Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor dør mine kyllinger?  (Læst 9700 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
Hvorfor dør mine kyllinger?
« Dato: 15 Juli , 2009, 21:44 »
Så er den altså gal i min kyllingegård: Min hønemor klækkede 2 levedygtige kyllinger - og jeg tilføjede dagen efter 10 daggamle. Det var i torsdags.
Fredag og lørdag så alt fint ud.
Søndag fik hønemor udgangstilladelse, men to af kyllingerne skrantede - de stod bare og 'stenede' - flyttede sig ikke for hverken søskende eller hønemor og fulgte heller ikke med rundt efter mad. Jeg gav dem vand med en lille sprøjte, hvilket de gerne indtog, og holdt dem i øvrigt med selskab et par timer. De lod til at komme en anelse til hægterne og pippede af og til. Retur til hønemor, men...
Mandag morgen lå de døde i hønsehuset.
Tirsdag lå endnu en kylling død.
Og i dag fik jeg aflivet endnu én, da den havde 'stenet' siden i går. Jeg havde ikke lyst til at lade den leve en hel dag på nødblus.

De øvrige er stadig super aktive, en enkelt af dem usædvanligt egenrådig - har fra første dag ude gået rundt og afsøgt alle kroge i hele hønsegården uden behov for selskab  :D (Mon det bliver en hane?)

Hønemor er lidt klodset - hun opdager ikke selv, når hun lige kommer til at stå på en kylling (jeg har flere gange været inde i gården for at befri en lille, sagesløs stakkel fra hende store fod), så det kan da være, at hun har trådt en enkelt ihjel, men SÅ mange...

Jeg kan ikke se nogen tegn på dårligdomme i øvrigt - har I nogle gode råd/erfaringer at dele ud af, for jeg vil være så ked af at miste flere  :'(

Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvorfor dør mine kyllinger?
« Svar #1 Dato: 15 Juli , 2009, 21:49 »
Jeg har ikke rigtig noget bud, men tror altså ikke skrukken træder dem ihjel. Mine kyllinger bliver jævnligt trådt på eller skrabet bagud, og det er der endnu ingen af dem, der har taget skade af.
Har der slet ikke været noget at se på kyllingerne? Tynd mave eller noget?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marie-Louise

• Bruger
« Svar #2 Dato: 15 Juli , 2009, 21:59 »
Nej, der har ikke været nogle tegn på noget. Maverne ser ud, som de plejer...
Det er bare lige som om, kyllingerne går i stå - bliver helt robotagtige og står svejende for sig selv. De går kun langsomt, hvis de overhovedet går nogle vegne - men hver gang jeg ser, at de trods alt har fået bevæget sig hen i nærheden af de andre eller hønemor, så håber jeg jo... Den, der blev sendt i kyllingehimlen i dag, stod på et tidspunkt mellem hønemors ben - og lænede sig op ad det ene - indtil hun jo lige skulle videre med fordelingen af hirse, havregrød og andet godt. Så tumlede den omkring og stod igen helt stille (og det var ikke bare fordi, den ville nyde solskinnet!) Og den deltog overhovedet ikke i måltidet, selvom den af og til fik noget serveret lige for næbbet af den  :(

Mærkeligt - mærkeligt
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #3 Dato: 15 Juli , 2009, 22:36 »
Drikker de mon vand nok? Har haft et par, der måtte "på sprøjten" et par dage for nogle år siden da det sidst var kanonvarmt. Da først de fik fundet vandtårnet gik det fint.
Siden det hjalp at give dem vand med sprøjte er det vel værd at forsøge.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marie-Louise

• Bruger
« Svar #4 Dato: 15 Juli , 2009, 22:50 »
Vandtårnet bliver også brugt...
 - Men det hjalp jo også kun for en kort stund. De stenede jo allerede senere samme dag, så det kan heller ikke skyldes dehydrering, tænker jeg.

Jeg kan godt se, det er noget af et umuligt spørgsmål, jeg har lagt ud...
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 15 Juli , 2009, 23:47 »
Hej Marie-Louise.
Ked af at høre at de små dør for dig. Et lille tip som måske kan hjælpe, noget afhængig af hvad årsagen til dødfaldene er. Det er ikke medicin og du er derfor muligvis nød til at søge dyrlægehjælp. Men jeg har haft en hvis succes med at tilsætte kyllingers (og voksne høns for den sags skyld) drikkevand en smule hvidløg. Det ser ud som om de bliver lidt mere modstandsdygtige af det. Jeg bruger en halv teskefuld hvidløgspasta til 1½ liter vand til mine kyllinger. Ikke nødvendigvis hver dag, men ihvertfald 2-3 gange om ugen.

God bedring. *k
Mvh
Erik Andersen

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 16 Juli , 2009, 00:15 »
Jeg havde for noget tid siden nogle kyllinger der pludselig lå døde den ene dag efter den anden. Vi havde ikke set de skrantede, men da vi havde fundet 3 døde kyllinger kunne vi se på de resterende 7 stk., at de ikke havde det godt.
Min mand aflivede dem og vi tog et par stykker med til dyrlægen.
Der var ingen ydre tegn på nogen sygdom eller diarre, men efter han åbnede dem kunne han se, at de havde coli og vi fik Tylan pulver med hjem som vi så gav de andre kyllinger der stadig var friske, for det tilfældes skyld at de skulle blive syge. Siden har vi ikke haft dødsfald.
Det er ikke sikkert dine kyllinger har det samme som vores havde, men det er en mulighed, da vores jo heller ikke havde tydelig diarre eller noget.
Held og lykke med de resterende  ;)

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #7 Dato: 16 Juli , 2009, 08:17 »
Det vil jeg også gætte på, er bedste skud, altså coli bakterier.
Den er en djævelsk bakterie, og man opdager den sjældent før der er dødsfald.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #8 Dato: 16 Juli , 2009, 22:37 »
Er der noget nyt med dine små forstenede kyllinger Marie Louise ?

Offline Marie-Louise

• Bruger
« Svar #9 Dato: 17 Juli , 2009, 17:22 »
Ja - der er desværre dårligt nyt: Endnu én er gået til. Jeg har lige fået lov at købe 0,5 ml opblandet 'et-eller-andet' mod coli hos dyrlægen. Han var godt nok ikke meget for det. Og jeg måtte da bestemt ikke købe et brev med 100 g pulver til så få og små dyr!

Så nu skal jeg lige blande det lidt yderligere og så give hver kylling et par dråber... Det ville have været lettere med noget at putte i drikkevandet  >:(

Det (bakterierne) er garanteret noget, som kyllingerne har haft med derfra, hvor jeg købte dem. Mine to egne udrugede er fulde af liv (endnu)  *k

Dyrlægen fiskede meget efter, om kyllingerne kunne have fået kulde - men altså: Med de temperaturer, vi har haft den seneste uge og med en super opmærksom hønemor, så tror jeg ikke på dén. Hun ligger adskillige gange om dagen med de små under sine vinger - og den af kyllingerne, der afsøger alle hjørner af hønsegården, klarer sig jo helt fortræffeligt  :D

Nu må vi se - det er jo fint, at det 'kun' går ud over kyllingerne (så er problemet løst om 7 kyllinger!!!), og at kyllingerne ikke har været i den store hønsegård. Dér er alle friske  ;D
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex