Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp!!! Har fået en gæsling. Hurtig svar please. NU MED BILLEDER PÅ SIDE 2  (Læst 13101 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

amalie

• Gæst
Sagen er den at jeg har et par gæs hvert år prøver at ruge deres æg ud. Det er aldrig lykkes dem før. Derfor har jeg ikke tænkt så meget over det, da gåsen også lå og rugede på æggene i år. Jeg ser så her til aften, at der står en gæsling ved siden af gåsen :o :o :o
Jeg er jo total uforberedt på dette og har slet ikke tænkt over, hvad jeg skal give den at spise, da jeg ikke havde forventet det ville blive til gæslinge. Så nu er jeg i tvibl om hvad jeg skal give den at spise?? Kan jo ikke få fat på noget startfoder før i morgen.

Har været inde at læse lidt om, hvad man kan give dem og der anbefales hakkede næller og opblødte havregryn. Men er dette ok?

Synes den ser lidt stor ud. Er det muligt den kan være flere dage gammel og gåsen selv har passet den?

Håber på svar hurtigt, da jeg selvfølgelig gerne vil holde live i den  ;) ;)
« Senest Redigeret: 03 Juli , 2009, 16:43 Fra amalie »

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hjælp!!! Har fået en gæsling. Hurtig svar please
« Svar #1 Dato: 30 Juni , 2009, 20:15 »
Ej, hvor søøødt!!! *p Aner intet om det, men billeder, tak!!! ;D

amalie

• Gæst
« Svar #2 Dato: 30 Juni , 2009, 20:17 »
Jep kommer så snart jeg får vovet mig ind til dem med fare for at blive nappet af den stolte gase ;D

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #3 Dato: 30 Juni , 2009, 20:17 »
Det glæder vi os til!! *h

Hov, fandt lige denne tråd til dig: http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,5192.0/topicseen.html

Held og lykke! *b

amalie

• Gæst
« Svar #4 Dato: 30 Juni , 2009, 20:43 »
Tak skal du have  :)

Har kigget lidt på den og foreløbig givet dem lidt grønt. Synes ikke det så ud som om gæslingen helt vidste hvad den skulle, men den tøffer troligt efter sin mor, så den er frisk nok indtil videre.

Vil prøve at opbløde lidt gryn i noget vand til den også, og så få fat på noget starter foder i morgen  ;)

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #5 Dato: 30 Juni , 2009, 20:48 »
Tillykke, det var da en dejiig overraskelse. Du kan sagtens starte gæslingen på havregryn og hakket grønt (gerne græs, i øvrigt) smuldret med lidt vand. Gæslinger æder græs fra klækningen, så mon ikke forældrene tager den med ud på græs? Lidt tilskud af startfoder til fjerkræ er godt til at begynde med. Gæs er sædvanligvis gode forældre, så det skal de nok klare.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 30 Juni , 2009, 20:54 »
Tænk at det lykkedes for dem efter at have prøvet i så mange år  :D Stort tillykke.
Også velkommen til dig her på forum, Amalie, jeg håber du kan finde den hjælp du har brug for  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

amalie

• Gæst
« Svar #7 Dato: 30 Juni , 2009, 21:03 »
Ankerine: Kan det passe de nærmest selv kan passe den?
Den ser ikke ud til at være helt nyudklækket. Har godt tænkt på at gasen har opholdt sig meget inde i huset de sidste 2 dage, så måske den er et par dage gammel, men undre mig meget over hvordan de har kunnet holde den i live. Har ikke set dem ude på græsset endnu.

Marianne: Tak skal du have. Ja det er en total overraskelse.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #8 Dato: 30 Juni , 2009, 21:44 »
Gæslinger er nu slet ikke så små, hvis du ser i denne tråd, så kan du se størrelsen.
Mine gæslinger er på billedet 5-6 dage gamle.

http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,5177.15.html

gæsene passer selv deres unger, og de første par dage bliver de inde på reden med dem,og de lever af den æggeblomme de har med sig fra æget, og derefter går de lidt ud og ind igen, for så at gå mere og mere ude, selv små gæs spiser græs, men det er godt at give dem fjerkræstart til at begynde på, eller som Marianne siger havregryn. Men vær helt tryg ved at de store gæs ved hvad de gør.

Det var da en dejlig overaskelse tillykke med den lille, lad os se nogle billeder.

!h
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

amalie

• Gæst
« Svar #9 Dato: 30 Juni , 2009, 22:17 »
Ina: nej hvor nogle fine billeder og en sød historie 8)

Min er ikke så stor som dine på billedet, men tror alligevel den må være mindst 2 dage, da den ivrigt tøffer efter moderen. Jeg har da været inde i huset og fodre de sidste par dage, men skyndte mig bare ud igen for ikke at forstyrre damen i reden, så måske det er derfor jeg ikke har opdaget den. før nu  ;D

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #10 Dato: 30 Juni , 2009, 22:36 »
Hej Amalie

Du skal trygt overlade pasningen af gæsllingen til sin mor, hun vil komme ud så ungen/ungerne får mad og vand  og de kan godt leve at græs, det med gryn opbødt i vand er en dårlig ide, du kan sætte lidt start foder sammen med vandet uden for huset, så klare hun det hel selv.

Tommy   

amalie

• Gæst
« Svar #11 Dato: 01 Juli , 2009, 20:17 »
Ok ingen gryn så. Har også købt startfoder i dag.  :) De går ikke udenfor huset med den endnu, men jeg smider græs indtil dem og har også set ungen nippe til det i dag. Ved sgu ikke helt om det er forældrene som spiser al startfoder da det ret hurtigt forsvinder. Tænker lidt på hvordan den får væske nok? Moderen kan måske ligefrem made den?

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #12 Dato: 02 Juli , 2009, 10:04 »
Nej, de mader ikke gæslingerne. Men det er lidt mærkeligt at hun ikke går ud med den. Har du sat lidt vand hen til dem? Det er jo meget varmt. Står de i græs? Så er de måske ude og græsse når der er fred og ro. Hvis ikke, så ville jeg nok tage mig sammen og kigge under gåsen (hold gasen væk  :o !!!) for at se om der er flere på vej og det er dem, hun venter på. Dem kan du evt. "ruge færdigt" under en skrivebordslampe og så sætte ud efter et par dage. Det har vi været nødt til et par gange, hvor gæssene er gået fra de sidste æg. Der er stor (gensyns?)-glæde ved genforeningen.... ;D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline viktor

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 02 Juli , 2009, 14:51 »
Min genbo, der har haft gæs siden før jeg blev født, siger at det er en god idé at grave en ordentlig græstørv op og lægge ind til gæslingerne. Angiveligt er der masser af guf i sådan en. Han holder gæslingerne inde til de kan klare sig selv, da de ellers kan blive ædt af krager, katte og andre rovdyr.

mvh
jesper
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

GKV

• Gæst
« Svar #14 Dato: 02 Juli , 2009, 17:07 »
Hej og Tillykke med den lille ny gæsling. Jeg har lige prøvet det samme, gåsen lagde sig på en hel redefuld æg og ud kom blot een lille gæsling.

De første dage gik hun ikke ud overhovedet og jeg gav hende mad på sengen i form af  knækket majs, hvede og kaninpiller + vand. Efter tre dage syntes jeg at nu var det nok, så blev hun og Thomas kostet ud og de resterende æg fjernet. Da det var sket, blev det hele mere normalt, nu befandt de sig udendørs det meste af tiden.

Selv et dagslangt silende regnvejr klarede lille Gysse i bedste stil og det er rigtigt de græsser meget. Jeg giver mine mad morgen og aften sammen med det øvrige fjerkræ og Gysse ligner een der snart kan gå i ovnen. ;D ;D

Her et par dårlige optagelser, men de viser da at han er godt tilpas med alt det vand ovenfra.

VH Gunni.