Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Pc holdbarhed  (Læst 2219 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jørgen Hansen

• Passiv bruger
Pc holdbarhed
« Dato: 12 Juli , 2009, 21:15 »
Den her hører måske hjemme i en anden tråd, men så bliver vi vel flyttet. S.
Vores efterhånden gamle computter bliver langsommere og langsommere. En pc-nørd på konens arbejde påstår at ud over alder har det noget at gøre med at Microsoft og Hp har lagt programmer ind så comp. bliver "ældre" hver gang man får en opdatering. Altså at jo flere opdateringer, jo ældre/langsommere  bliver comp., og folk bliver sure over den langsomme comp. og køber en ny.
Konen tror på "chefen" og jeg siger han er tosset.
En af os må jo ha ret.   

NB. Konen har i øvrigt lige slettet billeder, bla fra sønnens konfirmation!!! Ligger de stadig på harddidken et sted???

Mvh   Jørgen
« Senest Redigeret: 12 Juli , 2009, 21:20 Fra Jørgen Hansen »

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Sv: Pc holdbarhed
« Svar #1 Dato: 12 Juli , 2009, 21:18 »
Chefen er tosset siger jeg ;D
Men det er nok rigtigt at de ting man henter ned kræver en større ydeevne for at kunne køre optimalt. Men jeg tror ikke det er noget microsoft laver for at gøre computere ældre.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Juli , 2009, 21:20 »
Det er ihvertfald rigtigt, at alle opdateringerne tager lidt af hjernen hvergang - altså af computerens RAM.
 Med tiden bliver computerens kapacitet så simepelthen for lille til alle de filer, der ender på den og den kan ikke længere følge med. Det er også ved at ske for os.
Om det er noget microsoft ligefrem spekulerer i, ved jeg ikke, men de er jo gode købmænd med en vare at sælge... ;D

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 12 Juli , 2009, 21:27 »
Ja dine billeder ligger stadig på disken et sted, og der er da nogen der gør i at grave dem frem, altså udover politiet, når de har mistanke om noget, men det er muligt at finde ting frem igen.
så under alle omstændigheder ligger der mange ting på din pc. du troede du havde slettet for evigt.
Det er måske ikke altsammen helt intakt.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 12 Juli , 2009, 21:47 »
Jo, pc bliver langsommere hver gang man installerer eller afinstallerer et program. Det har noget med at der skrives til registreringsdatabasen i windows og at der ikke altid bliver ryddet op igen. Det er faktisk ikke udelukkende Microsofts skyld, men også alle de som ikke laver installationsprogrammerne rigtigt..

Så chefen har på en måde ret...

Men der er også hjælp til dette. du skal have fat i et program der hedder regcleaner, det rydder op i registreringsdatabasen og det hjælper så pc-en bliver hurtigere

Men at programmer efterhånden kræver mere og mere af pc'en det kan kun en hurtigere pc hjælpe på.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 12 Juli , 2009, 21:48 »
Hej Jørgen.
Konens chef har ret , den bliver langsommere fordi den får mere og mere den skal lede efter: Se sådan på det : du køber et ringbind i a4 format , til løn , forsikring , husholdning , bank aftaler , ungernes skole etc etc . de første 3-4 mdr kan du hurtigt finde udskrift xx af dato yy .. men efter et år har du måske 3 ringbind - hvor hurtigt kan du nu finde xx af dato yy  ;)   Lidt det samme med vores comp.
Køb ikke en ny , diskoprydning og defragmentering hjælper lidt. Herefter ville jeg overveje flere RAM !
Jeg tog mit tårn med på arbejde , spurgte vores edb ansvarlige : what to do ? Bum bum bum , 498 kr og 2 flasker vin senere : max antal ram - og jeg kunne ikke kende min comp igen  :o
Det der med at finde det tabte - uuuh     Tror måske Finn ved noget mere og mere præcist.

jan

Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 Juli , 2009, 21:49 »
Men det er vel ikke noget microsoft sidder og spekulere i? Det tror jeg ikke....Det er jo ikke hos dem man køber computeren.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline bikealot

• Passiv bruger
  • R.I.P.
« Svar #7 Dato: 12 Juli , 2009, 23:02 »
Citér
Men det er vel ikke noget microsoft sidder og spekulere i? Det tror jeg ikke....Det er jo ikke hos dem man køber computeren.
Nej, men når du køber ny pc er der som regel styreprogram fra...: TA-DAA....
Microsoft !!  Så man ved aldrig ...  ;)

Citér
Konen har i øvrigt lige slettet billeder, bla fra sønnens konfirmation!!! Ligger de stadig på harddidken et sted???

