Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Stalddørssalg-Vanvid! (Ændret overskrift fra "Jer, der sælger æg...") Update #91  (Læst 16699 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Mere af det samme
http://www.vejleamtsfolkeblad.dk/artikel/132880:Vejle--Ikke-altid-lovligt-at-saelge-friske-aeg-fra-stalddoeren

Benny Engelbrecht som er fødevareordfører vil stille spørgsmål til ministeren om dette.

Derudover så prøver jeg at få flere aviser/regionalradioer etc. til at tage dette op og håber at hvis dette sker så nogen fra området vil følge i Wanda's gummistøvler...

Det er simpelthen for letkøbt argumentation som fødevareregionen disker op med.

Myndighedere har lavet et så stramt regelsæt at det er umuligt at efterleve som hobbyavler. Det resulterer i at man i stedet får et stort salg helt uden kontrol. Det kan umuligt være i folkesundhedens interesse. I stedet burde myndighederne se lidt på realiterne og spørge sig selv om man ikke får en bedre kontrol ved at kravet om at det skal være udelukkende høns fra industrien fjernes, så langt flere hobbybesætninger kan odkendes. På den måde vil det være langt flere besætninger som vil og kan blive godkendt og kontrolleret. Dette vil helt sikkert resultere i at der totalt set blev en bedre salmonella kontrol..

Man kunne være fræk nok til at spørge om det i bund og grund ikke er i industriens interesse at de ikke kan få "konkurrence" fra små godkendte hobbybesætninger og det egentlig er det som ligger bag kravet om at det skal være høns fra industrien og at
fødevaremyndighederne på den måde vægter industriens nteresser højere end sundheden. Det er i alt fald en nærliggende tanke og nok være at få belyst.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
En særdeles nærliggende tanke Finn...

Jeg tænker jo- hvis mine kommende sussex kyllinger bliver testet fri for salmonella, har de så salmonella selvom de ikke er vokset op på et godkendt rugeri? Eller større risiko for at få det end høns vokset op på et godkendt rugeri. Hellevad høns og easy brown er jo ikke immune.

Jeg vil endda sige, at bliver flere små besætninger kontrolleret, så bliver flere andre smitsomme sygdomme muligvis fundet i opløbet fordi hønsene alligevel skal indenom og have et sundhedscheck.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Mandag morgen bringer DR P4 midt&vest et indslag om æggesalg, hvor man kan høre undertegnede og (forhåbentlig) Tina Holmberg.

Nærmere tidspunkt kendes endnu ikke...
― Mahatma Gandhi

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Der var også noget klokken 17.30 idag på p4  *e
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Tina Holmberg

• Bruger
Ja da, Finn, selvfølgelig deltog jeg også. Er allerede blevet interviewet af programværten ;D

Jeg fik oplyst, at det højst sandsynligt bliver i nyhederne kl. 6:30. Med mindre der sker noget "mere spændende". Ellers bliver det 7:30 eller 8:30.
Det vil ligeledes være muligt at høre indslaget på deres hjemmeside.

Finn: var det ikke også en mulighed, måske at prøve TV2-regionerne?
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Det var noget som måske tv-syd ville tage op. For det er noget mere spændene end en lokal legeplads i en lille landsby  *e
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Jørgen Hansen

• Passiv bruger
Selvom det måske ikke er pænt tænkt kunne man måske ønske at der skete noget "mere spændende". Kl 6:30 en mandag i sommerferien (for mange) er måske ikke der hvor vi rammer flest lyttere.

Mvh    Jørgen

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Næh, det har du ret i Jørgen, men forslag er velkomne.

Det er dog trods alt bedre end ingenting.

Indslaget i DR-SYD har dog bevirket at det bliver taget op
http://www.dr.dk/Regioner/Trekanten/Nyheder/Kolding/2009/07/25/095455.htm
― Mahatma Gandhi

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Jeg hørte godt at han udtalte sig igår :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
For pokker hvor er det godt, stor ros fra mig til alle de implicerede  ;D :D

Nu skal vi bare også have lov til at afholde udstillinger hvor både høns og svømmefugle er i samme hal.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Hvor fedt, så kan det være jeg ikke behøver at sælge mine høns til genboen alligevel! ;D

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Ja, det er helt sikkert fremskridt. MEN det er nok desværre heller ikke noget der sådan lige bliver lavet om imorgen...

Men det kommer vel.
― Mahatma Gandhi

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Vi har da i alt fald lov at håbe :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.