høns. Det var det samme dagen efter. Men de sidste 2 dage har der ikke været orm at finde i klatterne.
Jeg har tænkt mig at fortsætte med at give dem dette i 2 uger. Derefter i mere moderate mængder. Og stadig holde meget øje med klatterne.
Tja det var lidt nyt herfra, så dyrlægen er stadig på stand by.

Jeg vælger ikke denne metode fordi jeg ikke vil betale for en ormekur, mere fordi jeg ikke har lyst til at skyde gråspurve med kanoner. Det jeg giver dem koster såmænd nok mere og er mere besværligt.
Hvis der viser sig orm igen, vælger jeg klart en ormekur. Men jeg  *k for at det virker.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #26 Dato: 01 August , 2009, 22:45 »
Det lyder da lovende, Maja *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Maja

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 01 August , 2009, 23:37 »
Ja jeg er også optimistisk  /o

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #28 Dato: 02 August , 2009, 07:12 »
Jeg har heldigvis aldrig haft (opdaget?) orm hos mine høns, men vores hunde og katte får en omgang ormekur en gang hvert halve år. Og selvfølgelig derudover, hvis vi opdager at de har orm. Jeg bruger altid de piller, hvor man bare skal give dem én gang og så er alle orm væk.

Men jeg har en lille "sjov" historie om emnet:

Vores Bianca - cocker hvalp - som er født 25/2 gav jeg ormekur, da hun var ca. 3 mdr. Hun skulle kun have en halv pille og derfor gav jeg naboens gravhundehvalp den anden halve pille, da han var med sin "far" herovre og lege med Bianca. Vi kunne se på naboen, at han syntes det var lidt noget pjat med det der ormekur, men næste dag kunne han fortælle, at der var kommet ca. en halv liter døde orm ud af deres lille hvalp, så han var meget meget glad for, at jeg havde givet den pillen.

De ringede til opdrætteren og fortalte, hvor mange orm hvalpen havde haft. Hun tog det heldigvis alvorligt og fik fat i omekur til alle hendes hunde og det væltede simpelthed ud med døde orm, så hun har faktisk også takket mig og har nu indset, at det altså er nødvendigt med ormekur engang imellem. ;D
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #29 Dato: 02 August , 2009, 07:54 »
Puh ha - Søs. Det er jo lige, så man får lyst til at ringe til dyrlægevagten for at få fat i et par piller til hunden omgående...
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond