Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Meget små flyvere  (Læst 976 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Meget små flyvere
« Dato: 25 Juli , 2009, 11:40 »
Iiiih. Det må jeg bare fortælle. Mine 12-13 dage gamle dværgkyllinger er begyndt at flyve op på de nederste grene i frugttræerne i hønsegården. :o Jeg blev noget overrasket over at de der bittesmå dunbolde faktisk allerede havde fuld befjering på vingerne og kunne lette næsten en halv meter. Det må være fordi de er tæt på urhønsene eller hvad? Sjældent har jeg da set så livlige kyllinger som de her danske dværge. Skrukmutter er også høne for at holde de kæmpestore barnevelderteenagere væk fra kyllingerne. Hun er næsten kun halvt så stor som dem, men kors hvor hun herser og regerer. Jeg har allerede fået adskillige hak i hænderne, når jeg har prøvet på at kigge nærmere på børnene, eller har villet befri dem fra et hegn... ::) Skønt med en høne der har instinkterne i behold.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Meget små flyvere
« Svar #1 Dato: 25 Juli , 2009, 12:20 »
Det er jo fantastisk at følge små nye, og deres udvikling udi hønseting, og det sjoveste er jo at se hvor modig en hønemor er når hun mener hendes børn kan være i fare.
Der kan gå mange gode timer med at se på.  <O
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #2 Dato: 25 Juli , 2009, 12:31 »
Jeg er også meget glad for min hønsebænk.  ;) Er der nogen der ved om det er normalt at de flyver så tidligt? Jeg blev noget overrasket. :o
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 25 Juli , 2009, 13:01 »
altså hvis ens mor sover i træerne, er det jo klogt at kunne følge med, så mon ikke det er helt ok for dine små at kunne komme til vejrs, jeg er helt sikker på at mine terrengående orpington kyllinger ikke kunne gøre dem kunsten efter.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 25 Juli , 2009, 13:49 »
Mine dværgkyllinger, både araucana, wyandotter og maran, flyver også op i grenene i hækken og andre buske, når de er meget unge. Det er sjovt, når den første gør det, man kan næsten se, det sidder og siger: Se, hvad JEG kan!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #5 Dato: 25 Juli , 2009, 14:21 »
Deres mor bliver nu pænt nede ved jorden. Jeg har nemlig stækket landhønsene. Da jeg havde købt dem holdt jeg dem inde i huset i et par dage, så de burde vide hvor de hørte hjemme. Nemlig på deres pind om natten. Med da jeg så lukkede dem ud i hønsegården første gang, så ville de absolut sove i træerne om natten, og det overlevede den ene høne ikke.  :'( Jeg havde købt 1,4 men har nu 1,3,7... Jeg fandt liget ude på marken ved siden af hønsegården, så jeg tror ikke det er en ræv. Måske en rovfugl eller en af mine egne katte??? Så fik de altså alle 4 en tur med saksen ;D Naboen havde godt nok også undret sig over at der spankulerede en hane rundt på hans græsplæne om morgenen... Men efter et par dage i div. træer rundt om i haven om natten og rundt i haven om dagen, så besluttede de alligevel godt at ville være i hønsegården. Jeg troede godt nok jeg havde mistet mine høns og penge, men nu er det jo ren fryd og gammen. Men de er lidt vildere og ikke så tillidsfulde som mine håndopfostrede barneveldere, men de var jo også 1 år gamle da jeg købte dem. Barnevelderne tror til gengæld at jeg er deres mor. De kan endda finde på at hoppe op og sidde på skulderen af mig når jeg sidder på hug og håndfodrer dem. Deres livret er stadig hirse. Prøvede forleden med rosiner, da jeg herinde havde læst at det skulle være en lækkerbidsken, men det syntes de nu var noget underligt noget.
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #6 Dato: 25 Juli , 2009, 18:04 »
Altså mine kyllere er 2 gange i dag fløjet ud af deres flamingo kasse. De skal bestemt snart have noget overdækket. De ældste er fra den 16 juli. Og hey hvor kom alle de små fjer fra? I går havde de ikke nogen i rumpen!
Nu tilbage som Johanne Schiødt