Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nu kan jeg ikke tie stille længere  (Læst 9563 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nu kan jeg ikke tie stille længere
« Svar #60 Dato: 26 Juli , 2009, 09:37 »
Det sjovt at du skriver, som du gør, Ina, for jeg har i lang tid ikke haft lyst til at skrive i araucanasnakken, netop fordi jeg synes der er en lidt kedelig tone. Den kender vi jo ellers ikke på forum, og mit liv er for dyrebart til, at jeg vil være en del af det. Men omvendt var jeg bange for, at jeg var sart og fintfølende, så i stedet for at skrive noget har jeg bare holdt mig væk. Så det er dejligt, at det ikke kun er mig, der fornemmer det. Tak Ina.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

• Gæst
« Svar #61 Dato: 26 Juli , 2009, 12:33 »
Jeg er bestemt ked af at det udvikler sig sådan.

Jeg ved godt jeg kom med brask og bram og stillede spørgsmål om alverdens ting, også, at jeg jeg var meget kritisk ang, standarder o.s.v. Indrømmet, jeg synes meget af det er noget rod, men folk hygger sig og så er det godt.Det skal de da blive ved med.

Jeg har da også presset lidt på med den klub, men det slutter jeg så også med nu. Ideen var dog ikke min, men fremsat inden jeg i det hele taget fik Araucanere.

Jeg er yderst tilfreds med mine Araucanaer, men ved stadigvæk ikke om de svarer bare nogenlunde til standarden, da de jo ikke har øretufter, men skæg og bakkenbarder.Jeg mener ikke, at jeg er blevet snydt da jeg købte dem, de er fantastisk tamme og dejlige dyr som jeg holder meget af at omgås og som er en stor glæde i hverdagen.

Jeg føler at det slet ikke er faldet i god jord og har skadet mere end det gavner, både mig og andre, derfor vil jeg fremover ikke tale om avl overhovedet, men overlade det til de gamle på forummet. At jeg så gerne ville vide mere om opdrættet som sådan er jo bare kedeligt, men da det er meget flydende, kan det sagtens lade sig gøre for mig, at gå alene med det. Jeg har ingen intentioner om at skulle sælge et x-antal kyllinger.

Længe leve nettet det gør verden så dejligt lille.

Klikker man ind på beskrivelsen af dem her på dette forum er det meget begrænset, hvad der står og det undrer mig såre at der slet ikke er et billede af en Araucana med øretufter, nå jo, der er Mariannes private galleri med de tre hvide dværg, men det er jo et meget lille udsnit af, hvad der reelt findes, når det nu er så vigtigt, at det er punktum finale.

Hvis jeg havde nogle billeder af "rigtige" dyr ville jeg gerne bidrage, men det går altså ikke, de er jo bare kyllinger et stykketid endnu.

Det er ikke mig der har døbt mine nye Lavender Araucana, sådan benævnes de i England, men jeg forstår da godt at nogle måske finder det lidt misvisende. Sidst men ikke mindst, anskaffede jeg dem ikke for at lave om på det, vi forstår ved en Araucana her i DK., men for at lave racen som den er uanset, hvad den nu må kaldes.Første gang jeg så et billede af dem, vidste jeg at jeg måtte have sådan nogle.

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #62 Dato: 26 Juli , 2009, 12:39 »
Forums galleri er jo afhængigt af de billeder vi har til rådighed fra medlemmerne, og der er åbenbart ikke så mange billeder til rådighed.
Så vid jeg ved har det også noget at gøre med om man sætter "keywords" på sine billeder, for så dukker de jo op, når der søges.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #63 Dato: 26 Juli , 2009, 13:14 »
Citér
derfor vil jeg fremover ikke tale om avl overhovedet, men overlade det til de gamle på forummet.
Gunni, du skal sørme ikke give dig selv mundkurv på, din mening er lige så værdifuld som alle andres. Jeg er sikker på, at du kan bidrage med mange gode meninger i kraft af dit lange arbejde med avl af heste. Selvfølgelig er der ting, der gøres anderleden indenfor hønseverdenen, men det kan vel kun være småting.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #64 Dato: 26 Juli , 2009, 13:24 »
Kære kære Gunni.  *b

Jeg fornemmer ikke, at der er nogen der kritiserer dine Araucanaer.
For mig at se bunder det hele ud i, at man ikke kan blive enige om en standard.

Hvis vi nu tager dine høns, ja så er de jo afgjort Araucana UK. Med dette menes, at de er opdrættet efter den Engelske standard. Denne standard er bredt ud over en del af verden, men hvis du her kikker efter, er det stort set i alle de lande, som tidligere har været Britiske kolonier.
Derfor er der den forskel i Europa.
Alle de engelske skal have Crest og hale, dette indgår ikke i nogle af de andre standarder.
Derfor synes jeg det ville være rigtig fint, hvis man så kaldte dem Engelske Araucana, eller noget med UK, som du også selv tidligere var inde på.
Der er ingen tvivl om, at det er dejlige høns, og at de er opdrættet med en fast standard, for der gives ikke efter på nogle af punkterne i den standard, de er opdrættet efter.

Den danske standard har jeg ikke set, men jeg fornemmer, at den tillader lidt af en blanding, dog ikke hale. At den så kan findes med både skæg og bakkenbarter synes jeg er lidt uheldigt, da man må gå ud fra, at standarden er lavet efter de tidlige optegnelser, der er lavet på Araucanaen.
Her lige et pluk fra historien:
The development of the modern Araucana breed begins with the great Chilean breeder, Dr. Ruben Bustros. As a young man in the Chilean army, he encountered the Araucana Indians in remote areas and observed their unique types of chickens during the 1880’s. He returned later and obtained some of the Quetros and Collonocas stock. Crossing these two breeds, over many years he developed tufted, rumpless birds that laid blue eggs, the first Araucanas. He was visited in 1914 by Professor Salvador Castello Carreras of Spain, who introduced them at the World Poultry Congress in 1918.

For mig ser det ud til, at der fra start ikke var skæg på Araucanaen, lad os kalde den Araucana US, så vi ved hvad vi snakker om. Hverken Collonca eller Quetros havde skæg, så det er altså noget man har puttet på senere, og det er sikkert også derfor at den Amerikanske standard er uden dette.

Så jeg synes det ville være rigtig fint, hvis man kunne vedtage, at der er to forskellige Araucanaer, med hver sin standard, det ville gøre det nemt for opdrætterne, og disse to forskellige racer må under ingen omstændigheder blandes.

Personligt synes jeg da at dine Araucana UK er flotte, og det ligner jo lidt mere en høne, med halen.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline donderboss

• Passiv bruger
« Svar #65 Dato: 26 Juli , 2009, 14:17 »
Må sige man kommer langt omkring!
Har nu også avlet seriøst ,med dyr ,men at mans skulle avle så der minimum kommer dyr til første præmie ,det vil jeg tvivle på kan lade sig gøre.
Genetilk ,ja det kan man jo ikk bare styrer ,så er det vist ikk avl på naturlig vis ,så skal der vist bruges helt andre metoder.
Man kan jo avle i årevis på en race ,og lige pludselig kommer der anlæg frem fra mange genrationer tilbage komme tilsyne.
i øvrigt er der jo ikk mange race dyr som  er krydset fra start af ,en dansk varmblod er jo ikk fra skabelsens tid!
syntes folk skal have lov at avle ,hygge som de vil !
i øvrigt behøver race avl jo ikk være ubetinget af det gode!

