Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Salmonellamistanke i æg fra burhøns  (Læst 4417 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Salmonellamistanke i æg fra burhøns
« Svar #15 Dato: 09 Oktober , 2009, 23:26 »
Man skal heller ikke hænge med hovedet, når man står i lort til halsen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #16 Dato: 09 Oktober , 2009, 23:27 »
Vel talt.  *g
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #17 Dato: 09 Oktober , 2009, 23:30 »
Og jeg har lige I DAG, fået svar fra salmonellakontrollen af mine æg, og der var ingenting, så jeg må hermed -helt lovligt- give mine æg væk nu! :D Jaaaamen, er det ikke bare herligt?! ::)

Og det kan vi andre også så længe der ikke er nogen der finder ud af det. Man er jo uskyldig indtil det modsatte er bevist.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #18 Dato: 10 Oktober , 2009, 07:21 »
Det er også bevist, at i de hjem, hvor der er husdyr, er der færre allergitilfælde.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #19 Dato: 10 Oktober , 2009, 08:02 »
Det er altså anden gang indenfor få måneder at der er salmonella i æg fra burhøns. Første gang blev 40 mennesker syge og der gik fra maj til juli inden det blev opdaget. Denne gang var det 150 mennesker der blev syge. Det ser ud til at grunden til at det blev opdaget nu er at så mange mennesker blev syge på en gang, nemlig fra et svømmestævne i Århus. Men i tilfældet fra Århus er der vist også sket fejl i køkkenet, for der er sket en "krydsforurening" under tilberedningen.

(Forøvrigt så har svømmerne jo ikke selv valgt æg fra burhøns i dette tilfælde, det har dem der står for tilberedningen af maden...)

Disse to tilfælde viser jo, at selv med "verdens bedste salmonellakontrol" så sker der udbrud. Når man så samtidig samler 1.400.000 æg om dagen (og jeg ved ikke hvor mange høns) så er der en temmelig stor risiko for at en forurening fra en kilde spreder sig til mange og inficerer rigtig mange personer.

Andre steder i fødevarekontrollen der vurderer man hvor stor risikoen er.Men det princip gælder ikke for salmonella. Her er der samme krav om man har 500.000 høner eller 2...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #20 Dato: 10 Oktober , 2009, 08:09 »
Og jeg har lige I DAG, fået svar fra salmonellakontrollen af mine æg, og der var ingenting, så jeg må hermed -helt lovligt- give mine æg væk nu! :D Jaaaamen, er det ikke bare herligt?! ::)

Nu må I undskylde mig, men den provokerede mig altså lige lidt Christina - det må du altså desværre stadig ikke... Du kan jo ikke dokumentere at dine høns allesammen kommer fra kontrollerede rugerier... (og så synes jeg i øvrigt ikke at debatten behøver at blive afsporet herefter...)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 10 Oktober , 2009, 09:32 »
Ja, absolut! Hellere lidt skidt i krogene end et rent helvede!!!!! :D

Jeg bliver lige nødt til at kommentere på den, Susanne, her er faktisk rimeligt rent (i forhold til andre hjem jeg har set herude på landet, I guder!). Nå det var lige min indre husmoder, der stak hovedet frem der. No offence  :D
Mvh Marianne

Susanne

• Gæst
« Svar #22 Dato: 10 Oktober , 2009, 13:21 »
Hehe!  :D  Det var mit eget - ofte brugte - mantra, jeg her skød ind!   Ikke andet!
Jeg kan godt se, at det kunne forstås anderledes, Marianne -  det var ikke hensigten.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 11 Oktober , 2009, 09:06 »
Bare i orden  ;D
Mvh Marianne

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #24 Dato: 11 Oktober , 2009, 10:35 »
Nu må I undskylde mig, men den provokerede mig altså lige lidt Christina - det må du altså desværre stadig ikke... Du kan jo ikke dokumentere at dine høns allesammen kommer fra kontrollerede rugerier...

Det behøver de heller ikke...

Nej nej, damen fra dansk fjerkraeraad, var så sød at fortælle mig, i sin tid (da jeg spurgte hvordan mine racehøns kunne blive godkendt, så jeg kunne sælge mine genboer æg), at jeg istedet kunne registrere mig som hobbyhønseholder og tilmelde mig salmonellakontrollen. Så måtte jeg lovligt FORÆRE mine æg til mine genboer og hvem jeg ellers ville give dem til ::)

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #25 Dato: 11 Oktober , 2009, 12:42 »
Det behøver de heller ikke...

Nej nej, damen fra dansk fjerkraeraad, var så sød at fortælle mig, i sin tid (da jeg spurgte hvordan mine racehøns kunne blive godkendt, så jeg kunne sælge mine genboer æg), at jeg istedet kunne registrere mig som hobbyhønseholder og tilmelde mig salmonellakontrollen. Så måtte jeg lovligt FORÆRE mine æg til mine genboer og hvem jeg ellers ville give dem til ::)

Ok - men så vidt jeg kan se i lovstoffet kan det bare ikke lade sig gøre at blive tilmeldt salmonellakontrollen uden dokumentation for at hønsene kommer fra godkendte rugerier...   ???

Jeg kunne sindssygt godt tænke mig at se det på skrift med en underskrift fra en repræsentant for myndighederne...   ???

Jeg ved godt at dette har været diskuteret før, men hvis du kan kaste lidt mere lys over sagen så er det vel værd at tage den op igen...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 11 Oktober , 2009, 23:23 »
Det kan godt lade sig gøre at blive tilmeldt salmonellakontrollen, hvis du kun har et registreret hobbyhønsehold og altså ikke vil sælge.

Hvis du vil sælge æg fra dit registrerede hobbyhønsehold via stalddørssalg, så skal de komme fra et godkendt rugeri.

Jeg har oplyst at jeg har købt mine høns af en privat avler. Nogle uger (! ::)) efter, fik jeg så tilsendt stregkoder, som jeg skulle vedlægge de æg jeg skulle have testet, og for nogle dage siden, modtog jeg så et brev med resultatet, og var heldigvis salmonellafri :)

Susanne

• Gæst
« Svar #27 Dato: 12 Oktober , 2009, 07:47 »
Christina, koster det noget at få sine æg kontrolleret?

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 12 Oktober , 2009, 12:57 »
Christina, koster det noget at få sine æg kontrolleret?

Ja, men forsendelsen er faktisk dyrere end prisen for kontrollen... Regningen lyder på 43,54 kroner for 9 æg og så skulle jeg så sende det som forsikret pakke, som kostede 75,-

Post Danmark  >:(

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #29 Dato: 12 Oktober , 2009, 12:59 »
Og det er 4 gange om året eller ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub