Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vi er nybegyndere  (Læst 12166 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Vi er nybegyndere
« Svar #15 Dato: 14 Juli , 2009, 04:42 »
Velkommen til  <I
Pas på med at bruge tid herinde: Hønsefeber smitter noget så grusomt. Jeg begyndte med to høner for tre år siden... *e

I hønsegården har vi et godt lag flis liggende. Dermed er der nok at skrabe og rode i for hønsene, og de er stort set aldrig snavsede, hvilket vi ofte oplevede tidligere, da der var grus (som meget hurtigt blev blandet med jord, og når det så regnede, blev hønsene ret beskidte).
I hønsehuset bruger vi sand. Hver uge renses huset og strøs med et desinficerende pulver. I redekasserne er der hø. Skaller giver vi i en lille foderbeholder.
Mht. rotter er vores erfaring, at det er en super idé, at foderbeholderen i hønsehuset hænger ned fra loftet ca. 20 cm over gulvhøjde i stedet for at stå direkte på gulvet. Dermed undgår man også, at der lige er en høne, der får klattet i maden.
Vores foder opbevares i øvrigt indendørs.

Rigtig god fornøjelse med hønsene - og her på forum  ;D
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Vi er nybegyndere
« Svar #16 Dato: 14 Juli , 2009, 05:28 »
Velkommen til. :D

Jeg har sådan nogle 100l blå tønder med sort låg til alt mit foder. Låget sidder godt nok ikke helt fast, men dog så stramt at selv mennesker kan have svært ved at få det derfra. ;D

Jeg har sand både ude og inde.

Inde river jeg lige klatterne væk dagligt. Det tager max 15minutter ved dem alle og så er der altid fint rent.

Udenfor har de lige fået helt frisk sand, da min mand (med vores rendegraver) gravede ca. 20cm jord/gl. sand af i sidste uge og lagde frisk sand på. I kan tro hønsene hygger i deres nye sand. De har også en stribe på ca. 10x1m langs stalden, hvor de kan kratte i jord efter biller, orm osv. Der er jo ikke nogle i deres helt nye sand. ;D
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

sussie

  • Gæst
Sv: Vi er nybegyndere
« Svar #17 Dato: 24 Juli , 2009, 01:17 »
Sussi, jeg tror ikke rigtig på flis indendørs, da det ikke opsuger fugtigheden så godt som øvrige materialer som spåner, strøelse eller sand.
Samtidigt er det svært at holde rent, og giver for meget affald, når der skal skiftes ud.
Men hvis du selv synes det fungerer, så er det da helt ok, det er bare ikke noget jeg ville foreslå til andre.
Selvfølgelig kan det være, at du har arealer nok til at smide det ud på jorden, men ellers skal den type af affald bortskaffes via genbrugspladsen, den må ikke komme i skraldespanden.
Ikke engang det lort man kan rive sammen i et sandlag, for al husdyrgødning må ikke komme i den alm. renovation.

Men som sagt, så kan det jo godt være, det fungere hos dig, hos mig ville det ikke.
jeg har store  bede og frugttræer der gerne vil modtage den gødet flis, men du har da ret. Ikke alle har de store bede til at modtage flisen.

Offline Pip

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Vi er nybegyndere
« Svar #18 Dato: 27 Juli , 2009, 21:39 »
Hej igen

Tak fordi i vil dele jeres viden med os, det er vi glade for.
Vi har nu anskaffet os et par foderspande og lavet et møjbræt som fungerer fint.

Så dukkede der også lige et par andre spørgsmål op...

Skal man lukke hønsene ind hver aften ? Det har vi gjort indtil nu, men vi kan se at hønsene nogle gange er parate til at blive udenfor om natten. De putter sig sammen på en pind
Vores hønsegård er helt lukket med tråd over alt, samt overdækket med et tag, så der vil ikke kunne komme andre dyr ind til dem.

Vedr. klatterne (hønsemøjet...)
Er der noget med at hønsemøj tiltrækker rotter ?  det er jo fint at bruge i urtehaven, men ikke hvis at det tiltrækker rotter...

