Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Salmonellamistanke i æg fra burhøns  (Læst 4413 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Salmonellamistanke i æg fra burhøns
« Dato: 03 Juli , 2009, 10:55 »
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/2009/Salmonellasmitte_+bestyrket_mistanke_til_æg.htm

Omkring 40 forbrugere er siden begyndelsen af maj blevet smittet med salmonella af typen Salmonella Enteritidis  Flere af de smittede har spist æg, der kun var delvist opvarmede enten som spejlæg eller som rå æggeblomme på pariserbøf.

Æggene er i en række tilfælde sporet tilbage til Møllebjerggård Ægpakkeri. Der er tale buræg fra Møllebjerggård.

Enteritidis er den salmonalla, som oftest bliver fundet inde i æggeblommen, altså ikke uden på skallen.

Det er værd at bemærke at der her er tale om en burhønsebesætning, altså IKKE fritgående høns...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
Sv: Salmonellamistanke i æg fra burhøns
« Svar #1 Dato: 03 Juli , 2009, 11:09 »
Ja, så kan de lære det - ikke spise de buræg.

Nej, undskyld, spøg til side. Det er da forfærdeligt synd for de mennesker og for ægs ry og rygte.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 09 Oktober , 2009, 19:43 »
Så er den gal med æg fra burhøns igen. 150 svømmere er blevet syge efter stævne i Århus og det ser ud til at det er salmonalle fra æg fra burhøns. 700.000 æg tilbagekaldes, det svarer til ½ dags produktion fra ægpakkeriet

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-25651520.html?rss
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 09 Oktober , 2009, 20:44 »

Frygteligt..er det!

...og man må selvfølgelig ikke tænke: "så kan de ramte sidde på toilettet og tænke over, om det ikke var værd at betale lidt mere for sine æg,og bidrage til bedre dyrevelfærd".

Jeg ved godt, at det er en frygtelig og farlig infektion.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 09 Oktober , 2009, 21:15 »
Det er jo fint at konstatere, at også tjekkede kontrollerede æg fra tjekkede kontrollerede besætninger af ikke-racehøns også får salmonella. Den kan måske gennemhulle myten om at racehøns ikke skal kunne få godkendelse som leverandører af æg.
Mit indlæg skal selvfølgelig ikke tages som en hoveren over at det kommer fra burhøns, men blot som en stille konstatering af at hygiejnen med æg bare skal være i top uanset, hvor æggene kommer fra.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #5 Dato: 09 Oktober , 2009, 21:21 »

Mit indlæg skal selvfølgelig ikke tages som en hoveren over at det kommer fra burhøns, men blot som en stille konstatering af at hygiejnen med æg bare skal være i top uanset, hvor æggene kommer fra.

Tjaaa jeg tør godt lidt sige "Så ka de lære det" ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 09 Oktober , 2009, 21:56 »
Tjaa. Og nu vi taler om risici ved industriæg kontra hobbyæg.

Hvor mange her på Forum har været ramt af salmonella fra egne æg?

Jeg ville blive overrasket hvis mange kommer tilbage og svarer, at det har de, en eller flere gange. Jeg tror oprigtigt at risikoen for sygdom er større ved industriæg.

Af to grunde -
1) jeg tror risikoen for spredning er større i industriproduktionen, hvor alt jo skal være ååh så sterilt (det bør egentligt efterprøves inden man kommer med et sådant postulat men det har jeg ikke nogen mulighed for)
og
2) af dem der spiser industriæg, er der sikkert ikke mange der er vant til at spise egne eller andres æg fra hobbybrug, og de er derfor mindre resistente overfor evt bakterier fra æggene.

Jeg prøver ikke at sige, at der ikke forekommer salmonella i æg fra hobbybrug, men snarere, at os der bruger egne æg er mere modstandsdygtige overfor disse bakterier, og derfor skal udsættes for en større 'dosis' for at blive syge af det.

Jeg har argumenteret for dette synspunkt i tidligere tråde også, indenfor forskellige emner. Teorien er, at jo mere vi mennesker/og også vore dyr afskærmes fra forskellige sygdomme og 'urenheder' i dagligdagen, jo lettere og hårdere rammes vi så når vi, uvægerligt, fra tid til anden, kommer i kontakt med smittekilder fra de ting vi har gået og afskærmet os fra. Total mangel på naturligt immunforsvar. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 09 Oktober , 2009, 22:12 »
Jeg er meget enig i dine påstande.
Lidt skidt er godt... ;)
F.eks.: En familie jeg kender er bakterieforskrækkede og gør 'alt for rent', skolder køkkenbordet hver dag, steger en kylling i 1,5 time eller mere, tør ikke spise and eller vildt og andet ikke-industrialiseret føde osv. osv. Fordi de mener at industrien giver en 'garanti' for renhed og sterilitet. Men de er altid syge! Og de er ikke allergiske eller på anden kendt måde disponeret for at blive syge.

Vi har - her på vores lille landsted - daglig kontakt med mange urene steder, idet vi har mange og forskellige dyr, og vi roder i jorden m.m., og vi er sjældent syge af andet end de vira vi pådrager os 'ude i samfundet'. Vi er dog ret gode til at vaske hænder, når vi kommer ind, men skidt og bakterier slipper der helt sikkert ind til os alligevel med hunden, under skoene m.v.

Giver det mening, det er lidt sent...  :D
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 09 Oktober , 2009, 22:16 »
Min familie og jeg er 7-9-13 ikke blevet syge af mine æg og jeg laver også is af dem. Jeg vil hellere undvære æg - end at købe dem i forretningerne.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 09 Oktober , 2009, 22:18 »
Ja, jeg kvier mig også ved at spise købeæg. Vi laver også is af vores æg, og kan også godt finde på at bruge rå æggeblommer til røget sild m.m. Vi elsker spejlæg og blødkogte æg. Vi er igennem 8 år ikke blevet syge af dem.
Mvh Marianne

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 09 Oktober , 2009, 22:27 »

@ Marianne
Det gav masser af mening og er netop min pointe.
Lidt skidt i hverdagen er bedre end hver dag at være på skideren.  :D
Mvh
Erik Andersen

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #11 Dato: 09 Oktober , 2009, 22:45 »
@ Marianne
Det gav masser af mening og er netop min pointe.
Lidt skidt i hverdagen er bedre end hver dag at være på skideren.  :D

*g *g *g <E
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 09 Oktober , 2009, 22:51 »
@ Marianne

Det giver meget mening. Børn i skovbørnehaver er f.eks mindre syge end børn i almindelig børnehaver.

Jeg mener også at man skal have kontakt med så meget så muligt, for at blive "resistent" overfor diverse sygdomme og at man skal behandle fødevare på en ordentlig og fornuftig måde.

Og helst ikke leve i et fuldstændigt sterilt hjem uden dyr. (pyyyh sikken dog en frygtelig tanke) :o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #13 Dato: 09 Oktober , 2009, 22:56 »
Og jeg har lige I DAG, fået svar fra salmonellakontrollen af mine æg, og der var ingenting, så jeg må hermed -helt lovligt- give mine æg væk nu! :D Jaaaamen, er det ikke bare herligt?! ::)

Susanne

• Gæst
« Svar #14 Dato: 09 Oktober , 2009, 23:07 »
Vi har - her på vores lille landsted - daglig kontakt med mange urene steder, idet vi har mange og forskellige dyr, og vi roder i jorden m.m., og vi er sjældent syge af andet end de vira vi pådrager os 'ude i samfundet'. Vi er dog ret gode til at vaske hænder, når vi kommer ind, men skidt og bakterier slipper der helt sikkert ind til os alligevel med hunden, under skoene m.v.

Ja, absolut! Hellere lidt skidt i krogene end et rent helvede!!!!! :D