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #66 Dato: 26 Juli , 2009, 14:50 »
Nu er vi da helt ude at flyve, og jeg er da nået til det sted hvor jeg tænker at hvis nogen bliver så fornærmede at de ikke vil tale med os andre om dette eller hint, så må de da selv om det, jeg ved jo ikke hvad jeg går glip af når de ikke vil tale med mig.
Gunni ved udmærket godt at al form for raceavl kræver nytænkning, ellers går alting i stå, og inden for alle avlsgrene er der mange forskellige standarter for noget man andre steder i verden kalder noget andet.
Inden for hesteavl opfandt man for mange år siden den Danske Varmblod, og gav den et brændemærke med krone og bølge, ligesom det kongelige prorcelain, og dybest set er en Dansk varmblod en bastard med en standart, og den fedeste undskyldning for at blande racerne sammen, så man opnår den standart. Alle racer kan forædles med eksempelvis fuldblod, uden af den grund at blive en uægte hest, så der er ikke noget i hesteverdenen der der er andeledes end hos  hønsene, alle kender de racerene og alle kender naboens sorte Kaj, der lige smuttede gennem hækken, og der er en elsker til dem alle.
Og jeg selv sætter da spørgsmål ved hvad racekatte mon består af, selv der kan man udstille sin blandingskat, som en europæisk korthårskat, eller vælge at have en ægte af en slags.  Der er også i hvert fald 2 forskellige avlsforeninger, hvor den ene er foretrukket af nogle og ikke af andre, der er en kælekat, som er en racekat med papirer men billigere trods stadig kostbar fordi man ikke må avle på den, så i katteverdnen har man fået grønt lys til at kastrere små killinger, for at håndhæve det, men der smutter altid nogen igennem, så derfor har jeg f.eks to norske skovkatte, af den rigtige slags uden papirer, men med avlsret som det falder mig ind, og spredning af ægte katte, til billigere penge, som forhindre de seriøse avlere og udstillere i at sidde på monopolet.

I "gamle dage" dage var der Dansk kennelklub, og Dansk racehundeunion, den sidste en udskillelse af den første fordi man mente at reglerne var for stramme. I dag er der flere, og der er flere muligheder for udstilling og avl, Det er stadig svært at komme uden om Dansk Kennelklub, men der er altid nogen der arbejder på det, og vi ved alle at der netop i hundeverdenen kommer mange brådne kar til landet på falske papirer.

Og sådan er det da også med Høns, der er altid nogen der arbejder på at holde standarten og der er altid nogen der forsøger at nytænke gamle regler og det er en ikke mindre vigtig del af det at avle høns og alt muligt andet. Det nemme er at købe en flok hos en avler, der har udstillet i årevis, og så arbejde videre ad den vej, og måske en dag, står du med 1.4 et eller andet med 99 point, og så er lykken gjort for en kort stund, for i den videre avl er der måske skæve tæer og ingen top, eller hvad det nu er, der er toppen af poppen hos den enkelte race.
Så man kan da godt sige at hønseavl er noget rod, men hvad er ikke det,,,,, der er trods alt altid nogen der forsøger at have styr på det, og sørger for at der stadig er en mangfoldighed af racerene høns, med eller uden fjer  <: og så alle de andre, som henad vejen danner vejen for nye racer og standarter.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

GKV

• Gæst
« Svar #67 Dato: 26 Juli , 2009, 15:15 »
Når jeg nævnte det med et kuld af ene 1.præmiekvalitet, sammenlignede jeg med hundene.Jeg sagde at jeg hellere vil have et kuld af 1. præmiehvalpe fremfor et kuld med een stjerne og så resten noget skidt.

Og det kan lade sig gøre, det har jeg gjort i mange år. Nu er en 1, præmie jo ikke en vinder, det kan de ikke blive allesammen, men en kvalitetsgrad, dog uden CK kvalitet måske.

Mig bekendt krydser man i nyere tid ikke hunderacer og laver nye racer den vej, så er det i hvert fald noget nyt der er sket. Der bliver hele tiden udvalgt det man mener er de bedste dyr, selvom det ikke altid er lige det bedste for racens fremtid. Det er jo en anden og meget sørgelig diskussion.

Nu er det araberheste jeg har oven i købet en bestemt linie indenfor racen, der er ingen andre racer blandet ind og der er skidt og kanel imellem hinanden, men stadigvæk ser jeg helst, at en hoppe præger så meget,(skidt med hingsten, dem er der nok af), at hendes afkom kan komme over de 88 point. Ellers vil jeg vurdere om der i det hele taget skal avles på hende, derfor har jeg heller ikke føl hvert år på mine hopper, men venter et til to år inden jeg bestemmer mig.

At der skulle være en elsker til alle gadekryds tror jeg ikke på. 600 heste på Vorbasse, internater fyldt med hunde og katte, nej så er det bedre med hønsene, dem kan man da slagte eller lade være med at lukke ind så tager ræven dem, så er det overstået uden at nogen har ondt af det.

