Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vi er nybegyndere  (Læst 12165 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pip

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Vi er nybegyndere
« Dato: 12 Juli , 2009, 22:48 »
Vi er helt grønne i hønse-hold og har derfor brug for et par råd. vi har anskaffet os 3 søde høns (ISa Waren og Amberlink) og vil dem naturligvis alt det bedste.
Dog er vi i tvivl om, hvad der er bedst at komme på gulvet i hønsehuset. Lige nu er der sand med lidt skaller i, men vi er i tvivl om, om andet er bedre for hønsene? Vil det være godt med halm i et hjørne? I hønsegården er der et tykt lag sand - ovenpå tråd - med skaller i, som hønsene går og pikker i.
Hvad er et møjbræt helt præcist? Et der kanter på? Eller, er det bare et bræt der ligger på gulvet under siddepinden???
Hvilken slags lukket beholder er god at bruge til ekskrementerne? Og  hvilken slags til foderet?
Vores hønsegård er helt lukket med tråd overalt. Skal der så stadig lukkes for hønse-lemmen hver aften?
Er det en idé at behandle forebyggende mod utøj ved at sprøjte eller lign. i vores nye hønsehus?

Har I nogle tips til hvordan man bedst aktiverer hønsene? vi har som nævnt skaller de går og pikker i,og desuden pinde i gården de kan flyve op på, men hvad kan høns ellers lide at aktivere sig med?

Vi ser meget frem til at høre fra jer, og er glade for at  have fundet dette forum  :)

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Vi er nybegyndere
« Svar #1 Dato: 12 Juli , 2009, 23:15 »
Velkommen til, Pip.  <I 
Jeg tror, sand er godt for hønsene at gå i; men der er nok som altid delte meninger om den slags.  Mine de første gik i halm; men det var meget bøvlet at gøre rent i.  De, jeg har nu, går i træspåner, og det er jeg glad for. 
Møjbrædtet skal, såvidt jeg forstår, ikke ligge på gulvet, men sidde ret tæt under siddepinden, så det er nemt at skrabe møjet af.  Jeg bruger ikke sådan et, fjerner bare møjet fra spånerne neden under siddepinden. 
Jeg har, ligesom du, kun tre høner, så rengøringen er ikke et stort job.  Desunden går de frit i haven hele dagen, så de er ikke meget inde i hønsehuset.
Tillykke med dine første høns.  Mon ikke også du bliver hønsenørd?  ;D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Vi er nybegyndere
« Svar #2 Dato: 12 Juli , 2009, 23:42 »
Hej Pip, og velkommen her på Forum.

Pas på, for i er ved at blive ramt af hønsesygen, når først der er dannet en spire, så tager det om sig, og pludselig har i mange, *ggg
Nå, tillykke med jeres høns, og nye hobby, vi andre herinde er jo allerede smittet, og næsten ånder og lever for vores høns.

Møgbrædtet sætter du op, så den sidder under siddepindene, og derysser sand ud over fladen, så er den nemmere at gøre ren.
Bundlaget, hvor du har sand, og skaller er meget fint, det er nemt at rive de værste snurretopper af, har hørt herinde, at andre bruger en børne løvrive, jeg selv har købt sådan en løvrive, hvor man selv kan justere afstanden mellem tænderne, fordi det er en teleskop ting, man undlader bare at skyde den helt ud, så er der mindre afstand, og den river så nemt lor..... sammen.

Nogle spreder halm ud i hønsegården, og fodrer med noget korn oveni dette, det aktiverer dem til at skrabe rundt i halmen.
Jeg vil dog hellere selv give dem græs, og græstørv, og efter et stykke tid bliver der så også noget at skrabe rundt i. Ud over dette sørger jeg for at de får grønt hver dag, enten i form af salat, grønkål eller græs, det er de meget glade for. Husk også at give dem kødresterne fra husholdningen, høns er meget glade for proteiner.
Hvis i har flere spøgsmål, så stil dem endeligt, herinde sidder der en hel flok af glade hønseholdere, der mere end gerne deler ud af deres viden.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Vi er nybegyndere
« Svar #3 Dato: 13 Juli , 2009, 08:26 »
 <I Velkommen til dette forum det helt rigtige sted når man gerne vil vide noget, her er altid mange der er parat til at hjælpe hvis de har mulighed for det  :D

I har fundet en hobby man bliver bidt af, og det har med at gribe om sig så jeg er spændt på at høre når i har haft høns i 1 år om så i stadig har 3 jeg tror på i har flere  <L <L *f
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vi er nybegyndere
« Svar #4 Dato: 13 Juli , 2009, 15:50 »
Velkommen på forum, Tommy, I skal endelig spørge løs, for der er ingen dumme spørgsmål, men det er dumt ikke at spørge, hvis man mangler svar  :D
Du kan se mange gode billeder bl.a. af møg-brætter i vores galleri.
Jeg bruger selv sand både på møgbræt og i bunden at hønsehuset, jeg river det hver dag, og der er altid rent og lækkert. Jeg bruger vel højst 10 minutter dagligt på "arbejdet" med hønsene, men lang til på at kikke på dem  :D
Hvis du gerne vil beskæftige dine høns, kan du lade dem gå frit i haven, høns er meget territoriale, og vil holde sig i nærheden af hønsehuset, og også selv gå ind til aften. Første gang kan det være en god idé at lukke dem ud sidst på eftermiddagen.
Har du ikke mulighed for at lade dem gå i haven, kan de grave et par græsttørv og til dem, det kan de gå og skrabe og pikke i. Du kan også smide ukrudt osv. ind i gården til dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pip

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Vi er nybegyndere
« Svar #5 Dato: 13 Juli , 2009, 20:21 »
Hej igen
Allerførst TAK for alle jeres gode råd - vi er nu blevet meget klogere! Skøøønt!
Vi kan forstå, at det er bedst at opbevare foder i en tætlukket spand, for at undgå at rotter osv. går i foderet. MEN: Hvor får vi fat i en sådan spand? det skal jo helst være en låg, der skal klikkes fast, og ikke bare ligge løst ovenpå... ? vi bor opad en skov, og er ret obs på ikke at tiltrække trælse dyr til vores hyggelige hønsehus og - gård.
På forhånd tak for jeres hjælpsomme svar.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Vi er nybegyndere
« Svar #6 Dato: 13 Juli , 2009, 20:25 »
Jeg købte nogle spande/tøner på Møllen. De er med skruelåg og der kan lige være en sæk i den. Jeg har en til hønsefoder, en til voksefoder og en til startfoder. Men ellers kan man også bruge de tønder man bruger til hundefoder. Nogen gange kan man købe de store gule plastspande fra Pedigree i Kvickly, de er også meget gode.  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Pip

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Vi er nybegyndere
« Svar #7 Dato: 13 Juli , 2009, 20:33 »
Hej Lisbeth
Tak for dit hurtige svar. Hvad er Møllen ?
De spande til hundefoder du skriver om, kan vel købes i en dyrehandel?
Hej og tak for svaret

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Vi er nybegyndere
« Svar #8 Dato: 13 Juli , 2009, 20:47 »
I div. foderstofforretninger, min hedder Rynkeby Mølle, kan man købe spande med låg. I mine har der tidligere været noget hundefoder. De er ret muse- og rottesikre.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Vi er nybegyndere
« Svar #9 Dato: 13 Juli , 2009, 21:46 »
Møllen er her hos mig Højlund Mølle. Hvis du søger på det på google så kommer deres side frem og du kan så se om de har en afdeling hvor de bor. Ellers er der jo land og fritid.
Jeg mener også man kan købe de spande i dyrehandler. Men de fleste jeg har set der har haft vippelåg. Altså ikke fast lukket låg. Men de har vel nogle andre jeg ikek lige har set.  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Vi er nybegyndere
« Svar #10 Dato: 13 Juli , 2009, 21:51 »
Fodertønderne kan også bestilles hjem hos AMERICA, her er et link til en 50 kg spand: http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=412
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Vi er nybegyndere
« Svar #11 Dato: 13 Juli , 2009, 21:55 »
Nu kan jeg ikke lige se HVOR i nordjylland i bor. Men jeg har en spand i må få ganske kvit og frit. Jeg købte 4 stk af en nabo der har Grand danois ...Kan godt undvære en. Du bestemmer selv om den skal være rund med kliklåg eller oval med en anden type tætsluttende låg.
Med venlig hilsen Søs

sussie

  • Gæst
Sv: Vi er nybegyndere
« Svar #12 Dato: 13 Juli , 2009, 23:34 »
Hej og velkommen til...

Jeg bruger gratis flis fra genbrugspladsen i bunden af indeburet. Grus i udeburet og giver dem grønt,græs madaffald og regnorme de dage de er inde ellers går de ude i haven og roder,halm i redekasserne.
Jeg har købt nogle af de gennemsigtige store plastik opbevaringskasser man kan købe i jysk, den kan uden problemmer indeholde en sæk foder og lidt til.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Vi er nybegyndere
« Svar #13 Dato: 13 Juli , 2009, 23:59 »
Jeg bruger gratis flis fra genbrugspladsen i bunden af indeburet. Grus i udeburet og giver dem grønt,græs madaffald og regnorme de dage de er inde ellers går de ude i haven og roder,halm i redekasserne.
Jeg har købt nogle af de gennemsigtige store plastik opbevaringskasser man kan købe i jysk, den kan uden problemmer indeholde en sæk foder og lidt til.

Sussi, jeg tror ikke rigtig på flis indendørs, da det ikke opsuger fugtigheden så godt som øvrige materialer som spåner, strøelse eller sand.
Samtidigt er det svært at holde rent, og giver for meget affald, når der skal skiftes ud.
Men hvis du selv synes det fungerer, så er det da helt ok, det er bare ikke noget jeg ville foreslå til andre.
Selvfølgelig kan det være, at du har arealer nok til at smide det ud på jorden, men ellers skal den type af affald bortskaffes via genbrugspladsen, den må ikke komme i skraldespanden.
Ikke engang det lort man kan rive sammen i et sandlag, for al husdyrgødning må ikke komme i den alm. renovation.

Men som sagt, så kan det jo godt være, det fungere hos dig, hos mig ville det ikke.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Vi er nybegyndere
« Svar #14 Dato: 14 Juli , 2009, 00:04 »
Alt afhængigt af hvor ofte flisen udskiftes er der noget med at det er grobund for en eller anden grum skimmelsvamp....derfor anbefales flis kun udendørs.
Med venlig hilsen Søs