Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sand spisende kyllinger  (Læst 15191 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Sand spisende kyllinger
« Svar #15 Dato: 19 Juli , 2009, 00:21 »
De sidste 2 år har jeg (mine rugemaskiner) ruget ca. 500 kyllinger ud. De har alle gået på sand og der er højst 3-4 stykker døde, ialt, i de første 14 dage efter klækning.
Der har i gennemsnit været et par stykker, i hvert hold, der har haft en klump i røven. Der er ingen tvivl om at de ikke kan komme af med afføringen når denne klump af lort sidder i vejen. Men når den er fjernet så laver de en ordenlig klat og livet fortsætter.

Hvad tror i der sker når en høne har ruget kyllinger ud? Tror i også at den skynder sig at finde nogen aviser som kyllingerne skal være på de første par uger??
Jeg håber ikke at jeg støder nogen ved at være sarkastisk. Men jeg har ikke haft dødsfald på grund af sand. Desuden er min holdning at man ikke skal gøre det mere besværligt og avanceret end det rent faktisk er ;)

Hvis kyllingerne udelukkende får startfoder så skal de nok få fordøjet maden uden kråsemateriale men hvis de også får korn (eks. hvis de går med en skrukmutter i hønsegården) så går det ikke at afskære dem fra småsten og evt. sand.

Dermed også sagt at de godt kan trives på aviser men så har de ikke noget at skrabe i, lorten bliver trådt ud og de har ingen mulighed for at øve sig i sandbadning.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #16 Dato: 19 Juli , 2009, 06:55 »
Da jeg havde kyllinger gjorde jeg således, de gik en mega stor kasse i den ene halvdel var der spåner, og i den anden halvdel var der sand, som foder de 2-3 første dage gav jeg blendet havergryn med lidt hirse i og så lidt startfoder, senere fik de bare startfoder og så lidt efter lidt grønt og brød ja hvad jeg synes de skulle forkæles med.
Dette har været fint for mine kyllinger ingen klumper i rumen når de fik den blanding  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #17 Dato: 19 Juli , 2009, 07:14 »
Hvis en enkelt kylling skulle få en lille klump i rumpen, kan man jo lige fjerne den, det har jeg måttet gøre nogle få gange, og så har problemet været løst.
Men det er vigtigt at få klumpen væk, for den kan komme til at virke som en prop, så kyllingen ikke kan komme af med afføringen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Viben schliemann

• Gæst
« Svar #18 Dato: 19 Juli , 2009, 07:35 »
Nu er sand jo ikke bare sand, ved at cincilla sand klumper når det bliver vådt.

Men jeg tror at problemet har været mangel på vand.

@ Danny

Hvad tror i der sker når en høne har ruget kyllinger ud? Tror i også at den skynder sig at finde nogen aviser som kyllingerne skal være på de første par uger??

Nej men den tager dem heller ikke med på stranden vel,  ::) en nornal høne ligger oftes i græsset med sine kyllinger. Men for det meste vil du kunne finde dem gå rundt ved fundamentet og lede efter myrer.

Mvh Viben

Offline Vinni Knudsen

• Passiv bruger
  • Wyandot fan
« Svar #19 Dato: 19 Juli , 2009, 07:40 »
Nu skal indlæget jo heller ikke forståes sådan at man ikke skal bruge sand til sine kyllinger, for det er jo brugt i stor stil uden problemer. Vi har bare været uheldig at 7 udaf 15 kyllinger er stoppet til af sandspisning. Det kunne jo være andre der havde det samme problem, og måske kunne nå at stoppe det i tide.
Hilsen Vinni

Viben schliemann

• Gæst
« Svar #20 Dato: 19 Juli , 2009, 08:05 »
Nu skal indlæget jo heller ikke forståes sådan at man ikke skal bruge sand til sine kyllinger, for det er jo brugt i stor stil uden problemer. Vi har bare været uheldig at 7 udaf 15 kyllinger er stoppet til af sandspisning. Det kunne jo være andre der havde det samme problem, og måske kunne nå at stoppe det i tide.

Det skal du ikke tænke på, de andre har deres erfaringer og dem bruger de, men din oplysning kan hjælpe andre og mest af alt nye kyllingejer :)

Det mest naturlige man kan sige at kyllinger kan gå på er barkflis, men desværre er det også fugtigt.
Selv Spanval, anbefaler at man bruger den blå til kyllinger, ellers er der risiko for at de få støv i næseborene og de så bliver kvalt.

Som en anden også skrev, så skal man også passe på med varmelampe og sand, da man kan tilfører kyllingerne skade på fødderne.

Jeg er glad for produktet Easy Strø som er et halmprodukt, dels fordi det er snittet på langs og ikke på tværs også kan det anvendes i køkkenhaven bagefter :) Jeg har rigeligt med sand i køkkenhaven i forvejen *f

Desuden hvor oftes renser I så i bund, altså tømmer helt ud.?

Jeg renser ud hos mine kyllinger/høns ca. hver 2. uge, for at undgå sygdomme, men med sand kan det virke for mig som en dyr fornøjelse.  ???

Mvh Viben

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 19 Juli , 2009, 11:50 »
@ Danny

Nej men den tager dem heller ikke med på stranden vel,  ::) en nornal høne ligger oftes i græsset med sine kyllinger. Men for det meste vil du kunne finde dem gå rundt ved fundamentet og lede efter myrer.

Mvh Viben

Nu ved jeg ikke hvad du betegner som en normal høne... Men en høne i naturen vil ikke have sine kyllinger ret længe hvis den lægger sig midt på en græsplæne.
Den vil nok opholde sig under buske og træer hvor der er en del gamle plantedele men også ren jordbund. Hvis du kigger tæt på jord så vil du opdage at den består af en stor del ... Sand.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Vinni Knudsen

• Passiv bruger
  • Wyandot fan
« Svar #22 Dato: 19 Juli , 2009, 15:02 »
Trods en ihærdig insats blev 6 kyllinger aflivet  :'( men med 9 friske banditter, og en skruk med 4 små, så skal der nok blive liv og glade dage på landet.
Hilsen Vinni

Viben schliemann

• Gæst
« Svar #23 Dato: 19 Juli , 2009, 20:47 »
Nu ved jeg ikke hvad du betegner som en normal høne... Men en høne i naturen vil ikke have sine kyllinger ret længe hvis den lægger sig midt på en græsplæne.
Den vil nok opholde sig under buske og træer hvor der er en del gamle plantedele men også ren jordbund. Hvis du kigger tæt på jord så vil du opdage at den består af en stor del ... Sand.

Danny

Nu kommer det så an på hvor man bor, for man skal lede længe for at finde sand på Møn f.eks  8)

Trods en ihærdig insats blev 6 kyllinger aflivet  :'( men med 9 friske banditter, og en skruk med 4 små, så skal der nok blive liv og glade dage på landet.

Så har du da fået lidt ud af det og næste gang ved du hvad du skal være opmærksom på, det er den slags dyr købte erfaringer som vi andre også er kommet igennem.

Mvh Viben