Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: :'( :'( Sort tirsdag også :(  (Læst 23697 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

• Gæst
Sv: :'( :'( Sort tirsdag også :(
« Svar #45 Dato: 18 Juni , 2009, 09:35 »
Jeg har læst med på tråden her, men har ikke ville kommentere, men jeg ved, hvordan det er, det med at have forskellige dyr.

Jeg har haft hundeopdræt i over 35 år (spaniels) og mangen en høne, kanin o.s.v. har ladet livet, selvom jeg har syntes at alt var sikret imod det.

Man finder løsninger hen ad vejen så alle kan leve trygt og godt.

Hønsene er jeg sikker på ikke bliver nedbrudt nervemæssigt af at bo ved siden af hvalpene. Da vi boede på Møn var vores løbegårde ved siden af en dyreveksel. De "sa...." rådyr spadserede lige forbi løbegårdene, selvom hundene skabte sig, det samme praktiserede hønsene. Til sidst gad hundene bare ikke reagere.

Nu har vi to bordercollies, de er meget, meget dejlige, men  her kommer generne ind. De samler til bunke og de er MEGET HJÆLPSOMME. Vist er det smadder irriterende at se Cindy konstant rende rundt om indhegningen, hvor de små Araucanere og Silker går,men nu er det ved at fise ind i hovedet på hende, at det altså er vores og at de har det fint derinde. Kyllingerne er ligeglade, men sjovt at se at når hundene gør,andetsteds på matriklen, så løber de ind i huset

Det samme var det i begyndelsen med ællingerne, de skulle altså gå i flok. Nu er vi dog så heldige, at hundene ikke slår noget ihjel.

Den gamle Border, som jo har været brugt til fårene, kan ikke dy sig, hun skal drive heste når de lukkes ud og ind, de skal gå pænt i bunke skal de ;D, men heldigvis ikke når de går på marken. Det er ret forstyrrende, når man har ganske små føl, der ikke lige kender vejen, men det gode ved det er, at de lærer at have hunde omkring benene uden at panikke.

Jeg er sikker på at I finder en acceptabel løsning.

Jeg har et spørgsmål til jagtehundeopdrættere: Er det en god ide at have hvalpene til at lege med en fugl de kan splitte ad? Er det ikke meningen, at de engang skal kunne apportere den i et stykke? ;D ;D ;D

Held og lykke med dine høns alt skal nok finde et leje der passer.

VH Gunni.

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #46 Dato: 18 Juni , 2009, 09:49 »
Gunni, det var dejlige historier om jeres hunde.  :-*
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #47 Dato: 18 Juni , 2009, 09:51 »

Hvalpene har ikke prøvet sidden kan jeg informere om, og samtiddig fortælle at de igår alle legede med en LOVLIGT nedlagt skade, så deres jagtindstinkt fejler intet på trods af hvad i siger..

Øh, Mikkel - nu har du jo lige taget jagttegn, ikke? Da vi i foråret henvendte os til kommunen vedrørende det skadepar, der byggede rede umiddelbart over vores hønsegård, fik vi meget bestemt at vide at vi intet måtte foretage os fordi de var fredet mellem 31. januar og 1. september, tror jeg nok. Vi var jo noget kede af at have dem så tæt på kyllingerne, selv om de naturligvis også har ret til at leve. Er der nogen undtagelser, så man alligevel må "fjerne" dem? Ikke at de har været noget stort problem, men vi vil da nødigt have mange af dem.
« Senest Redigeret: 18 Juni , 2009, 09:55 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #48 Dato: 18 Juni , 2009, 10:59 »
Jan: Mange tak for rosen ;)

Gunni: De må meget meget gerne lege med den, men de skal ikke have lov at bide den i stykker, når de begynder på det skal du tage den fra dem :) Vores leger med alt det vildt vi har til overs. Trafikdræbt vildt kan også bruges hvis det ikke er åbent.

Altså normalt må man godt regulere dem, eller en jæger må regulere dem ved fangst i fælder fra den 1. marts til den 15 april. Man skal have gyldigt jagttegn og være fyldt 18 år for at må gøre dette ;)

Fælden må ikke være længere væk end 25 meter fra bebyggelse. Du må nok overleve sommeren med reden der. Der er jo ikke så meget at gøre nu, men til efteråret kan du jo lade en jæger (hvis det er en gård eller andet med jord til) gå på jagt efter dem i deres jagttid ;)
« Senest Redigeret: 18 Juni , 2009, 11:05 Fra Mikkel Schmidt »
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #49 Dato: 21 Juni , 2009, 16:46 »
Hej Mikkel,

det sejeste ved dig er nu, at du - på trods af din unge alder - kan sige fra over for andre, når nok er nok  8) godt gået!
... det har jeg endnu ikke lært  ::)

Held og lykke med "problemløsningen" - det skal nok lykkes. Kender til hudløshed den med, at lige som man tror, at nu er det godt nok... så finder de pokkers dyr alligevel på et eller andet, så de kan få det som de vil have det ;) Tænker nogen gange, hvem der egentligt bestemmer - mig eller dyrene? Jeg tror jo det er mig, men jeg bliver overrasket hver dag over hvor lidt jeg egentligt har at skulle have sagt :D
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #50 Dato: 21 Juni , 2009, 17:13 »
Hej Mette.

Tak for rosen ;) Det kan man godt lære. Man skal bare være bestemt og hold ved sine holdninger :)

Ja dyrene bestemmer selv. Det tror de også at de gør her. Eksempelvis når jeg kommet for at fodre, så har jeg det halve af kyllingeflokken på ryggen, hvis jeg bare lige bøjer mig ned. Det er måske meget sjovt for dem, og også for mig. Indtil der er møj hele vejen  ned af jakken, så er det ikke så fedt mere, men de bestemmer stadigvæk :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #51 Dato: 21 Juni , 2009, 19:18 »
:D
ja, eller ind til den dag en af dem hakker dig i øjet, mens den sidder på din skulder - ligesom de hakker ud efter hønemors øjne, hun forstår bare at lukke dem i tide... Og jeg taler overhovedet ikke af erfaring her  ::)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #52 Dato: 22 Juni , 2009, 18:34 »
Haha :D Det lyder så sandelig heller ikke sådan ;) Men jo de hakker mig i øret og piller i mit hår ligesom en papegøje :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.