Nu er vi da helt ude at flyve, og jeg er da nået til det sted hvor jeg tænker at hvis nogen bliver så fornærmede at de ikke vil tale med os andre om dette eller hint, så må de da selv om det, jeg ved jo ikke hvad jeg går glip af når de ikke vil tale med mig.
Gunni ved udmærket godt at al form for raceavl kræver nytænkning, ellers går alting i stå, og inden for alle avlsgrene er der mange forskellige standarter for noget man andre steder i verden kalder noget andet.
Inden for hesteavl opfandt man for mange år siden den Danske Varmblod, og gav den et brændemærke med krone og bølge, ligesom det kongelige prorcelain, og dybest set er en Dansk varmblod en bastard med en standart, og den fedeste undskyldning for at blande racerne sammen, så man opnår den standart. Alle racer kan forædles med eksempelvis fuldblod, uden af den grund at blive en uægte hest, så der er ikke noget i hesteverdenen der der er andeledes end hos hønsene, alle kender de racerene og alle kender naboens sorte Kaj, der lige smuttede gennem hækken, og der er en elsker til dem alle.
Og jeg selv sætter da spørgsmål ved hvad racekatte mon består af, selv der kan man udstille sin blandingskat, som en europæisk korthårskat, eller vælge at have en ægte af en slags. Der er også i hvert fald 2 forskellige avlsforeninger, hvor den ene er foretrukket af nogle og ikke af andre, der er en kælekat, som er en racekat med papirer men billigere trods stadig kostbar fordi man ikke må avle på den, så i katteverdnen har man fået grønt lys til at kastrere små killinger, for at håndhæve det, men der smutter altid nogen igennem, så derfor har jeg f.eks to norske skovkatte, af den rigtige slags uden papirer, men med avlsret som det falder mig ind, og spredning af ægte katte, til billigere penge, som forhindre de seriøse avlere og udstillere i at sidde på monopolet.
I "gamle dage" dage var der Dansk kennelklub, og Dansk racehundeunion, den sidste en udskillelse af den første fordi man mente at reglerne var for stramme. I dag er der flere, og der er flere muligheder for udstilling og avl, Det er stadig svært at komme uden om Dansk Kennelklub, men der er altid nogen der arbejder på det, og vi ved alle at der netop i hundeverdenen kommer mange brådne kar til landet på falske papirer.
Og sådan er det da også med Høns, der er altid nogen der arbejder på at holde standarten og der er altid nogen der forsøger at nytænke gamle regler og det er en ikke mindre vigtig del af det at avle høns og alt muligt andet. Det nemme er at købe en flok hos en avler, der har udstillet i årevis, og så arbejde videre ad den vej, og måske en dag, står du med 1.4 et eller andet med 99 point, og så er lykken gjort for en kort stund, for i den videre avl er der måske skæve tæer og ingen top, eller hvad det nu er, der er toppen af poppen hos den enkelte race.
Så man kan da godt sige at hønseavl er noget rod, men hvad er ikke det,,,,, der er trods alt altid nogen der forsøger at have styr på det, og sørger for at der stadig er en mangfoldighed af racerene høns, med eller uden fjer

og så alle de andre, som henad vejen danner vejen for nye racer og standarter.