Gunni.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #68 Dato: 26 Juli , 2009, 16:43 »
Det er godt nok lidt udenfor emnet, men der opstår faktisk fortsat masser af nye hunderacer - f.eks. labradoodlen, der oprindeligt var et kryds af labrador og puddel, men i dag er en anerkendt race i USA.

Herhjemme kalder man dens lags planlagte kryds for designerhunde - og dem kommer der rigtig mange af indenfor de små hunderacer i øjeblikekt f.eks. mops+fransk bulldog etc. Så jo, det foregår skam.
« Senest Redigeret: 26 Juli , 2009, 21:17 Fra Storm-Olsen »

GKV

• Gæst
« Svar #69 Dato: 26 Juli , 2009, 17:30 »
Det skal da nok passe i USA er alt muligt ;D ;D, men jeg tvivler på, at de er anerkendt af FCI. Man har jo i mange, mange år ønsket at krydse Papillon ind i Cavalier King Charles Spaniels fordi sidstnævnte døjer en del med hjertefejl knæledsluxationer og nu også den væmmelig hovedefekt. Hidtil er det ikke lykkedes at få grønt lys.

Gunni.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #70 Dato: 26 Juli , 2009, 18:44 »
Dette er jo slet ikke pointen i diskutionen, men nuvel.

Den holder jo ikke helt Gunni, for både Broholmeren og den dansk Svenske Gårdhund er raget sammen af noget man mente lignede det der oprindeligt kunne ses på billeder, Broholmeren er efter stort set at være uddød, genetableret af hvad man mener den kom af, og hvad man mente kunne bruges i processen.
Gårdhunden blev genoptaget efter at have samlet så meget som muligt sammen af noget der lignede fra Danske og Svenske gårde og så arbejdet videre derfra, uden at vide om der var noget som helst rest af den oprindelige gårdhund tilbage i materialet.
Og jeg har også lavet hele kuld første premie hunde, men det fede er stadig den store stjerne, både i heste, hunde og hønseholdet, uanset om det er en udstillingstjerne, eller bare den sødeste af dem alle.

Og lad os lige slå fast at både Vorbasse marked og internater mv. har stambogsførte dyr til salg, de afstumpede der bare smider dyrene ud, tager ikke hensyne til om papiret er guldrandet elller ej.

Pointen her er, at der er nogen der holder lige så meget af deres blandingsdyr, som du holder af dine renracede arabere, og det er netop det der er sagen på dette forum, at ingen generer nogen forsættelligt, fordi alle har samme grundide i det at have høns, dyrerne skal have det godt, uanset race og udseende.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

GKV

• Gæst
« Svar #71 Dato: 26 Juli , 2009, 18:50 »
Enig!!!!!

Gunni.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #72 Dato: 26 Juli , 2009, 18:59 »
Det er jo meget godt, at man gør et på heste, og noget andet på hunde...

Men jeg mener da, at det som diskussionen drejer sig om er stadig, hvad skal man med Araucana'en, de der høns, vi snakker om herinde?
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #73 Dato: 26 Juli , 2009, 20:21 »
Min holdning til det er klar, de araucana, som jeg vil avle skal opfylde tre ting:
1 ørekvaster
2 haleløse
3 lægge æg i den rigtige turkise farve.
Selvfølgelig skal kroppen havde rigtige facon, løbene den rigtige farve osv. Men fjerfarven kan for min skyld være både den ene og den anden, bare man bliver enig om, hvad der skal gælde.
Jeg synes det ville være så fedt, hvis de kunne komme i lavendel, jeg havde kik på nogle fra det sted, hvor jeg fandt mine dværgmaran, men eftersom de var med hale, valgte jeg dem fra.
Derfor kan andre jo godt synes det er ok med haler.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Viben schliemann

• Gæst
« Svar #74 Dato: 27 Juli , 2009, 07:23 »
Det er jo meget godt, at man gør et på heste, og noget andet på hunde...

Men jeg mener da, at det som diskussionen drejer sig om er stadig, hvad skal man med Araucana'en, de der høns, vi snakker om herinde?

Ja, der er gået helt heste-nettet i det.  ::)

Mvh Viben