Mvh   Jørgen
Prøv at kigge i papirkurven. Altså ikke den på gulvet  ;D
Normalt ryger slettede filer deri. Men jeg har nu også oplevet at slettede filer (som naturligvis ikke skulle have være smidt væk!) på mystisk vis har ramt ved siden af papirkurven.
Mvh.
Susanne
Der (forhåbentlig!) snart er den lykkelige ejer af denne her
Nåh, ja, og så også lige
0.1.4 Wyandot (eller noget)
2.1 katte af blandet herkomst
1.0 schæfer/lab.blanding

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #8 Dato: 12 Juli , 2009, 23:43 »
På et tidspunkt gik min gamle computer der var meget langsom i blåt og det eneste jeg kunne gøre var at anulere det hele og bruge ambulance disken til at genoprette den og vupti havde jeg en gammel lynhurtig computer igen.

Mit problem var i starten at jeg hentede diverse ting ned fra nettet uden at gardere mig mod virus mm. på forhånd og de var nok heller ikke blevet slettet rigtig. Den viste at der var masser af plads tilbage men på trods af dette kørte den uhyggelig langsom modsat nu hvor jeg næsten kun skal række efter knapperne før der sker noget.

Min bærbare har jeg dog lidt problemmer med da det tager uhyggelig lang tid at åbne den og den er meget langsom. Jeg tror at det har noget med at gøre at det er Vista og ikke XP som på den gamle. Vista er mere kompliceret og den bærbare har ikke så meget at gøre med som den gamle computer. Jeg har ingen genopretnings CD eller disk til denne, så hvad jeg lige gør ved jeg ikke på nuværede tidspunkt. Det mest fornuftige vil nok være at instalere XP på den.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #9 Dato: 12 Juli , 2009, 23:53 »
Hver gang man går op i versionen af styresystemet kræves der mere og mere af maskinen.
Hvis vi snakker en meget gammel maskine er den måske født med Windos 98, og så senere opgraderet til nyere udgave, gætter på Windows XP, da Millenium var noget lort, og windows 2000 er der ikke mange private der bruger.
En Windows XP skal minimum have 500 mb Ram for at kunne køre normalt, og dette er endda meget i underkanten.
Har man så samtidigt en PC med indbygget grafikkort, så bruger denne også af PC'ens ram, så derfor er det ret vigtigt at man køber PC med seperat grafikkort.
Når min egen PC, som også er ved at være gammel, begynder at blive sløv, så sletter jeg alle programmerne, og starter forfra, så får man en ny maskine, der ligefrem sprudler.
Godt nok kan man bruge diverse programmer til at rense op, men jeg har endnu ikke mødt nogen der renser fuldstændigt op.
Man skal også tænke sig godt om, når man skal have et virusprogram på, nogle af disse overtager næsten PC'en totalt, og får dermed ydelsen sat helt i bund. Brug kun et virusprogram, og helst et der også har styr på spyware, så man ikke skal have et sådant kørende seperat.
Lad være med at have flere programmer startet op, end der er nødvendigt, kik nede i højre nederste linie, og se hvor meget der kører, og om ikke noget af dette kan undlades at starte op.

Nåh, en bunke af småting, der tilsammen gør din gamle maskine hurtigere.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #10 Dato: 12 Juli , 2009, 23:55 »
På et tidspunkt gik min gamle computer der var meget langsom i blåt og det eneste jeg kunne gøre var at anulere det hele og bruge ambulance disken til at genoprette den og vupti havde jeg en gammel lynhurtig computer igen.

Det er det vi kalder "Deep blue, sudden death)
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Dennis

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 13 Juli , 2009, 14:19 »
Jeg vil mene at der skal en god gammeldags formatering af diske til. Når en computer har kørt igennem længere tid, samtidig med at være opkoblet til internettet spiller der mange faktorer ind.
Jeg formaterer mit C: drev, hver måned bare for at holde den ydelse jeg ønsker. Jeg er også noget krævende, hva det angår, skal der lige siges.
Men som overstående brugere beskriver, kan det have en del af gøre med gamle filer og rod på systemtet.
Problemet er at en diskfragmentering ikke nytter noget, hvis den ikke bruges regelmæssigt ( hver uge ). Så det kan være ligegyldigt i mine øjne.
Og internettet har en del junk, via, cookies, og vira osv. Det er den onde snyldter på ens computer, hvis man ikke er beskyttet godt nok.

Beskyttelse af computeren kan gøres gratis. Men for guds skyld hold jeg væk fra norton antivirus ( NU bliver jeg bombet ned :).. ) Det er en stor virus i sig selv. bevist gang på gang.
Man kan købe sig fattig i programmer til beskyttelse af ens pc. Og det er slet ikke nødvendigt når du kan få det hele gratis. Og det er faktisk sådan at de fleste gratis programmer, er mere velfungerende end dem du betaler for.
Vidre oplysninger om disse programmer kan jeg kommer med senere hvis det er.

Men i bund og grund, Geninstaller alt fra grunden af. Med de nyeste drivere til systemet, og i har en computer som fungere optimalt igen.
Der kan selvfølgelig være fejl på hardware også det skal man også huske. Disse holder ikke evigt desværre.
Har 2 harddiske og et skærmkort som er gået kaput, bare denne måned..

Har ikke finlæst min tekst, så det står som det nu engang gør :) hvis der er nogle spørgsmål så bare sig . SVAR.. ;)
Dennis

Offline Dennis

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 13 Juli , 2009, 14:27 »
Jeg vil mene at der skal en god gammeldags formatering af diske til. Når en computer har kørt igennem længere tid, samtidig med at være opkoblet til internettet spiller der mange faktorer ind.
Jeg formaterer mit C: drev, hver måned bare for at holde den ydelse jeg ønsker. Jeg er også noget krævende, hva det angår, skal der lige siges.
Men som overstående brugere beskriver, kan det have en del af gøre med gamle filer og rod på systemtet.
Problemet er at en diskfragmentering ikke nytter noget, hvis den ikke bruges regelmæssigt ( hver uge ). Så det kan være ligegyldigt i mine øjne.
Og internettet har en del junk, via, cookies, og vira osv. Det er den onde snyldter på ens computer, hvis man ikke er beskyttet godt nok.

Beskyttelse af computeren kan gøres gratis. Men for guds skyld hold jeg væk fra norton antivirus ( NU bliver jeg bombet ned :).. ) Det er en stor virus i sig selv. bevist gang på gang.
Man kan købe sig fattig i programmer til beskyttelse af ens pc. Og det er slet ikke nødvendigt når du kan få det hele gratis. Og det er faktisk sådan at de fleste gratis programmer, er mere velfungerende end dem du betaler for.
Vidre oplysninger om disse programmer kan jeg kommer med senere hvis det er.

Men i bund og grund, Geninstaller alt fra grunden af. Med de nyeste drivere til systemet, og i har en computer som fungere optimalt igen.
Der kan selvfølgelig være fejl på hardware også det skal man også huske. Disse holder ikke evigt desværre.
Har 2 harddiske og et skærmkort som er gået kaput, bare denne måned..

Har ikke finlæst min tekst, så det står som det nu engang gør :) hvis der er nogle spørgsmål så bare sig . SVAR.. ;)
Dennis

Forresten smut forbi www.spywarefri.dk der står alt om gendannelse af mistede filer. Og de har et meget professionelt staff til rådighed, hvis du ønsker hjælp til din pc. Gratis :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 13 Juli , 2009, 23:08 »

Dennis

Med lidt computer diciplin kan man reducere cookies og midlertidige internetfilers påvirkning af hastigheden på nettet. Jævnlig oprydning (dvs sletning) af cookies og midlertidige internetfiler er en udmærket ide. Jeg selv gør det ugentligt.
Opsætningen er ikke ens i alle browsere men i den version af Internet Explorer jeg bruger gøres det på følgende måde:
Klik på 'Funktioner' ('Tools' hvis man har engelsk opsætning) derefter vælges nederste mulighed 'Internetindstillinger' (Eng 'Internet Options'). Under fanen 'Generelt' er der et punkt der hedder 'Browserdata'. Ved at trykke på 'Slet' får man en ny menu hvor man kan vælge at slette Cookies, Midlertidige Internetfiler og andre ting som adgangskoder. Det er dog kun Cookies og Midlertidige Internetfiler jeg vil anbefale at slette. I ældre versioner af Internet Explorer mener jeg at huske at man under 'Generelt' kan se slettemuligheden for Cookies og Midlertidige Internetfiler med det samme og altså ikke skal via 'Browserdata'.

Antivirus programmer er der en del af og jeg kunne ikke drømme om at 'bombe nogen ned' fordi de har haft dårlige erfaringer med et enkelt af dem. Jeg havde tidligere McAfee som jeg var meget glad for, men i forbindelse med jobskifte har jeg nu fået Norton og det synes jeg fungerer glimrende.

God fornøjelse og forhåbentligt lidt mere fart på nettet.   
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 14 Juli , 2009, 08:16 »
Jeg har opdelt min computer således at jeg på c-drevet udelukkende har mine programmer, så har jeg en ekstra intern harddisk til mine dokumenter incl billeder osv. og endelig har jeg en ekstern harddisk som back-up for mine dokumenter. Ja, seler og livrem, men nu er jeg jo heller ikke en "rigtig mand".  <H
Når man har det opdelt på denne måde, er det også ret nemt at reformatere c-drevet, for så er alt det "der skal gemmes" jo et andet sted, og man skal "bare" geninstallere styreprogram og andre programmer igen - det tager nu alligevel lang tid  :(
Endelig findes der diverse programmer, der kan sørge for at computeren starter op "på en frisk" hver gang den har været slukket. Dvs. alt, hvad der evt skulle være blevet lagt ind af cookies etc, men også nye installeringer er væk næste gang. Der er dog måder så man kan bevare de nye programmer. Men kan være en god idé, hvis man har børn/unge, der måske er lidt ukritiske med, hvor de færdes på nettet, og med hvad de lige får hentet ned.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk