Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: NU slagter jeg de forb.... brakler! Eller?  (Læst 19528 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
NU slagter jeg de forb.... brakler! Eller?
« Dato: 01 Juli , 2009, 13:44 »
For en uge siden hentede vi to hvide silkekyllinger hos Pylle Pylle. De blev behørigt puttet i hønsehuset om aftenen, og alt var vel. Modtagelsen var ikke ligefrem hjertelig fra Fru Braklernes side, men heller ikke uvenlig. Toptossen nød vist lidt at hundse med dem, men der var ingen form for klapjagt. Silkerne listede rundt. Så gik der nogle dage og vi bemærkede, at silkerne var meget forsigtige, men vi så ingen tegn på jagten eller hakken, så vi tænkte, at de bare var lidt forsigtige af natur.

Indtil i går, da min far fulgte knægten hjem og overværede et renlivet mobningsangreb på de to silker. Havde han ikke grebet ind var de formentlig blevet hakket ihjel af de to Fru Brakler OG hr. Brakel.
Silkerne er nu evakuerede - til marsvinenes løbegård. Og marsvinene har derfor udgangsforbud.
Der skal findes en løsning.

Jeg har jo også en skruk gående med kyllinger. Tør jeg lukke hende ind til Brakelmonstrene?

De to brakeldamer har i forvejen en ækel tendens til at pille fjer af hanen (vist nok, når han sover). De har ikke plukket vores andre høns, men var under mistanke for at plukke andre hos opdrætteren.

Jeg stemmer for, at alle braklerne bliver høns i asparges. Sønnen er rigtig led ved dem (altså ikke ond, men i betydningen "kan ikke længere elske dem"), og vi har jo høns for hyggen. Manden er ikke helt så henrykt (det er jo også ham, der er øksefører), så jeg har lovet at spørge jer! Hvad siger I?

Skal hovedet af?
Skal de have en chance? Hvis de får chancen - ville I så turde sætte skrukken og hendes kyllinger ind til dem? (De har jo før gået sammen med skrukken) - og hvad gør jeg så med silkerne? Jeg har kun en hønsegård!
« Senest Redigeret: 01 Juli , 2009, 14:19 Fra Storm-Olsen »

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
Sv: NU slagter jeg de forb.... brakler! Eller?
« Svar #1 Dato: 01 Juli , 2009, 15:02 »
Jeg ville slagte dem du vil altid have problemer ned dem de ser åbenbart gården som værende kun for dem.
Jeg tror ikke du skal sætte skrukken ind til dem.
Mvh Allan
God apppetit
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 Juli , 2009, 15:25 »
Jeg ville nok også slagte dem. MEN! Inden du gør det, vil det så ikke være en ide at få nogle kyllinger af dem? De er jo ikke så almindelige.
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 01 Juli , 2009, 15:27 »
Du kunne jo lige lade dem lægge nogle rugeæg først, og så bagefter få hønsekødssuppe og høns i asparges, der er sikkert også til en gang tartelet-fyld  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 Juli , 2009, 15:54 »
I har en pointe der.
Vi har fået tre kyllinger fra dem i år, men der ser ud til at være mindst to haner. Æv.

Skrukken bør jo nok ikke være skruk mere i år, men mon ikke jeg ku' låne Marianne M.Ns rugemaskine, hvis jeg spørger pænt ::)
Eller give manden lov til at købe en for sine SP-penge...

Yep, god plan!

Vi går hermed i fællesskab udfra, at det bare er disse høner, der er nogle ækle høns og ikke noget der ligger til racen.

Har faktisk overvejet at importere nogle rugeæg af guldbrakler fra Brakelland (Belgien). Bare for morskaben .. og guldbraklerne er meget pænere...
Kan bare ikke så frygtelig meget flamsk. Nå, det var et sidespring.

Jeg samler lige æg et par dage, og SÅ skal der blive hønsesteg i en eller anden variant.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 Juli , 2009, 16:57 »
Hej - lån af rugemaskinen er hermed bevilget!!  :D

Vi snakkes ved snart.
Mvh Marianne

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 Juli , 2009, 17:00 »
Det gør vi!

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 01 Juli , 2009, 18:57 »
Det lyder som en god plan med rugeæg og derefter af med knoppen.  Der er ingen, der skal være onde ved silker!!!  >:(
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #8 Dato: 01 Juli , 2009, 20:38 »
Jeg tænker lige.... fordi jeg ved mere om hundeavl og heste avl end hønseavl.
Men hvis man har et materiale der har et uønskeligt temperament, er det så skide smart at avle videre på det? Altså hvis forældredyrene er dumme i roen, går det så ikke i arv til kyllingerne?
Eller bruger man ikke det i hønseavl?
Jeg ville finde det meget naturligt at fravælge "dumme" dyr til avl, det samme gælder hvis en hane f.eks altid tænker på sig selv frem for sin flok, så er han jo heller ikke noget man har lyst til at føre generne videre fra?
Bare lige et lille undrende spørgsmål.

Jeg ville bygge et hønsehus ekstra og så lade dem ligge nogle æg indtil de ikke gad det mere ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 01 Juli , 2009, 22:16 »
Jeg har faktisk tænkt samme tanke. Men jeg ved det ikke, så nu prøver jeg.  Så må man jo finde ud af det "the hard way". Spørgsmålet er jo, som du skriver, om det er noget genetisk eller om det er noget tilært. ,
Adfærd er jo altid en kombination af de to men spørgsmålet er, hvor stærk den genetiske del er.
Jeg har ikke set tilsvarende hos andre brakler, og de er ikke specielt kendt for det.
I alle tilfælde ruger brakler ikke selv. De skrukker ikke, så der skal maskine eller skruk til

Offline bettina olsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 01 Juli , 2009, 22:38 »
Jeg har 9 Sølv Brakel kyllinger på 4 uger og jeg skal ikke bruge alle sammen selv.

Bettina.

gernsö

• Gæst
« Svar #11 Dato: 01 Juli , 2009, 23:04 »
JEg forstår jeg, men det föles slemt att behöver avlive dem...... hm er i intressert af att sende äg till mig, jeg kan lide rasen och har länge fundert på att begynde med den.....

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 02 Juli , 2009, 14:53 »
Det med at sende æg osv. skal jeg lige vende med manden i mit liv. Det er jo også hans høns.

@bettina, hvor stammer dine kyllinger fra? (Friske gener eller samme gener...) Vores stammer fra Karla i Korup, som igen havde dem fra Espe.

Offline bettina olsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 02 Juli , 2009, 17:58 »
Jeg har dem fra en der også har dem fra karla, men hvor hun har dem fra ved jeg ikke men de er fra sidste år.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 02 Juli , 2009, 21:35 »
Hvis du tør prøve at få nogle udruget (under alle omstændigheder vil silkerne (kokosmakronerne) jo så blive de ældste og stærkeste i flokken, hvis i slagter de gamle brakler), så har jeg en silke, der formentlig er ved at lægge sig igen. Hvis hun gør det, må I også gerne låne hende en tid. Hun har været sød og trofast, men nu er kyllingerne jo 6 uger, så det er åbenbart tid igen...  ::)
Jeg ringer lige i morgen engang.
Mvh Marianne