Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ny pige i klassen  (Læst 1781 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lena

• Gæst
ny pige i klassen
« Dato: 06 Juli , 2009, 13:04 »
Hej med jer.

Så blev det vist på tide med en officiel præsentation af mig.

Jeg hedder Lena..(?)  - som I nok har bemærket  ;D, og bor i et husmandsted i sydsjælland sammen med min mand Kim. Vores sted var indtil et par år siden forpagtet til landbruget, men Kim er dedikeret jæger og KÆMPEstor naturfan så vi fik lavet det hele om til skovbrug. Kim har også en netbutik med jagtsager og grej.
Jeg har høns og kaniner og 2 dejlige teenagere som er hos deres far 50 % af tiden. De går i skole i en anden by hvor jeg også arbejder og jeg kører ca. 145 km hver dag. Jeg ææælsker at komme hjem og kører derfor gerne den lange tur.
Udover over min dejlige familie, huser matriklen også dyr.
1 hund (Rolf, en sort/tan ruhåret gravhund og forhåbentligt får vi en dag en pigevappe der skal hedde Nana.)
2 katte (william og fimpe)
20 sorte austrolops i forskellige aldre.
24 store franske vædderkaniner i farverne : madagskar, gul, sort og vildtgrå.
Kaninerne er ud over mine høns, også min hobby og jeg slagter selv samt har kastet mig over at skulle prøve at grave skindene fra dem.  Lidt svært men det er sjovt at prøve.

Når det lykkedes at komme på Roskilde dyreskue er jeg vældigt glad og mit næste projekt jeg har forelsket mig i med tiden, er geder og bier.

Jeg har haft en blandet landhandel af høns i 5-6 år. Først var det sådan lidt "hul i hækken" høns fra naboen. Så fik jeg gule og sorte Orpingtoner.  De blev skiftet ud med sorte og blå Austrolops, men rævene fik fat i de blå og jeg har ikke siden haft den farve.
Nu kunne jeg godt tænke mig Barnevelder.  For pokker de er flotte.  Nogen der kunne anbefale en god avler?

Eller ved jeg ikke lige hvad der skal beskrive mig.  Jeg er vandmand med vædder i accentdant, hvilket gør mig til en kolerisk vismand uden fotografisk hukommelse.
Nå, men nok pjat. - Jeg har allerede fået rigtigt meget ud af den smule jeg har fået kigget på i forummet her, og jeg glæder mig til at læse mere fra folk der skriver ind.
På glædelig genskriv fra hende den nye.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: ny pige i klassen
« Svar #1 Dato: 06 Juli , 2009, 13:10 »
Rigtig hjertelig velkommen. Jeg vil også garve kaninskind når de engang er store nok til at der ER noget at garve. Mine naboer er så rare at de giver mig deres dådyrskind når de skal slagtes ...så får jeg noget at øve mig på.
Med venlig hilsen Søs

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 06 Juli , 2009, 16:16 »
Velkommen til. Rart med endnu en med australorps

Har du set opdrætterlisten, der er nogle med barneveldere, også på Sjælland
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,661.0.html
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 06 Juli , 2009, 17:01 »
Jeg købte Barneveldere hos Bent Hoffmann på Langeland. Skønne dyr. Jeg fik fra 2 stammer, men jeg har faktisk kun plads til at have et hold høns, da jeg ikke har 2 hønsehuse. Derfor har jeg 2,3 unge teenagere fra d. 10. maj, som jeg egentligt ikke skal bruge. Dem må du godt købe. De er nogenlunde håndtamme og kommer fræsende så snart jeg viser mig. Jeg bor på midtfyn, så jeg ved ikke om du kan køre herover efter dem???
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Lena

• Gæst
« Svar #4 Dato: 07 Juli , 2009, 10:32 »
Til Søs..

Jeg kan anbefale dig en bog du kan låne på biblioteket. Den er udsolgt fra forlaget og ikke til at drive op. "Hjemmegarvning" af Erna Børgager. Du kender den måske allerede.
Hun bruger alun som garvemiddel.  Et fuldstændigt harmløst garvemiddel hvis man foretrækker "økologiske" metoder.  Det er en vistnok en jordart der findes omkring middelhavet og det blev brugt rigtigt meget i gamle gamle dage. Jeg fik lavet redskaber selv fra hendes bog.  Skønt med kaniner også, ikk?

Til Finn
Australops styrer!  ;D ;D - men jeg er ved at blive "utro".  Barnevelder trækker noget.

Til Henriette
Øj, det lyder da lidt interessant.  Jeg har været på "kursus" her i forummet, for at lære og afkode det der med 1.1 - 1.2 - 2.3.... - bare sådan så vi er helt enige, så mener du 2 hanekyllinger og 3 piger?  Hvad skal sådan nogle koste?
Hvis prisen er interessant kunne jeg da godt tænke mig at besøge det midtfynske.

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #5 Dato: 07 Juli , 2009, 10:52 »
Ja, det er to hanekyllinger og 3 hønekyllinger. De er vokset mine dværghøner over hovedet nu, men det ved de ikke selv, så det er stadig de gamle damer der bestemmer. Prisen kan vi snakke om. Jeg er ikke helt klar over hvad man tager for kyllinger i den alder, men jeg er ikke urimelig. Vil bare gerne have at de får det godt. Det er jo dumt at hakke hovedet af kyllingerne bare fordi de er fra det "forkerte" kuld, men ellers pæne dyr. :-\ 
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Lena

• Gæst
« Svar #6 Dato: 07 Juli , 2009, 13:47 »
kors i skuret! - må man godt bande? - jeg har lige spurgt min mand hvad det koster at køre over broen til dig, Henriette.
460,- tur/retur. + kørsel + ? pris for dine pipper =  ruin!  :'(
æv. Det har jeg ikke midler til.

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #7 Dato: 07 Juli , 2009, 14:53 »
Hej Lena,

Du kunne jo prøve at efterlyse en kørelejlighed her på Forum. Det er da sket før, at flinke mennesker har taget et par høns eller rugeæg med, når de alligevel skulle over broen.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Lena

• Gæst
« Svar #8 Dato: 07 Juli , 2009, 15:06 »
Hvis der virkelig er nogen derude der ville tage sig det besvær, så ville jeg blive smadder glad. :-*

Hvis ikke, kan jeg godt forstå det også.
Skriv en besked til min mail, så jeg kan aftale videre med Henriette.

:) Lena

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 07 Juli , 2009, 16:35 »
Hej Lena

Jeg skal ned i nærheden af Assens i morgen, og tilbage til Næstved samme dag, måske lidt sent, men hvis jeg skulle have dem med kan de jo gå her i en tom gedeboks til næste dag.
Jeg ved ikke lige hvor Henriette bor.
Hilsen
Peter

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #10 Dato: 07 Juli , 2009, 17:48 »
Hej Lena
Da jeg ledte efter en anden tråd så jeg lige denne :

http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,275.0.html

Hvis du vil læse om os andre og måske selv smide din præsentation derind ?

« Senest Redigeret: 07 Juli , 2009, 23:38 Fra Lene, Rungsted »

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #11 Dato: 07 Juli , 2009, 22:42 »
Fantastisk hjælpsomhed. Tager et smut til Tyskland en enkelt eftermiddag, og så er der allerede ved at blive arrangeret transport af mine teenage-overskuds-barneveldere. Hvor er folk søde herinde. :-*
1 Dansk Landhøne. Stor.

Lena

• Gæst
« Svar #12 Dato: 08 Juli , 2009, 10:38 »
Peter: du er da simpelthen en superhelt!!  :-* :-*

Jeg har talt med Henriette der tager kontakt til dig.  Hun giver mine oplysninger videre til dig. Fint med sent, men vi kan også klare eftermiddag hvis det passede dig.

Lene: Jeg går straks ind og kigger på hvad du har sendt til mig.  :)

Lena

• Gæst
« Svar #13 Dato: 08 Juli , 2009, 11:12 »
Tak Lene - rigtigt rart med en støttepædagog  ;)  ;D

Ved da ikke lige hvorfor at jeg ikke havde tænkt på at skrive mig ind der?  ::)- virker jo logisk nok.... - (hmm... ingen kommentarer på det, tak)  ;D  ;D

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #14 Dato: 08 Juli , 2009, 16:33 »
Så har Peter hentet de ekstra barneveldere og kører over til Lena med dem. Sikke en hjælpsomhed. Er så glad for at der er andre der også falder for den smukke race, som det ikke virker som om der er så mange herinde på forum der skriver om. Jeg har jo valgt dem fordi jeg synes at det er de smukkeste høns, rolige, nemme og god størrelse og fine brune æg. Dejligt Lena synes de er lige så fine som jeg gør. ;D
1 Dansk Landhøne. Stor.