Tjaa. Og nu vi taler om risici ved industriæg kontra hobbyæg.
Hvor mange her på Forum har været ramt af salmonella fra egne æg?
Jeg ville blive overrasket hvis mange kommer tilbage og svarer, at det har de, en eller flere gange. Jeg tror oprigtigt at risikoen for sygdom er større ved industriæg.
Af to grunde -
1) jeg tror risikoen for spredning er større i industriproduktionen, hvor alt jo skal være ååh så sterilt (det bør egentligt efterprøves inden man kommer med et sådant postulat men det har jeg ikke nogen mulighed for)
og
2) af dem der spiser industriæg, er der sikkert ikke mange der er vant til at spise egne eller andres æg fra hobbybrug, og de er derfor mindre resistente overfor evt bakterier fra æggene.
Jeg prøver ikke at sige, at der ikke forekommer salmonella i æg fra hobbybrug, men snarere, at os der bruger egne æg er mere modstandsdygtige overfor disse bakterier, og derfor skal udsættes for en større 'dosis' for at blive syge af det.
Jeg har argumenteret for dette synspunkt i tidligere tråde også, indenfor forskellige emner. Teorien er, at jo mere vi mennesker/og også vore dyr afskærmes fra forskellige sygdomme og 'urenheder' i dagligdagen, jo lettere og hårdere rammes vi så når vi, uvægerligt, fra tid til anden, kommer i kontakt med smittekilder fra de ting vi har gået og afskærmet os fra. Total mangel på naturligt immunforsvar.