Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så er klageturen kommet til os - OPDATERING  (Læst 73177 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #90 Dato: 29 Juli , 2009, 22:11 »
Jeg kan faktisk ikke se, hvorfor der ikke kan være store hønsehold i byerne, så længe de ikke er til gene for nogen. Ordnede forhold og haner i hus om morgenen; så kan det da være lige gyldigt om der er 10, 20 eller for den sags skyld 30 høns!
De larmer ikke mere end de unge mænd med motorcykler og smarte biler, der gi'r den som mekanikere og 'brænder dæk af' to huse herfra og holder fest for åbne døre og vinduer hver torsdag-fredag-lørdag...
De lugter ikke mere end naboens fyr, der ikke kører synderligt godt fra først på efteråret til sidst på foråret.
Og de render ikke rundt i naboernes haver og sandkasser.
Hvori består problemet med høns i byerne?
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #91 Dato: 29 Juli , 2009, 22:15 »
Et rigtigt godt spørgsmål. Du burde faktisk næsten kopiere hele dit indlæg ind i debatten i Fyns Amts Avis (jvf. Finns link).

Det er godt skrevet og tankevækkende.

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #92 Dato: 29 Juli , 2009, 22:54 »
Det er så hermed gjort  :)
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #93 Dato: 29 Juli , 2009, 23:01 »
Selv om det nye regulativ for Svendborg ikke berører mig og et lignende regulativ for Næstved (Gud forbyde at de laver samme kvajearbejde her) næppe heller vil berøre mig, da jeg bor i landzone, synes jeg, at det de har lavet i Svendborg er så hovedløst og amatøragtigt at jeg også har givet mit bidrag til Fyns Amts Avis. Jo mere røre vi samlet kan skabe om emnet des mere vil de i Svendborg Kommune og andre steder være nødt til at tage hensyn til vore interesser, vort fjerkræ. <L
Erik Andersen
Mvh
Erik Andersen

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #94 Dato: 30 Juli , 2009, 06:57 »
Lige præcis.
Fyns Amts Avis vil sikkert allerede undre sig over, det en enorme interesse emnet vækker. Der kommer normalt 2-3 kommentarer fra de samme 2 mennesker til deres artikler. Denne her er allerede oppe på et tocifret antal debatindlæg på under et døgn...

Det er super.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #95 Dato: 30 Juli , 2009, 07:04 »
Og så var der lige.. min gode ven, der så på mig efter en times foredrag om hønse-urimelighederne i Svendborg, og sagde:

Tine,stiller du dig så også  ude foran Rådhuset med din yndlingskælehøne under armen og et lille skilt med, "Gi' os hønserettighederne tilbage"?

He, kan I se det for jer?

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #96 Dato: 30 Juli , 2009, 07:15 »
Så skal du låne den der retro rugbrødsvogn, ja så kan jeg godt se det for mig  :D
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #97 Dato: 30 Juli , 2009, 08:20 »
Det lyder sg* hyggeligt! Jeg laver en spand urtethe og finder et lilla tørklæde og en patchwork nederdel frem ...  ;D
Mvh Marianne

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #98 Dato: 30 Juli , 2009, 10:06 »
Og strikker HØNSESTRIK  *g *o *g *o *g *d

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #99 Dato: 30 Juli , 2009, 10:16 »
Tak for komplimenterne

@Lene: Synes egentlig ikke jeg spænder ben for dem der har høns i bymidte, men giver udtryk for at man bedre kunne forstå en sådan regelsæt derinde end i yderzonen af byerne.

@Lisbeth: ved godt at du ikke er ude på at spænde ben for nogen , det var måske et uheldigt ordvalg.
Men ved at flytte focus kan det nemt gi politikkerne en undskyldning for at trække regler ned over hovedet på nogen der ikke lige går ind under en logisk grænse. Det er nemmere at finde en sorteper end at indrømme at man har lavet en fejl som politikker.
Grænsen ville være by-landzone, tænk på da du troede du boede i byzone. vi er mange i byzone der godt kan holde over 10 dyr på forsvarlig vis, men det ved jeg godt at du ved. Jeg er ikke ude på at pege fingre bare gøre opmærksomt at vi skal passe på hvad vi siger.... som altid ! men specielt i medierne.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #100 Dato: 30 Juli , 2009, 11:19 »
Så har jeg gfået svar på min mail til kommunen:

Hej Lisbeth

Du har skrevet til os vedrørende dit fjerkræhold og din bekymring for om vi kan kræve dine fugle aflivet. Jeg kan berolige dig med, at det vil vi ikke. Jeg har undersøgt, om dit hus ligger i byzone. Det gør det ikke, og dvs. regulativet gælder ikke for dit fjerkræhold. I Hundstrup er der kun to byzoneområder - se vedlagte kort, hvor de er markeret med en skravering.

Anmeldelse af dit hønsehus er heller ikke nødvendig. Dog skal jeg gøre opmærksom på, at hvis du på et tidspunkt holder mere en 30 høns, skal det anmeldes til kommunen, da der så er tale om erhvervsmæssigt fjerkræhold.

I tilfælde af, at man bor i byzone og har mere end 10 stk. voksne fjerkræ, kan man søge om dispensation fra reglerne. Vi vil så se på om der er individuelle forhold der taler for en dispensation. Det kunne evt. være hvis man er raceavler.

Med venlig hilsen

Charlotte Vesterlund McAinsh
Agronom

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #101 Dato: 30 Juli , 2009, 11:22 »
Jamn det jo slet ikk så ringe endda  :)
Med venlig hilsen Søs

GKV

• Gæst
« Svar #102 Dato: 30 Juli , 2009, 11:59 »
Æv, jeg prøved at skrive et indlæg, men kan ikke skrive min adresse og det der skal til, den vil simpelthen ikke tage det.

Måske er det også for dumt, men jeg prøvede at skrive:

Jeg fatter slet ikke, at man bruger så megen tid og kræfter på, at lave nogle regler alene for fjerkræhold. Mig bekendt har der aldrig været en flok høns der er smuttet ned på motorvejen og har forårsaget trafikdød. Ej heller har jeg hørt om haner der går ind i naboens hus og overstrinter det hele, eller myrder de dyr der måtte være der.

Den eneste lille negative ting, jeg har kunnet forholde mig til, er hanens galen og det burde jo være noget man kan tale med naboen om. Du stopper din larm og jeg spærrer hanen inde.

VH Gunni.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #103 Dato: 30 Juli , 2009, 16:30 »
Så har jeg gfået svar på min mail til kommunen:

Hej Lisbeth

Du har skrevet til os vedrørende dit fjerkræhold og din bekymring for om vi kan kræve dine fugle aflivet. Jeg kan berolige dig med, at det vil vi ikke. Jeg har undersøgt, om dit hus ligger i byzone. Det gør det ikke, og dvs. regulativet gælder ikke for dit fjerkræhold. I Hundstrup er der kun to byzoneområder - se vedlagte kort, hvor de er markeret med en skravering.

Anmeldelse af dit hønsehus er heller ikke nødvendig. Dog skal jeg gøre opmærksom på, at hvis du på et tidspunkt holder mere en 30 høns, skal det anmeldes til kommunen, da der så er tale om erhvervsmæssigt fjerkræhold.

I tilfælde af, at man bor i byzone og har mere end 10 stk. voksne fjerkræ, kan man søge om dispensation fra reglerne. Vi vil så se på om der er individuelle forhold der taler for en dispensation. Det kunne evt. være hvis man er raceavler.

Med venlig hilsen

Charlotte Vesterlund McAinsh
Agronom

Det var et fint svar til dig Lisbeth....
Så har du ihvertfald dit på det tørre hvis den krakilske nabo henvender sig igen.
Godt at der kom ro på den sag, håber også at der er bedring med din mor.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #104 Dato: 30 Juli , 2009, 18:08 »
Hvem skrev du til LisbethP? Kan jeg få mailen?
Venlig Hilsen
Lisbeth