Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor ingen æg?  (Læst 5493 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SusanB

• Passiv bruger
Hvorfor ingen æg?
« Dato: 10 Juni , 2009, 17:31 »
 ??? Hej alle,
 Jeg har 4 Jersey kæmper og 2 hybrider der alle har lagt æg i stor stil, indtil for ca 5 uger siden kom der 5-6 æg om dagen.
Men nu der det noget sløjt ud. På søndag er det 3 uger siden jeg lagde 17 æg i rugemaskinen, det tog mig 8-9 dage at samle de æg.
Samtidig med at jeg lagde æg i maskinen, lagde en af jerseykæmperne sig skruk, og jeg skulle nu samle nogle æg til hende, det tog 5 dage at samle 5 æg.
Og siden er der måske kommet et æg hver 2-3.dag. Nogle gange kan jeg se at der ligger en høne i redekassen, men når jeg kigger næste gang, er hønen gået, og ingen æg at se.. hvad sker der mon?
Skal lige tilføje at indtil for ca 2 mdr. siden havde jeg ingen hane, men derudover er der ikke sket forandringer.
Har forsøgt at stramme op om foderet, tænkte at de måske fik for meget,men det har ikke hjulpet, har givet dem hønseguf, havre, æglægningsfoder og masser af grønt..
Har overvejet om der kune være nogle andre dyr der tog dem, men har ikke set tegn på æg der var i stykker eller andre tegn på ubudne gæster...
Der er ikke tegn på utøj, alle hønsene ser fine ud, spiser og drikker som de pleje.
Beder om råd her...... hjælp...
Hilsen Susan
Hilsen Susan
0,4 Jersey kæmper, + kyllinger i forskellige aldre

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Sv: Hvorfor ingen æg?
« Svar #1 Dato: 10 Juni , 2009, 21:54 »
Fælder de mere end normalt?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 10 Juni , 2009, 22:02 »
Kan det tænkes at de er begyndt at lægge æg udenfor ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #3 Dato: 10 Juni , 2009, 22:37 »
Og en 3. mulighed kan måske være at du har skader, som stjæler æg? Det blev der snakket om i en anden tråd...

Offline SusanB

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 Juni , 2009, 13:37 »
Tak for svar :D, og nej, hønsene fælder ikke mere end normalt, og der er ingen æg udenfor. Vi har et skovkrat på voret grund, hvor der bor skader og har et par gange set en skade i hønsegården, havde bare ikke fantasi til at forestille mig at de ville gå helt ind i huset og ta' æggene? Men nu laver vi et forsøg i morgen, vi åbner ikke til hønsegården, så hønsene må blive inde i morgen, hvis der så ligger æg har vi  i hvert fald konstateret at nogen udefra tager dem, og så må vi finde ud af hvordan vi skal holde dem ude...  >:(
Hilsen Susan

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 Juni , 2009, 13:39 »
Venter spændt på en opdatering så :)

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #6 Dato: 11 Juni , 2009, 13:39 »
Ja min mistanke er også skaden  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline SusanB

• Passiv bruger
Sv: Hvorfor ingen æg? TYVAGTIGE SKADER
« Svar #7 Dato: 12 Juni , 2009, 14:16 »
Hej igen, så er mysteriet vist opklaret. Vi lukkede ikke hønsene ud til morgen, og der var 4 æg(fra 5 høns), så konklusionen må være at det er skaderne der snupper dem.. Så nu skal vi bare ha fundet ud af, hvordan vi holder dem ude af hønsehuset..
Er der nogen der ved om det ville hjælpe med "forsvindingsreder"?
Hilsen Susan
Hilsen Susan

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #8 Dato: 12 Juni , 2009, 14:31 »
Jeg har en forsvindingsredekasse fra America.
Mage til dyrt pindebrænde skal man dælme lede længe efter.
Princippet i dem er ok, specielt hvis man som jeg havde problemer med at de var begyndt at hakke i æggene.
(synderen ligger i fryseren  <B )

Man kan købe nogle af denne type:
http://www.hfbutikken.dk/hoens.htm
og de er vist i bedre kvalitet end Americas.
jeg plejer at være tilfreds med at handle der men lige med den kasse følte jeg mig godt og grundigt snydt !
« Senest Redigeret: 12 Juni , 2009, 14:36 Fra Lene, Rungsted »

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #9 Dato: 12 Juni , 2009, 15:10 »
De redekasser i linket har jeg. De er gode nok i kvaliteten. Så er der bare lige det der med at få hønsene til at lægge æggene i dem. Hvis rederne er foret og hullet stoppet til vil de gerne, men så går ideen jo også ligesom af dem. ::)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

hoejberg

• Gæst
« Svar #10 Dato: 12 Juni , 2009, 15:39 »
Jeg har forsvindingsredekasser. Da vi fik nye høns, kom jeg lidt halm ind i kasserne, og lagde et par snyde æg der ind. Så begyndte de at bruge kasserne. Lidt efter lidt tog jeg halmen ud, men de bruger stadig kasserne ;)

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 12 Juni , 2009, 16:40 »
Nu ved jeg ikke hvor du bor i landet, men jeg så at Louise Søe havde nogle til salg den anden dag...her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,4819.0.html (Vestsjælland)

Held og lykke! Det er jo træls det var skaderne, men dejligt at det blev opklaret :)