Sommerhilsner fra PIP i Aalborg :-)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Vi er nybegyndere
« Svar #19 Dato: 27 Juli , 2009, 21:48 »
Jeg synes nok det er mest praktisk at have hønsene inde om natten, og da specielt hvis man har en hane. Det kan jo godt give lidt morgen-uro.
Samtidigt får du jo samlet en del af klatterne, så det ikke ligger i hønsegården, her kan det jo godt komme til at stinke, og er ikke helt så nemt at fjerne, som det er at skabe af brædtet.
Jeg ville ikke betænke mig på at bruge gødningen i haven, men det er godt at rive det ned i jorden, også for at det ikke skal lugte.
Jeg kører skidtet væk, af samme grund, er bange for at der skal stinke fra vores have, og vil ikke risikere at irritere naboerne med det.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vi er nybegyndere
« Svar #20 Dato: 27 Juli , 2009, 22:02 »
Hønsemøg er noget af det fineste gødning man kan få, jeg smider det jeg river sammen i hønsehus/møgbræt i vores kompost, og det bruger vi bl.a. i køkkenhaven.
Mht. inde/ude om natten, vil jeg også anbefale, at de er inde om natten. Høns tåler dårligt fugt og træk, og det er der vel næppe i hønsehuset.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Vi er nybegyndere
« Svar #21 Dato: 27 Juli , 2009, 22:32 »
Man skal være lidt varsom med hønsemøg, for det er meget 'kraftigt'. Det er fint at blande det i komposten, eller lade det kompostere inden brug, men det må ikke anvendes til surbundsbede og sumpplanter (hønsemøg er basisk).
Bedst er det at sprede det ud fra sent om efteråret indtil sidst på vinteren, så næringsstofferne er sivet ned til planternes rødder, når de skal til at sætte igang om foråret. Husk også at sprede det i et jævnt lag, så gødningen ikke ligger koncentreret omkring rodhalsen på planterne.
- Det er altså, hvad jeg har læst og lært om hønsegødning  :-\
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vi er nybegyndere
« Svar #22 Dato: 27 Juli , 2009, 22:58 »
Når vi planter nye træer og buske bruger vi også at blande jord og kompost i trillebøren, så den nye plante får en god start, men det er rigtigt, at det er skrappe sager, så derfor er vores hønsemøg altid en tur i komposten først. Det skal så også lige siges at vores jord er ekstrem sandet her i det Vestjyske.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pip

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Vi er nybegyndere
« Svar #23 Dato: 30 Juli , 2009, 10:58 »
Hej igen.

Ok, Så er det vist bedst at hønsene/kyllingerne er inde om natten.
Nogle gange har jeg haft lidt besvær med at lokke dem ind i hønsehuset, for så at lukke lemmen. Har i et godt "lokke" råd  :D   Er det evt. noget foder...

Holder nogle af jer dræbersnegle  ;D
De er desværre i vores område  >:( og jeg kan se at hønsegården tiltrækker dem. Kan det være klatterne som de tiltrækkes af ?  Jeg overvejer kraftigt at sætte et sneglehegn op omkring hønsegården.

Mvh.
PIP

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Vi er nybegyndere
« Svar #24 Dato: 30 Juli , 2009, 12:49 »
Hønsene æder dræbersnegle. Ihvertfald de små snegle .. så det problem kan de hjælpe dig med at løse selv.

Ellers tiltrækkes sneglene jo især af fugt og madrester, så måske er det der, man skal sætte ind? (Jeg ville ikke orke at sætte sneglehegn op medmindre det var meget, meget slemt)

GKV

  • Gæst
Sv: Vi er nybegyndere
« Svar #25 Dato: 31 Juli , 2009, 01:41 »
Et godt råd til at lokke dem ind på er at der er lys i huset.Jeg oplever tit at de vægrer sig lidt ved at gå ind igennem et mørkt hul.

Er der ikke lys i stalden hen på aftenen går mine ænder ikke derind frvilligt men skal gennes.

I det ene af vore småhuse har vi sat en lille lampe op, drevet af solenergi , den brugte vi de første dage indtil de vænnede sig til at være der og gå i seng i manerlig tid.

VH Gunni.